לאחר דילול הכוחות, פועלים נכון להיום 18 גדודים ברצועת עזה. לעומת זאת, באוגדת יהודה ושומרון יש כרגע 20 גדודים. מספרים אלה לבדם מבליטים את העובדה שבתקופה האחרונה, משלל סיבות, הופך פיקוד המרכז ליותר ויותר משמעותי אל מול הטרור שמרים ראש ביהודה ושומרון ובגזרת גבול ירדן - בניגוד לרצון הדרג המדיני והרמטכ"ל עם תחילת המלחמה להתמקד בלחימה בעזה. שתי התקריות האחרונות ביהודה ושומרון מבליטות גם הן פעם נוספת את גודל האתגר שבניווט בין הגזרות.
3 צפייה בגלריה
yk13852520
yk13852520
זירת הפיגוע בבנימין
התקרית הראשונה אירעה שלשום לפנות בוקר בצומת הפרסה, סמוך ליישוב דולב באזור רמאללה. על פי תחקיר הפיגוע, המחבל מוג'אהד ברכאת מנסור פתח בירי באמצעות רובה צלפים לעבר אוטובוס. לא היו נפגעים. לאחר מכן המחבל המשיך לירות לעבר כוחות שהגיעו לנקודה, כמאות מטרים מהכביש. לכוחות לא הייתה ידיעה שהמחבל עם נשק צלפים - ולכן הם בודדו את המרחב קודם מלמטה, כשהם נחותים ממנו. הצלף הסתתר בשיחים על שלוחה גבוהה וסבוכה, תוך שהוא מגן על עצמו באמצעות הסתתרות מאחורי סלעים גדולים, והוא הצליח לירות ולפגוע בישראלים תוך כדי שמסוק קרב יורה בסביבתו ומנסה להוציאו כך מהמחבוא.
את האירוע, שהסתיים בנפילתו של רס"ל עילי דוד גרפינקל ובפציעתם של שבעה לוחמים נוספים, ניהלו מפקד החטיבה ומפקד האוגדה. גישתם הייתה לנהל אותו לאט ובטוח כלקח מהאירוע שבו נהרג רס"ן בר פלח ז"ל מחטיבת הנחל בגזרת ג'נין, ומאירוע החדירה של המחבלים מגבול מצרים ביוני בשנה שעברה. התקלה המרכזית שעולה היא ריכוז כוחותינו בשטח שהיה חשוף למחבל - מה שאיפשר לו לצלוף בהם ממרחק של 290 מטרים במדויק ולגרום לפציעתם של קצין ולוחם באורח קשה, ושל חמישה לוחמים באורח קל ובינוני.
3 צפייה בגלריה
yk13852601
yk13852601
זירת הפיגוע בבנימין. המחבל ירה בקו ישיר לנקודה שבה רוכזו כוחות הביטחון, מבלי שהסתתרו כראוי
בתמונה שאנו מפרסמים כעת ניתן לראות את מיקום המחבל, שהיה מיומן מאוד, ואת הקו הישיר לאותה נקודה שבה רוכזו הכוחות מבלי שהסתתרו כראוי. הנושא השני שייבחן הוא מדוע נחשף הכוח מיחידת דובדבן שהסתער על המחבל והאם ניתן היה למנוע זאת למרות תנאי השטח המורכבים, בעוד קיימת גם שאלה על אופן ההפעלה והתיאום של מסוקי הקרב ושל כלי הטיס הבלתי מאוישים. כך, למשל, יהיה צורך לבדוק אם ניתן היה להעביר את התמונה שצילם המזל”ט למסוק הקרב שלא הצליח לזהות את המחבל ולפגוע בו.
לצד השאלות הקשות באירוע, ההגינות מחייבת להזכיר גם את רצף הפעולות המוצלחות והסיכולים של עשרות פיגועים באזור. יחד עם שב"כ עצרו הכוחות מפרוץ המלחמה יותר מ-3,600 מבוקשים (כ-1,600 מהם מזוהים עם חמאס) וכמויות אדירות של אמצעי לחימה. הודות לפעילות המבצעית וגם ללא מעט מזל, נכנסת מערכת הביטחון לסוף הרמדאן עם מספר נפגעים נמוך יחסית אל מול הפוטנציאל ולנוכח רמת ההתרעות הגבוהה.

באירוע השני בבקעת הירדן, שגם הוא היה צריך להסתיים בזמן קצר יותר, נעצרו ביום שישי בערב שני חשודים חמושים שחדרו יומיים קודם לכן מירדן עם רובי קלצ’ניקוב. הם זוהו על ידי רכז הביטחון ביישוב פצאל - שעצר אותם ללא התנגדות. בחקירה התברר כי השניים הם תושבי עזה בעברם שהגיעו לאזור כפר עוג'ה, כמה קילומטרים דרומית לפצאל. משם הם נעו לכיוון צפון, ובחקירה סיפרו שהיו בדרכם ליפו לבצע פיגוע.
במהלך השנתיים האחרונות, ובעיקר בשנה האחרונה, מתריעים בצבא מפני התחממות הגבול הירדני ובעלייה במספר החוליות שמנסות לחדור את הגבול הארוך שראשיתו באילת וסופו בגבול סוריה. הגבול הזה פרוץ בחלקים רבים ויש צורך לסגור אותו במכשול עילי של גדר חכמה ואמצעי תצפית.
3 צפייה בגלריה
לפני זמן קצר נעצרו על ידי רכז הביטחון ביישוב פצאל שני חשודים חמושים בנשק מסוג קלאצ'ניקוב.
לפני זמן קצר נעצרו על ידי רכז הביטחון ביישוב פצאל שני חשודים חמושים בנשק מסוג קלאצ'ניקוב.
אחד הנשקים שנתפסו בידי החמושים בבקעת הירדן
(צילום: דובר צה"ל)
משרד הביטחון אמנם גיבש שתי תוכניות לבניית המכשול מאזור שדה התעופה רמון ועד לכינרת - אחת בעלות חמישה מיליארד והשנייה בעלות של שלושה מיליארד - אולם נכון לרגע זה המדינה לא תקצבה אותו, וגם הפרויקט הזה תקוע במסגרת הוועדה המיועדת לבחינת תקציב הביטחון בעקבות לקחי המלחמה, שעוד לא התחילה את עבודתה בשל ויכוח בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לשר הביטחון יואב גלנט. כך או כך, הוועדה לא מתכנסת וראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע מהכרעה - ושוב תקציבים חשובים שהיו אמורים להגיע לביטחון אינם מגיעים, ולקחים מרכזיים של כשלי המלחמה אינם נלמדים.
בינתיים, נאלץ צה"ל להגדיל את היקף הכוחות שמחזיקים את הקו הארוך הזה, ושוב הנטל על המשרתים הופך לכבד יותר. זאת, בזמן שגם בתוך רצועת עזה - וגם לאחר הדילול - היקף סדרי הכוחות הגדול שהצבא זקוק לו בכל רגע נתון מבהיר שוב עד כמה הוא זקוק לעוד הרבה מאוד חיילים. כפי שפרסמנו לפני כחודש, חסרים לצבא כ-7,000 חיילים באופן מיידי. הצבא לא יכול להמשיך להחזיק מסגרות סדירות שסיימו שירות בצו 8, הן מפני המחיר הכלכלי הכבד והן מפני שזה נכון ולא כלול בחוק הגיוס שחייב לעבור מהר, ולכלול לא רק את הארכת השירות הסדיר אלא גם את הגדלת מספר החיילים החרדים שיתגייסו כדי להקל את הנטל.
פורסם לראשונה: 00:00, 24.03.24