ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו טרם קיבל באופן רשמי את המנדט להרכבת ממשלה מהנשיא יצחק הרצוג, אבל על רקע ההכרעה הברורה לטובת הגוש שלו בבחירות המשא ומתן הקואליציוני כבר החל באופן לא-רשמי. אף שהגוש צפוי להיות מלוכד למדי, השיחות הללו עדיין טומנות בחובן לא מעט קשיים ודרישות שלבטח יגררו אותו מעבר לתקווה הנוכחית של הרכבת ממשלה כבר עם השבעת הכנסת ב-15 בנובמבר.
2 צפייה בגלריה
נתניהו, יו"ר ש"ס דרעי ויו"ר יהדות התורה גולדקנופף
נתניהו, יו"ר ש"ס דרעי ויו"ר יהדות התורה גולדקנופף
נתניהו, יו"ר ש"ס דרעי ויו"ר יהדות התורה גולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)

לפי התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת ה-25, נזכיר, גוש נתניהו מקבל 64 מנדטים, כאשר הליכוד עם 32 מנדטים, הציונות הדתית עם 14 מנדטים, ש"ס עם 11 ויהדות התורה 7. הציונות הדתית ושותפתה עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר יערכו את המו"מ הקואליציוני בנפרד, כך שבפועל השותפה המרכזית בממשלה ה-37 תהיה ש"ס של אריה דרעי, וגורמים בליכוד כבר אמרו ל-ynet כי כיוון ש"סיפק את הסחורה" הוא צפוי לקבל את כל כמעט את כל מבוקשו.
בניגוד לשאר המפלגות, המגעים עם ש"ס ועם יהדות התורה צפויים להיות קלים יותר. שתיהן יבקשו תיקים שבהם החזיקו בעבר, ויתמקדו בשינויי חקיקה. למשל: ביטול הקיצוץ המתוכנן בסבסוד מעונות היום לאברכים; הגדלת תקציב מוסדות החינוך שבהם לא לומדים את מקצועות הליבה; חזרה למתווה גיוס החרדים של חוק טל (מהלך שעשוי לדרוש פסקת התגברות על בג"ץ, שביטל את החוק ב-2012) ביטול רפורמת הכשרות; חוק גיור שיבטיח בלעדיות בתחום לרבנות הראשית; הקמת רשות לאומית למלחמה בעוני; וביטול המס על הכלים החד-פעמיים ועל השתייה הממותקת.
2 צפייה בגלריה
מטה ש"ס
מטה ש"ס
דרעי חוגג את הניצחון במטה בש"ס בליל הבחירות. השותף המרכזי בממשלה
(צילום: שלו שלום)
לליכוד אין כל בעיה עם זה. בגוש נתניהו מתכננים בליץ חקיקה כדי לבטל חוקים שנוגעים לחרדים והתקבלו במהלך כהונת "ממשלת השינוי" היוצאת.
המו"מ מול ראשי הציונות הדתית צפוי להיות סבוך יותר, וכאמור יתנהל בנפרד בין היו"ר של הרשימה המשותפת בצלאל סמוטריץ' לבין יו"ר עוצמה יהודית בן גביר, וכך גם מול יו"ר מפלגת "נעם" שמתנגדת ללהט"בים אבי מעוז, שממוקם במקום ה-11 ברשימה המשותפת. החשש בליכוד הוא כי המחיר הפוליטי שידרשו בציונות הדתית יהיה יקר מאוד, בעיקר בתיקים אסטרטגיים שחשובים למפלגת שלטון כמו הביטחון, האוצר, החינוך וביטחון הפנים. ח"כ אורית סטרוק, מספר 4 בציונות הדתית, אמרה אתמול: "אני לא רואה סיבה שבצלאל סמוטריץ' לא יהיה שר הביטחון ואיתמר בן גביר לא יהיה השר לביטחון הפנים בממשלה החדשה. הציבור אמר את דברו".
בכיר בליכוד הזהיר אמש: "איבוד תיקים אסטרטגיים עלול לפגוע באופן שבו אנחנו רוצים למשול. יש לא מעט חשש לתת תיקים ביטחוניים לאנשים כמו סמוטריץ' ובן גביר. זו גם חוצפה מבחינתם לדרוש תיקים כאלה". גורמים בליכוד הבהירו כי האסטרטגיה של נתניהו תהיה לתת לשותפות יותר תיקים, אבל בינוניים וקטנים, במקום לכלול בעסקה משרדים בכירים. על תיקי החוץ והביטחון, הבהירו, הליכוד לא יוותר.
בציונות הדתית מדברים לא רק על תיקים, אלא גם על עקרונות. ח"כ אבי מעוז אמר אתמול לגלי צה"ל: "נבחן את ביטול מצעד הגאווה מבחינה משפטית. נתחיל בירושלים ואחר כך נראה לגבי תל־אביב". דבריו הגבירו את החשש שממילא היה גבוה בקהילת הלט"ב מפגיעה בזכויותיהם תחת ממשלתו השישית של נתניהו, אבל רה"מ המיועד מיהר היום להרגיע את החששות והבטיח בשיחות סגורות עם מקורביו כי "לא תהיה שום פגיעה במצעדי הגאווה או בסטטוס קוו הקשור בקהילת הלהט"ב".