בקורות החיים של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן יש שתי שורות מפתיעות, בעלות דמיון לפרשת הכדורגלן הישראלי שגיב יחזקאל שנעצר לאחר שחגג שער במחווה לחטופים. ארדואן היה כדורגלן בעברו, וגם הספיק לשבת ארבעה חודשים בבית כלא בגין הקראת שיר בעל מסרים פוליטיים שעצבן את השלטון הקודם.
2 צפייה בגלריה
|
|
ארדואן. היה כדורגלן בעברו
(צילום: גטי)
עם שחרורו מהכלא הקים ארדואן את מפלגת הצדק והפיתוח, שהפכה למפלגת השלטון החזקה בטורקיה. מתחילת דרכו הפוליטית שמר ארדואן על יחסים קרובים עם הפלסטינים, ולכן לא מפתיע שהוא שוב תומך בהם במלחמה בעזה, ובמקביל פוצץ שוב את היחסים עם ישראל.
בין היתר הוא שיגר במשך השנים סיוע לרצועה ואירח את בכירי חמאס בארצו. בנאומיו הסביר ש"בלי ממד כלכלי שיחבר את עזה לגדה המערבית, לא ניתן יהיה להגיע לשלום אמיתי בין ישראל לשתי היישויות הפלסטיניות. כולם צריכים לקבל רמת חיים שווה".
נשיא טורקיה, מוסלמי אדוק, דאג לפתח את התיירות המקומית, שהייתה לאורך שנים יעד מבוקש עבור הנופשים הישראלים. אבל המציאות הביטחונית באזור הובילה לעליות ומורדות ביחסים בין המדינות גם בענף זה, כמו במקרה משט המרמרה לעזה בשנת 2010. פעם ארדואן תוקף את ישראל, פעם הוא מפויס איתה. דוגמה נוספת: מעצר בני הזוג אוקנין שצילמו את ארמונו.
2 צפייה בגלריה
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
המחווה של שגיב יחזקאל לחטופים
(צילום: האתר הרשמי של אנטליהספור)
שיתוף הפעולה בין גורמי המודיעין של שתי המדינות הביא במקביל לחשיפת רשת של מתנקשים מטעם איראן שביקשו לרצוח תיירים ישראלים באיסטנבול בשנת 2022. מנגד, בחודש שעבר טורקיה "חשפה", ולא בפעם הראשונה, רשת ריגול גדולה, של מקומיים וזרים, שפעלה מצד אותו מוסד. יש לציין גם את הסיוע שישראל העניקה לטורקים ברעידת האדמה הגדולה שפקדה את המדינה בשנה שעברה.
במרץ 2022 נפגשו ארדואן והנשיא יצחק הרצוג בארמון הנשיאות באנקרה. "הייתה בצורת ביחסי טורקיה וישראל", אמר הנשיא הישראלי. ארדואן אמר כי הוא "מקווה שזו נקודת מפנה" - אך לאחרונה טען ש"נתניהו לא שונה מהיטלר".
פחות משנתיים אחרי, שתי המדינות שוב הלכו לאחור על רקע המלחמה ברצועה. עושה רושם שלספורטאים ישראלים, וגם לתיירים שנהנים מהאירוח הטורקי, באנטליה או באיסטנבול, יהיה קשה מאוד לשוב למדינה שבחרה לקחת את הצד של חמאס.