פרסום ראשון: אחרי שבעה חודשים ללא בנייה ובזמן מלחמה, בימים אלו מקדמים גורמים בהתיישבות את כינוסה של ועדת התכנון העליונה במנהל האזרחי. על הפרק: האצת אישור אלפי יחידות דיור ביהודה ושומרון.
קביעת התאריך לכינוס הוועדה מצריכה אישור של הדרג המדיני שטרם התקבל, אך הגורמים המקצועיים כבר החלו לתכנן את היקפי האישורים שיינתנו. לפי ההערכות, מדובר בשלב זה על כ-7,000 יחידות דיור שיקודמו לשלבים השונים, כשלמעלה מ-2,000 מהן יקודמו לשלב הסופי של מתן תוקף. המספרים אינם סופיים, שכן הם מתגבשים בימים אלה.
שלמה נאמן, ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, אמר: "השתיקה שלנו עד כה נובעת מהבנה שמדינת ישראל נמצאת בתקופה מורכבת מאוד, כאשר היחסים האסטרטגיים עם ארה"ב מתנהלים לפי צורכי המלחמה. ואומנם לצד נחישות גדולה, יש לנו המון סבלנות. אך מתקרב הרגע שגם היא פוקעת.
הכותרת
מי באמת רוצה לחזור לגור ברצועת עזה?
21:33
"בני ההתיישבות נמצאים בחזית ומוסרים את נפשם כפשוטו בעבור העם והארץ, מפעל ההתיישבות כולו מהווה חומה בצורה עבור רוב תושבי ישראל וכעת הגיע זמן לסיים את ההקפאה ולשחרר אותנו מדרקטיבה אמריקנית מבישה שככל הנראה מונעת את הבנייה היהודית ביהודה ושומרון".
נאמן הוסיף: "כל דירה שלא תתוכנן השנה, לא תיבנה בשלוש שנים הקרובות. ממשלת ישראל והעומד בראשה מוכרחים להבין שהגענו לרגע שבו האויב יקבל תשובה לא רק בעזה ובלבנון אלא גם ביהודה ושומרון. סור מרע ועשה טוב. סור מרע - זהו חיסול האויב הנאצי. עשה טוב - זוהי הרחבה, הסדרה וחיזוק ההתיישבות".
1 צפייה בגלריה
yk13784190
yk13784190
קידום הבנייה מתרחש ברקע העיסוק האמריקני בסוגיה הפלסטינית
(צילום: יריב כץ)
מנגד, ב"שלום עכשיו" תקפו בחריפות: "לא ייאמן כמה ראשי המתנחלים עסוקים רק בעצמם. כאילו אין מלחמה, כאילו אין מצב מדיני רגיש, הם לא מפסיקים לרגע לדאוג לאינטרסים של עצמם על חשבון האינטרסים של מדינת ישראל ושל רוב אזרחיה. פיגוע מדיני מפואר שאת המחיר שלו נשלם כולנו".
קידום הבנייה מתרחש ברקע התוכנית האמריקנית הרחבה, שעוסקת בין היתר גם בסוגיה הפלסטינית. בנוסף, יש לציין כי הרכב הממשלה השתנה בעקבות המלחמה וכניסתם של השרים מהמחנה הממלכתי, ולכן לא ברור כיצד תגיב הממשלה לתוכנית - כאשר מצד אחד חלפו שבעה חודשים מאז התכנסה המת"ע האחרונה, ומצד שני המלחמה עדיין מתרחשת ואלפי תושבים בצפון ובדרום טרם חזרו לבתיהם.
הוועדה התכנסה בפעם האחרונה ביוני. לפי המפתחות שגיבשו מול נתניהו ראשי ההתיישבות ובהם ראש מועצת יש"ע, הוועדה אמורה להתכנס בין שלוש לארבע פעמים בשנה. הכינוס היה צריך להתקיים מיד אחרי החגים, אך נדחה כמובן עם פרוץ המלחמה.
מי שמגבש את היקפי הבנייה ומיקומם הם אנשי "המינהלת" שהקים השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בשיתוף עם ראשי המועצות ביו"ש, ועם גורמי הביטחון. בגלל המלחמה לא מעט מגורמי המקצוע גויסו למילואים, ולכן גיבוש התוכנית התעכב.
פורסם לראשונה: 00:00, 02.02.24