לאחר שפגישתה עם יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי וראש הממשלה יאיר לפיד שלשום (שבת) הסתיימה ללא התקדמות במאמצי איחוד המפלגות, אמרה הבוקר יו"ר מרצ זהבה גלאון בריאיון לאולפן ynet כי ברשימה מאוחדת עם מיכאלי היא תסכים להיות מספר 2, אך לא דחקה לחיבור: "יכול להיות שהיא צודקת - שריצה משותפת תקטין את כוחן של המפלגות".
"אנחנו מגלים אחריות משמעותית במהלך הזה. אני מאמינה בכוחה של מרצ, ולא מתבשמת מהסקרים. אני חושבת שיש לנו פוטנציאל ל-7-6 מנדטים ואולי יותר אם נרוץ בנפרד", אמרה גלאון. "אני לא מזלזלת בטיעוני מיכאלי, שאותה אני מעריכה. אני רק אומרת שההימור גדול מדי בריצה נפרדת. עם זאת יכול להיות שהיא צודקת - שריצה משותפת תקטין את כוחן של המפלגות. זאת למרות שאני רואה סקרים שאולי המהלך יגדיל את גוש השמאל", הוסיפה.
2 צפייה בגלריה
זהבה גלאון מרב מיכאלי
זהבה גלאון מרב מיכאלי
"ההימור גדול מדי". גלאון ומיכאלי לאחר פגישתם, שלשום
(צילום: מוטי קמחי )
גלאון הצהירה שברשימה מאוחדת אפשרית היא תסכים להיות מספר 2 "למרות שמרצ כרגע גדולה יותר בסקרים". לדבריה, "האחריות כאן נובעת קודם כל מהמחשבה של כיצד למנוע את חזרתו של נתניהו. איך נעשה מהלך שהגוש הדמוקרטי-ישראלי יהיה בשלטון. אין כאן ביטוח לאף צד, ואני מנסה קודם כל לחשוב איך למזער נזקים".
על מאמצי התיווך של רה"מ לפיד אמרה גלאון כי הוא "מבין את האחריות שלו לגוש, ומבין שאם אנחנו נרוץ בנפרד הוא צריך שכל מפלגה תהיה חזקה. אין לו כוונה לפגוע באף אחת מהמפלגות, כפי שאני ומרב שמענו ממנו בפגישה". גלאון הוסיפה כי היא לא מאוכזבת מהתנהלות מיכאלי, ולדבריה "זו פוליטיקה, ויש כאן שיקולים. מרב טוענת שיש הבדל גדול בינה לבין מרצ. היא מפלגת מרכז, בדרכו של רבין, ואנחנו מגדירים את עצמנו כמפלגת שמאל, שמתכננת להיות דופן גדול לשמאלו של לפיד".

מספר 10 ברשימתו של לפיד ביש עתיד, יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ רם בן ברק, התייחס הבוקר בריאיון לאולפן ynet למאמצי התיווך של ראש מפלגתו בין העבודה למרצ: "מוכנים להצעות נדיבות, כולל שריונים אצלנו ברשימה".
"מיכאלי עקשנית, יש לה את תפיסת העולם שלה. היא ראשת מפלגה גדולה וחשובה בישראל, ומקבלת את ההחלטות בעצמה", אמר בן ברק. הוא הוסיף כי ביש עתיד מקווים להחלטה מהירה של יו"ר העבודה: "הצענו להן הצעות נדיבות, כי אנחנו באמת חוששים ממצב שבו אחת מהמפלגות לא תעבור את אחוז החסימה. אנחנו מוכנים להצעות נדיבות, כולל שריונים אצלנו ברשימה, על מנת שח"כים ברשימה ייכנסו לכנסת".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון אמר כי הוא בטוח ביכולותיו של לפיד להרכיב את הממשלה הבאה: "אני מעריך שהוא יצליח שוב, כפי שהצליח בפעם שעברה. אנחנו במערכת בחירות חמישית בשנים האחרונות, מעריך שלא תהיה מערכת בחירות שישי. ברגע שנדע את התוצאות ויש עתיד תהיה המפלגה הגדולה בגוש באופן ניכר, יהיה ברור לכולם מי צריך להיות רה"מ וגם מפלגות שלא נמצאות בגוש שלנו כיום יצטרפו אלינו".
על דבריו של ראש השב"כ אתמול, כי חוסר היציבות הפוליטית בישראל עלול לסייע לאויבים, אמר: "הבאנו את רמת הוויכוח האידיאולוגי - שהוא לגיטימי - לרמה של אלימות, שגורמת לאויבים שלנו להבין שאם הם יהיו מספיק סבלניים - אנחנו נהרוס את עצמנו במו ידינו". בן ברק התייחס גם להשוואה שערך אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן בין "שיטות נתניהו" לבין "גבלס וסטאלין": "אמירה אומללה שחבל שנאמרה. הוא חזר בו, אבל היה צריך לעשות זאת בנחרצות. לא אומרים אמירות כאלה על אף אחד במדינת ישראל, בטח לא על מי שכיהן כראש ממשלה", הוסיף.
שר התרבות והספורט חילי טרופר (המחנה הממלכתי) התייחס גם הוא לאיחוד אפשרי בין מפלגות השמאל, ואמר לדוריה למפל ואודי סגל ב-ynet radio הבוקר כי "כולם צריכים לנהוג באחריות, מוטב שמי שקרוב לאחוז החסימה לא ישליך קולות".
טרופר נמנע מלהמליץ לצדדים להתאחד באופן מפורש, ואמר כי "לא אהבתי כשעשו לי את זה בקמפיין הקודם". אך לדבריו, "כולם צריכים לנהוג באחריות. אנחנו משתדלים ליישם את זה קודם כל על עצמנו. מוטב כי כל מי שקרוב לאחוז החסימה לא ישליך קולות, אבל הם 'ילדים גדולים', ויודעים לעשות את הדבר הנכון".
2 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: הדר יואביאן )
- בעינייך זו השלכת קולות אם לא יתאחדו? "אני לא חושב שיש את הפריווילגיה לקחת סיכונים בדברים האלה, אבל אני לא מעורב במשא ומתן ביניהם. התבונה המבוססת שיש לי בנושא היא האמירה העקרונית - תנהגו באחריות".
ח"כ מוסי רז ממרצ התייחס לדבריה של גלאון באולפן ynet הבוקר ואמר לדוריה למפל ואודי סגל ב-ynet radio כי ריצה משותפת "יכולה לצמצם את מספר הנציגים של שתי המפלגות".
לדבריו, "גלאון צודקת בדבריה, לגבי אפשרות של צמצום הכוח של המפלגות במקרה של איחוד. עם זאת ידנו עדיין מושטת. יש סיכון קטן שאחת מהמפלגות לא תעבור את אחוז החסימה, על פי הסקרים, וצריך להתייחס אליו".
רז הוסיף כי "אני לא חושב שמנדט לכאן או לכאן זה מה שישנה. מרצ והעבודה הן מפלגות חזקות, אבל אסור לבטל את הסיכון הקל שבקלים שאחת מהמפלגות לא תעבור. אנחנו פחות דואגים למרצ, ויותר דואגים לסך הכול הכללי".

בשבוע שעבר יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.