הודעתו של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמש כי הוא פועל להקדים את הבחירות לחודש ספטמבר השנה, הגיעה אחרי שהיה נתון בימים האחרונים ללחצים פנימיים מתוך מפלגתו לבחון את המשך השותפות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. גורם במחנה הממלכתי טען שגנץ ובכירים בקואליציה מתואמים לגבי הקדמת הבחירות.
1 צפייה בגלריה
yk13871130
yk13871130
על פרשת דרכים. נתניהו וגנץ
(צילום: שלו שלום)
ההכרזה של גנץ הגיעה ימים אחדים לאחר שיו"ר הימין הממלכתי גדעון סער הציע להקדים את הבחירות לחודש ינואר 2025. נתניהו דחה בתוקף את הצעתו של גנץ ואמר כי מבחינתו הבחירות יתקיימו רק במהלך 2026.
לפני ימים אחדים פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי גנץ מתואם במהלכיו עם שניים מבכירי הקואליציה: שר הביטחון יואב גלנט ויו"ר ש"ס אריה דרעי. גורם בכיר במחנה הממלכתי טען אתמול כי גנץ שוחח עם בכירים בקואליציה על המהלך להקדמת הבחירות. "אם נתניהו לא ירצה – זה יקרה מעל הראש שלו", אמר בכיר במחנה הממלכתי. בכיר בליכוד חזר גם אתמול על טענתו כי גלנט, גנץ ודרעי מתואמים, כולל לגבי האפשרות להקדמת הבחירות.
"כדי שנשמור על האחדות ונצליח במשימות שניצבות בפנינו, הציבור חייב לדעת שבקרוב נחזור ונבקש את אמונו", אמר גנץ בהצהרה לתקשורת, "לא נתעלם מאסון 7 באוקטובר וממה שקדם לו, לכן עלינו להגיע לתאריך בחירות מוסכם במהלך ספטמבר - לקראת שנה למלחמה. שוחחתי בשבועות האחרונים עם מנהיגים פוליטיים בנושא, עדכנתי את ראש הממשלה ואמשיך איתו את הדיאלוג בנושא".
גנץ טען כי קביעת מועד בחירות תאפשר את המשך המלחמה מבלי לעסוק שוב ושוב בסוגיית ההקדמה. "זה ישאיר לנו זמן להמשיך במאמץ הביטחוני, יאפשר לאזרחי ישראל לדעת שנחדש בקרוב את האמון בינינו, וימנע את הקרע בעם", אמר, "אני מקווה שאם נסכים על כך, כל מנהיגי הציבור הציוניים והאחראים יצטרפו לממשלת החירום. מהלך כזה יגביר את האמון והאחדות בעם ובקרב לוחמינו, וגם ייתן לנו גיבוי בינלאומי עצום שכל כך נדרש".

ההחלטה של גנץ לצאת בהצהרה רשמית על הקדמת הבחירות באה לאחר שיח ערני בתוך מפלגתו. גורם במחנה הממלכתי סיפר כי בימים האחרונים הופעל לחץ בנושא על היו"ר מצד חברי סיעה וחברי מפלגה אחרים, שראו כטעות את המשך ההתבוססות בקואליציה. לדברי אחד הבכירים: "בכל יום שעובר השותפות שלנו עם נתניהו והליכוד הופכת קשה יותר ויותר". במפלגתו של גנץ פנו אליו ואמרו: "בלי עסקת חטופים אין שום הצדקה להישארות שלנו בממשלה".
גנץ עצמו אמר את הדברים בקולו: "חבריי ואני לא נשב בממשלה שלא תפעל באמת להשיב את החטופים. הרצון שלנו להחזיר אותם הביתה אינו נקודת חולשה אלא מקור עוצמה. כשאנחנו מנהלים מלחמה מורכבת וארוכה כל כך, עלינו להסתכל על התמונה הרחבה ויש לנו אתגרים רבים בכלל ובימים אלה בפרט. יש מבחנים רבים שנידרש לעמוד בהם, ונעמוד בהם. בעת הזו, לצד הצורך הדחוף בהשבת החטופים, הצורך הביטחוני החשוב ביותר הוא לשנות את המציאות בצפון הארץ".
כאן יו"ר המחנה הממלכתי כבר יותר מרמז על הרחבת הלחימה מול חיזבאללה: "בחמאס עוד נילחם שנים רבות, אי-אפשר להשלים עם השארתם של תושבי הצפון הרחק מבתיהם. צה"ל עושה עבודה מצוינת, הוא פוגע קשות בחיזבאללה, ועלינו להשלים את המשימה. המטרה שלנו צריכה להיות השבת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון עוד בקיץ הזה. עלינו להקצות לכך את כל המשאבים הצבאיים והמדיניים. צריך לקיים את הברית בין מדינה לאזרחיה".
בליכוד תקפו בחריפות את גנץ: "ברגע גורלי למדינת ישראל ובעיצומה של מלחמה, גנץ חייב להפסיק לעסוק בפוליטיקה קטנה רק בגלל התפרקות מפלגתו. בחירות עכשיו יביאו בהכרח לשיתוק, פילוג, פגיעה בלחימה ברפיח ופגיעה אנושה בסיכויים לעסקת חטופים. הממשלה תמשיך עד השגת כל מטרות המלחמה".
גם יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער תקף: "גנץ הוא שותף לקבינט המלחמה הכושל וחסר הרעיונות שקלע את ישראל למבוי סתום במלחמה. בדבריו לא נאמר דבר לגבי הדרך לפתור את האתגרים: איך מכריעים את המלחמה בחמאס ואיך מחזירים את החטופים? מה חייב להשתנות בטיפול בסיוע ההומניטרי? מתי תשתנה המציאות בגבול הצפון ומתי יחזרו המפונים לבתיהם? בשביל סיסמאות חלולות אין צורך לכנס הצהרה חגיגית לתקשורת. שמענו כאלה מספיק".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לגנץ לפעול לקיים בחירות מוקדמות כבר עכשיו: "מדינת ישראל לא יכולה לחכות עוד חצי שנה עד שהממשלה הגרועה, המסוכנת והכושלת בתולדות המדינה תלך הביתה. הממשלה הזו צריכה ללכת הביתה מוקדם ככל האפשר כדי שנוכל להחזיר את החטופים, להחזיר לביתם את המפונים, לנצח את חמאס ולוודא שמישהו מטפל במעמד הביניים הישראלי".
יאיר גולן, שהודיע על התמודדות לראשות מפלגת העבודה, אמר: "דבריו של גנץ לא מותירים יותר ספק: בבחירה בין הצלת מדינת ישראל לבין הצלת ממשלת האסונות של נתניהו, הוא בחר באופציה השנייה, ולא בפעם הראשונה. מי שהתיימר להיות אלטרנטיבה לאיש שהביא עלינו את טבח 7 באוקטובר הפך להיות חיקוי חיוור שלו".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.04.24