ריבוי הזירות במלחמה מרחיק אותה מההגדרה הקלאסית של סכסוך ישראלי-פלסטיני ומעבר למאבק על ההגמוניה האזורית, אותו מובילה איראן. האחרונה החליטה להאיץ את משלוחי הנשק המתקדם לחיזבאללה, לקראת אפשרות של מלחמה כוללת נגד ישראל. לכן בדרג המדיני והצבאי החליטו להעלות הילוך ולהגיב באופן הרבה יותר אגרסיבי לירי בצפון לעבר ישראל, ובכך לחרוג מהמדיניות שהייתה קיימת עד 6 באוקטובר, לפיה צה"ל נזהר מלהרוג אנשי חיזבאללה מחשש לתגובה מלבנון.
גם בסוריה לא שקט, עם דיווחים על סדרת הפצצות חריגה באל-בוכמאל ליד הגבול עם עיראק, שם ישנה נקודת מעבר אסטרטגית בציר ההברחות המשולש איראן-סוריה-לבנון. 19 נהרגו בהפצצה, 15 מהם בעלי אזרחות שאינה סורית. חיזבאללה הודיע במקביל על ארבעה הרוגים בשורותיו, מבלי לציין היכן וכיצד נהרגו. פעילים במיליציות הפרו-איראניות הודו שארבעה מההרוגים באל-בוכמאל הם אנשי חיזבאללה מבקעת לבנון ולא דרום לבנון, שם צה"ל ממשיך להתכתש עם הארגון.
3 צפייה בגלריה
כפר כילא
כפר כילא
עשן מיתמר מדרום לבנון, אחרי הפגזות צה"ל
(צילום: AFP)
האזור שהותקף בסוריה לא חדש לטייסי צה"ל, אם כי בישראל נמנעו בעבר מפגיעה באנשי חיזבאללה. משרד ההגנה הסורי פרסם הודעה רשמית שבה האשים את ישראל גם בתקיפות בעיר חלב. בהודעה צוין כי התקיפה שוגרה על ידי ישראל מאזור הים התיכון, מערבית לעיר הנמל לטקיה. בתקיפה הזו הושמדו מחסנים שבהם נשמרו אמצעי לחימה של איראן שהיו בדרכם ללבנון.
בנוסף, שלשום דווח על תקיפה בדמשק ולפני כשבוע חוסל בכיר במשמרות המהפכה בסוריה, רזא מוסאווי, שחוסל בתקיפה המיוחסת לישראל באזור דמשק. מוסאווי, שבישראל מסרבים לאשר עד כה את דבר מעורבות כוחות הביטחון בחיסולו, נהג ללוות את מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, שחוסל בעצמו לפני כארבע שנים בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד. בהלוויית מוסאווי השתתף המנהיג העליון של איראן, האייתולה עלי חמינאי, ומכאן ניתן ללמוד עד כמה היה בכיר בהיררכיה הצבאית האיראנית ועד כמה קשה המכה שהונחתה על טהרן.
ההערכות הן שבאיראן יחפשו את הזמן והמקום לתגובה הולמת, אך בינתיים, כך לפי הפרסומים, ישראל לא מורידה את הרגל מהגז, ובצדק: גם אם איראן לא מעורבת ישירות במלחמה, לא ניתן לפטור אותה מאחריות. חלק מההסלמה בצפון נובע ממהלכים יזומים של צה"ל, ולא רק תגובות לירי. המטרה של פיקוד הצפון, בליווי חיל האוויר, היא לחסל תשתיות של חיזבאללה שמאיימות באופן ישיר על יישובים ובעצם לדחוק את חיזבאללה מהקו.
בינתיים נרשמת הצלחה חלקית: כוחות רדואן נסוגים לכיוון צפון, מחסני אמל"ח נפגעים ואזרחים נוהרים צפונה מחשש להתגברות התקיפות, ממש כמו שיישובי הצפון נטושים מהצד הישראלי. גם אתמול נורו טילי נ"ט ליישובים, לצד שיגור שני כטב"מים שהכילו חומר נפץ. חיל האוויר מצידו התמקד בכפר כילא הסמוך למטולה ושתי חוליות נ"ט של הארגון חוסלו.
3 צפייה בגלריה
yk13738708
yk13738708
ירי נ״ט שירה חיזבאללה כפי שנקלט ממצלמת רכב, סמוך לשאר ישוב
פרשננו רון בן ישי דיווח שלשום כי האיראנים מחישים את אספקת החימושים לארגון הטרור הלבנוני - ומנסים להעביר חימושים מדויקים - בעיקר רקטות, טילים וכטב"מים שנועדו לפגוע בעורף הישראלי ובמתקנים רגישים בישראל.
בצה"ל פרסמו נתון מעניין, לפיו 80 אחוז מהרקטות של חיזבאללה נפלו בשטח לבנון, אולם לפני שרצים לפתוח במערכה כוללת, חשוב להזהיר כי הנתון לא משקף את היכולות והאמצעים של הארגון, הכוללים אלפי טילים מדויקים שיכולים לשתק חלקים נרחבים מהמדינה. "מרחב דרום לבנון לא יחזור להיות כפי שהיה", אמר דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי. במקביל נמשך המו"מ מול לבנון באמצעות המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, שצפוי להגיע לביירות בימים הקרובים על מנת לחדש את הניסיונות להביא להפסקת אש בחזית הצפונית.
ברצועת עזה צה"ל מתקדם בחאן יונס וקרוב מאוד להכרעה בחלק הצפוני. אם צה"ל ימשיך לפעול בהצלחה גם בחאן יונס, הוא יוכל להשיג הכרעה ולמוטט את הזרוע הצבאית של חמאס, ובתנאי שיינתן לו הזמן הדרוש. בחאן יונס עיקר הלחץ על הנהגת חמאס בתווך העילי והתת-קרקעי, שם מסתתרים בכירי הארגון אבל גם החטופים, מה שכמובן מסבך את התמרון.
עם זאת, בצבא ממשיכים לטעון כי רק הלחץ הזה יוביל את חמאס לעסקת שבויים, והתוצאות הן הרס עצום: 21 אלף אזרחים ואזרחיות הרוגים, מתוכם לפי צה"ל יותר מ-8,000 מחבלים. כ-80 אחוז מהבתים ברצועה נפגעו או נהרסו לפי בדיקת "וול סטריט ג'ורנל" ובמצרים מוטרדים מאוד מהעובדה שכמעט מיליון אזרחים נעקרו מביתם והתנקזו לרפיח. ספק אם בקהיר גם אהבו לשמוע את הצהרת ראש הממשלה אמש, לפיה ציר פילדלפי "חייב להיות בידינו". אף גורם רשמי לא השמיע הצהרה כה חותכת, בוודאי לא בדרג של ראש הממשלה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
יצפה לתשובות באשר ל"יום שאחרי". בלינקן
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / POOL / AFP)
חשוב לציין כי בינתיים כלל אין תמרון באזור והוא מותקף רק לעתים מהאוויר, כך שלא ברור איך הציר יהיה "בידינו" אם בקרוב הלחימה תשנה פורמט. וזה מתחבר גם לערפל סביב סוגיית היום שאחרי. נתניהו, נכון לעכשיו, לא גיבש תוכנית אבל מזכיר המדינה האמריקני מצפה לתשובות בביקורו הקרוב. גם אם הממשלה מתנגדת להכנסת הרשות הפלסטינית, וזו עמדה נכונה נוכח הכישלון הקודם שלהם בעזה וחוסר היכולת למשל לשלוט ביטחונית בג'נין, רצוי שתוצג עמדה אחרת או גבולות גזרה.
המזכיר בלינקן אישר בסוף השבוע מכירה פוטנציאלית של פגזי 155 מ"מ לישראל, בסכום של 147.5 מיליון דולר, ללא בחינה של הקונגרס. מי שלא רואה את הקשר בין הדברים רצוי שיתעורר: במלחמה אזורית רצוי להילחם שכם אל שכם ובתיאום הדוק עם בת הברית האסטרטגית שלך. אין באמת אופציה אחרת.
פורסם לראשונה: 00:00, 31.12.23