"אני בהחלט מבין את הזעם הישראלי של כל אחד ואחת מכם על הרצח הנורא שביצע חמאס ביישובי הדרום וחטיפות הישראלים לעזה ב-7 באוקטובר", אמר ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" מוחמד אנוואר עיסמת סאדאת, ראש "מפלגת הרפורמה והפיתוח" וחבר הפרלמנט במצרים. "אני בהחלט מבין אתכם, אבל תנו אמון במצרים. אנחנו לא האויבים שלכם. יש בינינו הסכם שלום, הצדדים נפגשים ומנהלים דו-שיח במטרה לפתור את הבעיות, אבל פתאום – משום מקום – קפץ העניין הזה של ציר פילדלפי והנשיא א-סיסי כועס על נתניהו".
2 צפייה בגלריה
yk13775543
yk13775543
דורש לחשב מסלול מחדש ביחסים. סאדאת
(צילום: KHALED ELFIQI – EPA-EFE)
לדבריו, גם בנקודת הזמן הנוכחית הרבה מהאינטרסים של ירושלים ושל קהיר מצטלבים. "מה אתם באמת חושבים? שמצרים פועלת נגד ישראל? שמצרים מעוניינת שיהיו מנהרות פעילות בעזה? שיבריחו דרך המנהרות כלי נשק?", הוא הסביר תוך שהוא מותח ביקורת על המדיניות הישראלית. "אנחנו מאמינים שממשלת ישראל יכולה להיות חכמה יותר. אם באמת אכפת לכם, תתחילו להקשיב. אנחנו בהחלט מכירים בעובדה שלישראל יש זכות להגן על עצמה, אבל לקחתם את זה לצד קיצוני, מבלי להתחשב במצרים. אתם מנסים לדחוף את החיילים לגבול מצרים, וזה מביך מאוד".
מוחמד אנוואר עיסמת אל-סאדאת, 68, הוא אחיינו של נשיא מצרים, אנוואר סאדאת. גם הוא נולד בכפר מית אבו אל-קום במחוז מנופייה, עבר לקהיר, נכנס לחיים הפוליטיים, ובעקבות רצח הדוד, סאדאת, הקים מוזיאון על שמו בכפר, שאותו מנהלת רעייתו, ג'יהאן. שמה, כשם רעייתו של הנשיא המנוח. אנוואר סאדאת ג'וניור מכהן גם כיו"ר הוועדה לזכויות אדם במצרים.
כמו רבים בשתי המדינות, גם הוא האזין ברוב קשב לנאומו של הנשיא א-סיסי ביום רביעי האחרון, שבו הודיע כי מעבר רפיח פתוח 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע בעוד "רק ישראל מערימה קשיים על הכנסת מוצרי מזון ותרופות לרצועה". הדברים הגיעו בתגובה על טיעוני הצוות הישראלי שנשלח להאג שלפיהם האחריות על אי-הכנסת סיוע הומניטרי בהיקף מספק היא של מצרים. "זה ממש לא נכון, סילוף של המציאות", אמר סאדאת, "שמעתי את ההאשמה הבוטה של נציג ישראל בהאג, שהטיח האשמות כבדות נגד מצרים כאילו אנחנו עצרנו העברת משאיות הסיוע לעזה, ואני מודיע: לא היה ולא נברא. תבדקו מי מערים את הקשיים על הכנסת הסיוע. זאת לא מצרים".
2 צפייה בגלריה
yk13776233
yk13776233
סאדאת
(צילום: גטי, DENIZE alain)
כשבשני הצדדים גורמים בכירים מחליפים האשמות בשפל של יותר מ-40 שנה ביחסים, בקהיר על פי הדיווחים שקלו לנקוט צעדים דיפלומטיים ממשיים. "הייתה מחשבה להחזיר את שגריר מצרים בישראל, חאלד עזמי, במחאה על ההתנהלות של ראש הממשלה נתניהו ועל העובדה שהוא לא טורח להתייעץ עם מצרים לפני שהוא יוצא להכריז הכרזות", אישר חבר הפרלמנט סאדאת. "שימו לב, אלה הכרזות שיפגעו לא רק בתושבי עזה אלא גם בבני העם המצרי. והלוא מתקיים ביננו דו-שיח, אנשי ביטחון מישראל מגיעים למצרים ומנהלים שיחות. והדו-שיח מתנהל, לפי מיטב ידיעתי, באמון מלא. אני מכיר את ראש המודיעין המצרי, הגנראל עבאס כאמל. הוא אדם ראוי. גם אתם למדתם לסמוך עליו. אצלו, מילה היא מילה. ופתאום עכשיו אתם תוקפים את מצרים?".
באשר לעתיד, סאדאת הדגיש: "אם אכפת לכם מהיחסים עם מצרים, שהם חשובים לשני הצדדים, תחשבו פעם נוספת איך צריך להתנהל. בהצהרותיכם, אתם מחלישים את עמדת מצרים בעיני העם שלנו, ובעיני העולם הערבי. אתם באים ומאשימים את הנשיא א-סיסי שהוא לא עושה דבר כדי לעזור לתושבי עזה. מה זה צריך להיות? פתאום אתם מנסים ליצור אצלנו תחושת אשמה? מצרים מחויבת לסייע לתושבי עזה, ולשמור על היחסים עם ישראל".
כשחבר הפרלמנט המצרי סאדאת נשאל על המלצתו, הוא השיב תשובה שאותה הגדיר כפשוטה: "תתאמצו יותר להקשיב למצרים. אנחנו בהחלט מבינים את הכאב שלכם ב-7 באוקטובר, אבל צריך להפסיק את מסע הנקמה נגד תושבי עזה. אנחנו סופרים את הנפגעים: מאז נספרו 26,257 הרוגים, רובם נשים ילדים וקשישים, וישנם 65 אלף פצועים, ומי יודע כמה עוד נעדרים שנקברו תחת הריסות בתיהם ברצועה".
במיוחד, הוא התמקד בדיווחים על הצעות לקליטת תושבים מהרצועה במצרים: "התוכנית לגרש פלסטינים לסיני או לערי התעלה לא רק שלא תצא לפועל, אלא תגרום לקרע עמוק מאוד ביחסים בין המדינות. קחו את זה בחשבון. הנה, ביום רביעי נתניהו טילפן לנשיא א-סיסי והוא, בניגוד לעבר, סירב לקבל את השיחה. זה בהחלט מובן לי, כאזרח מצרי. אני ממליץ למקבלי ההחלטות אצלכם, ובראש ובראשונה נתניהו, לחשוב על מערכת היחסים עם מצרים".
פורסם לראשונה: 00:00, 28.01.24