ברקע הדיונים סביב עסקת החטופים, העיניים במערכת הביטחון נשואות להתפתחות בזמן הקרוב מול האיום האיראני. לפי המסרים שקיבלה ישראל התגובה אמורה להיות משמעותית, ולכן הוכרזה בישראל כוננות גבוהה לקראת "נקמה" איראנית על חיסולו בדמשק של חסן מהדווי, מפקד כוח קודס בסוריה ולבנון, בתקיפה שיוחסה לישראל.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי שב ואיים, ובתגובה ישראל הבהירה כבר לפני כמה ימים לארצות הברית כי "מתקפה משטח איראן תחייב אותנו להגיב נגדה באופן ישיר". בזמן הזה הודק התיאום הביטחוני בין הצבאות, האמריקאי והישראלי, ואמש סיפק הנשיא האמריקני ג'ו ביידן הצהרה שבה הבהיר כי ארצו תעשה "כל מה שהיא יכולה כדי להגן על ביטחון ישראל". נודע שהצהרתו של ביידן בוצעה בעקבות בקשה ישראלית.
במסרים שהועברו בין המדינות נאמר עוד כי אם התקיפה תתבצע מאיראן תהיה תגובה חריפה, ואם היא תתבצע באמצעות שלוחים התגובה תהיה כלפיהם. בנוסף, נאמר במסרים, כי אם לא יהיו כתוצאה מהתקיפה נזק ונפגעים - האירוע יוכל.
בדבריו אתמול אישר הנשיא האמריקני גם את שיתוף הפעולה שכבר הוכיח את עצמו במלחמה האחרונה, והיה רחוק מהעין הישראלית, ביירוט טילים וכטב"מים של שלוחיהם של האיראנים מתימן.

לאיראן יש כמה אפשרויות לתגובה הן מארצה, והן באמצעות שלוחיה בסוריה, עיראק וגם בלבנון. שר הביטחון יואב גלנט בחר לקיים ביקור בסוללת כיפת ברזל ואיים שמי שינסה לתקוף ייתקל בתגובה עוצמתית בשטחו. המשמעות היא תקיפה ישראלית על אדמת איראן. בכל מקרה, ההערכות הסבירות יותר הן שאם אכן תתבצע מתקפה, היא תתמקד ביעדים צבאיים ולא אזרחיים, ולאחר מכן תהיה תגובה ישראלית. מכאן האירוע אומנם יכול לצאת משליטה, אבל על פי גורם ישראלי בכיר האיראנים רוצים להכאיב לישראל, אבל לא להיכנס למלחמה כוללת. אלא שלדינמיקה של הסלמה אין כללים וחוקיות.
באירוע השני והחשוב אתמול חיסלו צה"ל ושב"כ שלושה מילדיו של איסמעיל הנייה. "הם מחבלים", אומרים במערכת הביטחון, והם כנראה צודקים. שלושת הפעילים שחוסלו הם אמיר הנייה, מפקד חוליה בזרוע הצבאית של חמאס; מוחמד הנייה, פעיל צבאי בארגון הטרור; וחאזם הנייה, פעיל צבאי נוסף בארגון הטרור. כלי טיס תקף את הרכב שבו הם נעו במחנה הפליטים שאטי שבמערב העיר עזה. בהודעה לא הייתה התייחסות לשלושת הנכדים של הנייה שחוסלו יחד איתם.
החיסול הזה לא עלה לאישור הדרג המדיני של שר הביטחון וראש הממשלה וגם לא לרמטכ"ל, וככל הנראה אושר ברמת קצין בדרגת אלוף-משנה. במערכת הביטחון אמרו: "לא סיכלנו אותם כי הם 'הבנים של', אלא כי הם מחבלים".

התקיפה בוצעה מתא תקיפה בפיקוד דרום, ולא מתא צייד או חמ"ל המבצעים המיוחדים של השב"כ. זה למשל מלמד שלא מדובר בסיכול ממוקד של דמויות בכירות ומשמעותיות. לדברי הגורמים, מדובר בהזדמנות מבצעית של סיכול שלושה פעילים צבאיים של חמאס בעודם מבצעים פעילות עבור ארגון הטרור, ומבצעים מהסוג הזה אינם תקיפות שמאושרות בדרג המדיני.
לגבי סוגיית הקטינים שהיו במכונית, בצה"ל טוענים שהם לא היו תוקפים אם היו יודעים בוודאות על הימצאותם במקום, והדיווחים על הפגיעה בהם בבדיקה. ועדיין, השאלה היא מדוע אירוע שכזה, בעל השלכות, לא הועלה בכל זאת לשר הביטחון ולראש הממשלה.
באשר לעסקה אפשרית, לדברי גורמים ביטחוניים אתמול כבר פורסם מפי חמאס שהם נותנים תשובה שלילית להצעה האמריקנית שניתנה בקהיר, כך שההבנה הייתה שאין משהו קונקרטי בשלב זה. כעת, בעיקר לאור יציאת חלק מהכוחות השבוע מהרצועה, ההערכה במערכת הביטחון הייתה שלחץ צבאי - ניצול הזדמנויות ותקיפות מהקרקע ומהאוויר - יכול לייצר מנופי לחץ שאולי פוטנציאלית יזיז משהו בתגובה של חמאס. צה"ל ושב"כ אמרו שהם יפגעו במי שהוא חמאס - והם עומדים במילה ובמשימה.
פורסם לראשונה: 00:00, 11.04.24