1 צפייה בגלריה
מלכת ירדן ראניה
מלכת ירדן ראניה
מלכת ירדן ראניה
(צילום: AP)
לפני שעוברים לבחון את האמירות הקשות של ראניה מלכת ירדן לכריסטיאן אמנפור מ-CNN, צריך לקחת בחשבון כמה עובדות. הראשונה: מוצאה הפלסטיני. אביה, ד"ר פייסל יאסין, ואמה אילהאם, גם היא מחמולת יאסין, נולדו והתגוררו בטול כרם עד מלחמת ששת הימים. ראניה עצמה נולדה בכווית, לשם היגרה המשפחה, ואחרי לימודיה הגיעה לירדן וכבשה את ליבו של המלך עבדאללה.
השנייה: בעמאן מתחוללות הפגנות בלתי פוסקות ורבות משתתפים. עשרות אלפים מתקבצים ברחובות הבירה ומסביב לשגרירות ישראל בשכונת ראביה. השגריר איתן סורקיס וצוותו מזמן חזרו לירושלים, אבל המונים עדיין צובאים על המתחם, כשרק כוחות צבא ירדן חוצצים בינם לבין הצתת "המבנים הציוניים".
השלישית: עד לא מזמן המלכה ראניה הייתה דמות שנואה ברחובות ירדן. ההמונים במדינה הענייה תלו עיניים נדהמות בשמלות הפאר ובמטוס הפרטי שהוביל את הכביסה המלכותית ל"טיפול" בביירות. רמת התיעוב הניעה את המלכה לפרסם הודעה מיוחדת ולהסביר שקיבלה את המלתחה הנוצצת בהשאלה או בהנחה מבתי האופנה המובילים באירופה. זה לא שינה לאוהדים במגרשי הכדורגל, ששאגו למלך עבדאללה "תתגרש מהפלסטינית ותתחתן עם אחת משלנו".
כל זה דעך בשנה האחרונה, כשמשפחת המלוכה הייתה עסוקה בהכנות לחתונתו של יורש העצר, הנסיך חוסיין, עם רג'ווה אל-סייף, בת למשפחה עשירה מאוד מסעודיה. יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמן, לא הגיע לחתונה והסתפק במכתב ברכה צונן.
לאורך השנים פגשתי את המלכה ראניה יותר מ-20 פעמים, ויצא לי לשוחח איתה לא מעט. פקחית, חדה, יפה ומעודכנת, שתמיד אירחה אותי בנועם. לאורך השנים נרשמה התפתחות במעמדה. במתחם החדש שהוקם לאחרונה על גבעה הצופה אל עיר הבירה נבנו ארבעה ארמונות: משרדי עבודה לפקידים הבכירים, לנסיך חוסיין, למלך עבדאללה, ולמלכה.
הריאיון ב-CNN קשה לצפייה בעיניים ישראליות. ראניה הגיעה מוכנה כדי להתלונן על המוסר הכפול של מנהיגי העולם המערבי וכלי התקשורת, ועל היחס החמים שזוכה לו הצד הישראלי מאז 7 באוקטובר, "למרות מספרם הגדול של הילדים הפלסטינים שנרצחו בהפצצות חיל האוויר".
אפילו ב-CNN, המשיכה המלכה, הייתה כותרת על ילדים ישראלים שנמצאו שחוטים בקיבוץ ישראלי. האם הייתם מאמינים לסיפורים כאלה אילו הגיעו מהפלסטינים? שוב ושוב הטילה ספק בזוועות שביצעו מחבלי חמאס והוסיפה ש"נשיא ארה"ב אמר שיש לו ראיות, שהוא ראה ראיות שערפו ראשי ילדים, רק כדי לחזור בו אחר כך כי צה"ל אמר שאין הוכחה לכך".
סמדר פרי סמדר פרי צילום: יריב כץ
אז החליטה המראיינת הוותיקה לקטוע את שטף הדיבור הזועם. "המלכה ראניה", אמרה, "אני צריכה לעצור אותך כי היו תמונות שהישראלים והעיתונאים שלנו שהיו שם הראו. אני לא מדברת על עריפת ראשים, אני מדברת על גופות של תינוקות מלאי כדורים".
אמנפור ניסתה שוב ושוב לעמת את המלכה עם המציאות, אבל ראניה חזרה והכחישה את העובדות, וסיימה את הריאיון בתיאור של האבל הגדול שבו שרויה האומה הערבית לנוכח התמונות שמגיעות מעזה. על מעשי הזוועה שביצעו אלפי הפלסטינים בצד הישראלי היא העדיפה לא לדבר.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il