בצל הדיווחים השונים על מתווים כאלה ואחרים שיובילו להפוגה נוספת, בצה"ל דווקא נערכים לעוד חודשים ארוכים של לחימה בעזה. בצמרת הצבא סבורים כי רק פירוק מוחלט של הזרוע הצבאית של חמאס יחזיר את הביטחון לתושבי הנגב המערבי, ולא פחות מכך - חסן נסראללה והבוסים שלו באיראן יבינו מהן יכולותיה של ישראל. לכן, אומרים במטכ"ל, עצירה מוחלטת היא לא אופציה. מלבד הקליינטים בלבנון ובטהרן, בצה"ל רוצים ליצור צריבה בתודעה של תושבי ותושבות עזה: זהו תג המחיר למי שמבצע בנו טבח וגם לציבור שמתייצב מאחוריו ומשתף איתו פעולה.
לפי ההערכות, מספר המחבלים שחוסלו במלחמה מתקרב ל-8,000, בהם כמחצית ממפקדי הגדודים ורוב מפקדי הפלוגות. עם זאת, בדרג מפקדי החטיבות ישנה עוד עבודה ומעל אלה מרחף צילו של המבוקש מספר 1, יחיא סינוואר: בפיקוד הדרום וגם בקריה אומרים שמנהיג חמאס בעזה חייב לסיים את דרכו על פני האדמה במלחמה הזאת והוא לא יכול להישאר בעזה בשום מצב או תרחיש. מעבר למילים, בצה"ל ישנה הערכה לגבי מקום הימצאו בחאן יונס, שם פועלת אוגדת 98.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט בסיור במנהרת הטרור שחשפו כוחות צה"ל סמוך למעבר ארז
יואב גלנט בסיור במנהרת הטרור שחשפו כוחות צה"ל סמוך למעבר ארז
המנהרה שנחשפה בצפון הרצועה. "ידענו, אבל לא ידענו עד כמה"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הכותרת
קן הצרעות של עזה: הסיפור של שג'אעיה
28:31
לצד הכרעת הזרוע הצבאית של חמאס, בצבא טוענים כי הלחץ הוא הדרך היחידה לחדש את המשא ומתן להשבת חטופים וחטופות מאלה שנותרו בשבי. התקרית הקשה בשבוע שעבר השפיעה על הלך הרוח הציבורי וניכר שגם היוזמות בנושא מביאות בחשבון את הסכנה המיידית לחייהם של אלה שנותרו בשבי. כרגע, כך נראה, חמאס ניצב על עמדה שהיא נון-סטארטר, מה שמחייב את המשך הסחיטה של דוושת הגז.
ההכנה לקראת שינוי בפורמט הלחימה מגבירה את העיסוק בשאלת היום שאחרי, וגם כאן בצבא לא שוגים באשליות: בשלב זה של המלחמה אין יכולת להחליף את חמאס וקיים ספק אם מצב כזה יכול לקרות גם לאחר המלחמה, אלא אם המכה תהיה אפילו יותר משמעותית מזאת שהונחתה עליו עד כה. הסיבה היא שחמושי חמאס, אלה מהם שיישארו בחיים, יאיימו על כל גורם שינסה לתפוס את השלטון במקומם.
על רקע הזה יש לראות גם את המאמר שפרסם ראש המועצה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, באתר "אילאף" הסעודי. לדברי הנגבי, "ישראל מודעת" לרצון הבינלאומי לשלב את הרשות הפלסטינית בעזה ולא שוללת את הרעיון, בתנאי ששלטון אבו מאזן יעבור "רפורמה מקיפה". כיוון שהדברים לא עומדים בקנה אחד עם הצהרות ראש הממשלה בנושא, בנימין נתניהו חזר על הסלוגן של "לא חמאסטן ולא פתחסטאן", אך ברור לכל שהנגבי לא כותב אפילו רשימת קניות בלי אישור ממנו. לכן גם יש לציין שנתניהו מתואם עם הצבא לגבי המשך הפעילות ההתקפית עד למיגור חמאס (הוא החל לדבר על "כניעת חמאס"), ותצורת הפעולה תשתנה בהתאם להתקדמות.
בשטח צה"ל הכריז על אחיזה בשכונת שג'אעיה, והמאמץ בצפון הרצועה כרגע הוא לפרק עוד גדוד וחצי באזור ג'באליה ודארג א-תופח. מבחינת חמאס נפגעו מערכי הפיקוד והשליטה ואין יותר התקפות מסודרות, אך איומי צליפה ומטענים ימשיכו לאיים על הלוחמים. כעת האתגר הוא מיטוט עיר התחתית שנבנתה, ואין הכוונה למנהרות ההגנתיות הרבות ואלפי הפירים, אלא מתחמים שלמים, כמו אלה שנחשפו ליד מעבר ארז ובמרכז עזה.
לפי ההערכות יש עוד כמה כאלה. "ידענו שיש מטרו בעזה אבל לא כזה כפי שמצאנו", אומר קצין שנחשף לממצאים, "הפירים ממולכדים, הדלתות ממוגנות, המנהרות עמוקות ומחוברות. לוקח זמן ומשאבים לנטרל אותן". קצין אחר אמר שכדי למוטט את כל המנהרות "נצטרך את כל המוקשים בעולם". גורם הערכה בכיר אמר שכדי להשמיד את יכולות חמאס ולשמר את ההישג: "יש צורך בשנה של לחימה בתצורות שונות בעזה כי אחרת חמאס יחזור מיד ויצליח במלאכת השיקום".
2 צפייה בגלריה
yk13728076
yk13728076
לוחמי אוגדת 98 בחאן יונס. קרובים לסינוואר
(צילום: דובר צה"ל)
וכל זה קורה בזמן שגבול הצפון רושם את אחד הימים הבוערים ביותר בגזרה מאז 7 באוקטובר. לא בטוח שזה רע כפי שמנסים לצייר זאת, להפך: פיקוד הצפון הגביר את קצב התקיפות נגד יעדי חיזבאללה בכפרים בדרום לבנון. צה"ל פוגע בנכסים של הארגון מלבד עמדות תצפית, מרחיק את כוחות רדואן ובתקופה האחרונה פוגע במחסני אמצעי לחימה. תקיפה אחת שהרגיזה את הארגון במיוחד הייתה באזור ג'זין, יעד עמוק ורחוק שבו ככל הנראה צה"ל פגע בתשתית חשובה. התגובה הייתה הירי שלשום (רביעי) לקריית שמונה. לכל זה יש להוסיף 120 מחבלי חיזבאללה שנהרגו עד כה, עשרה מהם ביממה האחרונה בלבד באמצעות סיכולים מהאוויר וגם יחידות מיוחדות.
אבטחת קו המגע לא יכולה לבוא ללא הרחקת תושבים מדרום לבנון צפונה, בדיוק כפי שכמעט 100 אלף תושבי צפון ישראל עזבו את בתיהם. האוכלוסייה בלבנון חשובה לנסראללה וזו נקודה שנכון להמשיך וללחוץ עליה. חיזבאללה מצידו שיגר אתמול יותר מ-20 רקטות וכמה טילי נ"ט לעבר בתים וכלי רכב. לא היו נפגעים אבל נזק רב נגרם. ההתכתשות הזו צפויה להימשך, כשההערכה בישראל היא שנסראללה והאיראנים עדיין לא מעוניינים בשלב זה במלחמה כוללת.
אם כך, נכון להמשיך לפעול לא רק כדי לגבות מחיר אלא גם כמשימה של הרחקת כוחות חיזבאללה, כדי להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם. פעולה שכזאת לא תסיג את חיזבאללה מצפון לליטאני, אבל ניתן להרחיק אותו מספר קילומטרים מהעין, לחזק את הגבול בכוחות רבים, ולהשיג הסכם עם כוח יעיל שיאכוף אותו. וגם אחרי כל זה, צה"ל יצטרך להיות מוכן היטב לרגע שבו שוב חיזבאללה יתחיל להרגיש יותר מדי בנוח. אף אחד לא יעשה את זה בשבילנו.
פורסם לראשונה: 00:00, 22.12.23