בסדרת ההפצצות החריגה שדווחה הלילה (בין שישי לשבת) באזור אל-בוכמאל שבסוריה – שצמוד לגבול עם עיראק ומהווה נקודת מעבר אסטרטגית בציר ההברחות היבשתי של אמצעי לחימה מאיראן לסוריה וללבנון – נהרגו לפי הדיווחים ארבעה מאנשי חיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
מוחמד ג'עפר קאסיר מנהיג יחידה 108 של חיזבאללה להברחות נשק מ איראן ל לבנון
מוחמד ג'עפר קאסיר מנהיג יחידה 108 של חיזבאללה להברחות נשק מ איראן ל לבנון
מימין: רזא מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה שחוסל השבוע. באמצע: תיעוד מהתקיפה באל-בוכמאל. משמאל: מנהיג יחידה 108, מוחמד ג'עפר קאסיר
חיזבאללה עצמו לא אישר רשמית שפעיליו נהרגו בהפצצות הלילה בגבול סוריה-עיראק, אבל כן דיווח על ארבעה הרוגים בשורותיו, מבלי לציין היכן ומתי נהרגו. לפי דיווח ב"קול הבירה" הסורי, שמזוהה עם האופוזיציה למשטרו של בשאר אסד, הארבעה השתייכו ליחידה 108 של חיזבאללה - שאחראית על הברחת הנשק האיראני לארגון הטרור השיעי.
לפי הדיווח ב"קול הבירה", יחידה 108 פועלת יחד עם שתי יחידות נוספות בחיזבאללה, 100 ו-112, כדי להבריח תחמושת, כלי נשק וציוד צבאי אחר שמגיע מאיראן לסוריה אל האזורים שבשליטת חיזבאללה בדרום לבנון. לפי דיווחים באיראן, ליחידה 108 היו גם קשרים לסייד רזא מוסאווי, בכיר משמרות המהפכה שחוסל השבוע בתקיפה שיוחסה לישראל ליד דמשק. מוסאווי מילא תפקיד מרכזי בהברחות הנשק לסוריה וללבנון.
5 צפייה בגלריה
 ארבעה הורגים של ארגון הטרור חיזבאללה
 ארבעה הורגים של ארגון הטרור חיזבאללה
ארבעת ההרוגים שחיזבאללה דיווח עליהם הבוקר
לפי דיווחים שכבר פורסמו בעבר, ליחידה 108 משרדים בדמשק והיא אחראית על העברת אמצעי לחימה מאתרי אחסון בסוריה לאתרים אחרים בגבול לבנון-סוריה. לפי הפרסומים, אתרי האחסון בסוריה נמצאים בחלב, חומס וטרטוס. היחידה פועלת לצד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן.
מפקד יחידה 108 הוא מוחמד ג'עפר קאסיר, שידוע בכינויו "השייח' פאדי", ולפי דיווחים עבד תחת פיקוחו של מוסאווי. קאסיר משמש גם חלק מרכזי במערך המימון והלבנת ההון של חיזבאללה, והוכרז עוד ב-2018 כ"טרוריסט בינלאומי" על ידי ארה"ב – שמציעה פרס של עד 10 מיליון דולר על ראשו. לפי מחלקת המדינה האמריקנית, יחידה 108 שאותה מוביל קאסיר פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם כוח קודס כדי לאפשר לא רק הברחות של נשק אלא גם של אמצעים טכנולוגיים ו"תמיכה אחרת" מסוריה ללבנון.
5 צפייה בגלריה
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, בהלווייתו בטהרן של מוסאווי, שלשום
5 צפייה בגלריה
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
(צילום: REUTERS/Alaa al-Marjani)
קאסיר, כך לפי ארה"ב, מהווה גם "צינור מרכזי" להעברת כספים מכוח קודס, שמשמשים למימון פעילות חיזבאללה. בין היתר נטען כי הוא מנהל כמה חברות קש שנועדו להסתיר את חלקו של כוח קודס במכירות נפט.
על פעילותה של יחידה 108 דווח בתחקירים בעולם כבר ב-2010, שנה לפני פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה שהביאה להעמקה משמעותית של פעילות איראן וחיזבאללה במדינה, במסגרת הסיוע שלהם למשטר אסד בלחימה מול המורדים. מאז ייתכן שדברים רבים השתנו, אבל לפי הדיווחים מאז – שמצוטטים גם כעת בתקשורת הערבית – לצד יחידה 108 פועלות כאמור שתי יחידות נוספות של חיזבאללה: 112 ו-100.
יחידה 112 עוסקת לפי הפרסומים בחלוקת נשק למחסני חיזבאללה בלבנון ואספקת תחמושת ליחידות הקרביות, במיוחד אלה שבאזור בקעת הלבנון (אל-בקאע). ראוי לציין כי ארבעת הפעילים שחיזבאללה הודיע הבוקר על מותם, לפי ההודעות הרשמיות שלו, התגוררו כולם ביישובים באזור אל-בקאע, בגבול לבנון-סוריה.
היחידה השלישית, יחידה 100, אחראית לפי הדיווחים על אבטחה של מעבר גורמים שונים, בהם פעילי חיזבאללה ומומחים איראנים, בין לבנון, סוריה ואיראן, באמצעות שדה התעופה דמשק.
ההפצצות הלילה שבהן נהרגו לפי הדיווחים ארבעה מאנשי חיזבאללה אירעו כאמור באל-בוכמאל, שמהווה נקודת מעבר אסטרטגית בציר הברחות הנשק היבשתי מאיראן לסוריה וממנה ללבנון, דרך עיראק. בכלי תקשורת ערביים נטען אמנם שארה"ב היא שתקפה שם – בתגובה לעוד מתקפות אמש מצד המיליציות הפרו-איראניות נגד בסיסים אמריקניים בעיראק ובסוריה – אבל וושינגטון לא אישרה את הטענות הללו, ולא קיבלה אחריות כמו שעשתה אחרי מתקפות-תגובה אחרות שלה בשבועות האחרונות.
ההערכה היא כי חרף הדיווחים, ישראל היא שאחראית להפצצות באל-בוכמאל, אזור שבו כבר פעלה בעבר. פרשננו הצבאי רון בן ישי ציין אתמול כי איראן מאיצה כעת את משלוחי הנשק לחיזבאללה, ומנסה להעביר לארגון הטרור בעיקר רקטות, טילים וכטב"מים שנועדו לפגוע בעורף הישראלי ובמתקנים רגישים בישראל. ישראל משבשת את ההיערכות הזו בסוריה, ובעיקר בנמל התעופה הצבאי בדמשק – לשם מגיעים חלק מהמשלוחים. משלוחים אחרים מגיעים למקומות אחרים, כמו דרך מעבר אל-בוכמאל שהותקף הלילה.