אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, בשבוע הבא ייכנס למשרד החוץ השר ישראל כץ, שיחליף את אלי כהן שיעזוב למשרד האנרגיה כחלק מהסכם הרוטציה בליכוד שנקבע עם הקמת הממשלה.
2 צפייה בגלריה
yk13737381
yk13737381
כהן הפעיל לחצים לדחיית הרוטציה
(צילום: יאיר שגיא)
כהן הפעיל לחצים מאחורי הקלעים כדי לדחות את ביצוע הרוטציה, בנימוק שלא נכון להחליף שר חוץ במהלך מלחמה, אך כץ לא היה מוכן לשמוע על כך. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא רצה להתערב, ויאפשר לרוטציה להתבצע כמתוכנן. כהן, מצדו, ממשיך לשדר עסקים כרגיל עד הרגע האחרון.
יאמר לזכותו של כהן שהוא איש עבודה ושלמד את התפקיד לעומק. הוא קיים 37 ביקורים מדיניים בחו"ל במהלך כהונה של שנה. לא זכור שר חוץ שטס כל כך הרבה בתקופה כה קצרה. הבעיה של כהן הייתה היעדר נגישות לראש הממשלה. נתניהו לא החשיב אותו ולא מאוד העריך אותו. לא סתם שר החוץ לא שולב בקבינט ניהול המלחמה – הפורום המדיני-ביטחוני החשוב ביותר.
כהן רדף אחרי כותרות, בין היתר כדי להתחבב על הבייס שלו בליכוד, ובדרך ביצע לא מעט טעויות: למשל פרסום הפגישה עם שרת החוץ של לוב, וההתבטאות האומללה נגד סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס (אינה מכירה את הרפורמה המשפטית) שהצליחה להכעיס את האמריקנים והסתיימה בהתנצלות.
חוסר ניסיונו המדיני של כהן גרם לכך שהמלצות משרד החוץ לא נידונו באופן רציני. השר, שהוא אדם חביב מטבעו, נזף בכמה מקרים בבכירים במשרד שניסו להתריע שההנחיות ה"קופצניות" שלו הן בלתי אפשריות. מצב זה הוביל למערכת יחסים בעייתית בין כהן לבכירים במשרד.
2 צפייה בגלריה
yk13737380
yk13737380
כץ מכיר את המשרד, אך עומדים בפניו אתגרים מורכבים
(צילום: קובי קואנקס)
בפני כץ עומדים כעת אתגרים מורכבים. הוא מכיר את משרד החוץ מתקופתו הקצרה שם, שנה ושלושה חודשים. לפי ההערכות, השר הנכנס לא ישאיר בתפקיד את מנכ"ל המשרד, רונן לוי (מעוז), ויבקש למנות את מקורבו, ברק נפתלי.
למשרד החוץ הידע וההיכרות עם זירות שיכולות להיות רלוונטיות בעיצוב המצב בעזה. הדבר נכון עוד יותר אם לצד ההסדר המדיני יהיה צורך בשיקום כלכלי. בנושא הסכמי אברהם, אסור שהשלום יהפוך קר עם המדינות הערביות בגלל הרחוב. תידרש כאן הרבה יותר מדיפלומטיית ציוצים או ביקורים חפוזים של שר החוץ. יהיה צורך בעבודה מאומצת ודיסקרטית מאחורי הקלעים מול גורמים מתונים בעולם הערבי.
הכישלון הגדול של כהן הוא בכך שלא הצליח להרחיב את מעגל הסכמי אברהם עם מדינות מוסלמיות. ההתקדמות שהושגה על ידו מול סודן נבלמה בגלל מלחמת האזרחים במדינה. כהן, בסיוע אמריקני, הצליח לשכנע את נסיכות עומאן להסכים למעבר טיסות מעליה בדרך למזרח. הוא עשה מאמצים גדולים להשיג הסכם שכר לעובדי משרד החוץ, ללא הצלחה. המאמץ הזה יימשך כנראה עד יומו האחרון בתפקיד.
למרות ההצהרות של כהן על הבאת תקציבים למשרד, בפועל נציגויות ישראל בעולם לא זכו לראות את הכסף. יתרה מכך: לפני כחודשיים נודע כי ניהול כושל של משרד החוץ גרם לגרעון של 140 מיליון שקל בתקציב. לאחר דיונים עם משרד האוצר הועברו 100 מיליון שקל לכיסוי הגרעון, אך עדיין המשרד נמצא במצב קשה.
פורסם לראשונה: 00:00, 29.12.23