6 צפייה בגלריה
נתניהו מקסם את החיבורים בימין, ניסיונות הפשרה של לפיד נכשלו
נתניהו מקסם את החיבורים בימין, ניסיונות הפשרה של לפיד נכשלו
נתניהו מקסם את החיבורים בימין, ניסיונות הפשרה של לפיד נכשלו
( צילום: יואב דודקביץ)
18 מפלגות הגישו אתמול (רביעי) את רשימת המועמדים שלהן לוועדת הבחירות המרכזית של הכנסת - והמערכת הפוליטית מתחילה להתייצב לקראת יריית הפתיחה הרשמית של הבחירות. היום, עם סיום הגשת הרשימות, הקמפיינים יעלו הילוך והשטח ייצבע באווירת בחירות בעצימות גבוהה יותר.

תמונת המצב בסיום הסבב הראשון של הגשת הרשימות מבשרת טובות לגוש של נתניהו, שמבחינתו הצליח למקסם עד הסוף את הקולות האפשריים. המשבר ביהדות התורה נפתר לכדי ריצה משותפת, סמוטריץ' ובן גביר חברו למרות המשקעים, ואפילו מפלגת נועם (בהתערבותו של נתניהו) הצטרפה לאחר שראש האופוזיציה שחשש מאובדן קולות לגוש ואף נפגש במהלך היום עם הרב צבי טאו, שהתבטא בעבר נגד להט"בים וקרא לנשים להישאר בבית, כדי למצוא פתרון.
איחוד מוצלח נוסף שהושלם היה בצד השני של המתרס, אצל הרשימה המשותפת, שהודיעה רשמית שתרוץ יחד לכנסת ה-25. המפלגה הדגישה כי תפעל "לייצג את האינטרסים הלאומיים והאזרחיים של הציבור הערבי הפלסטיני בבית, ללא פשרות". במקום הראשון הוצב איימן עודה, ואחריו אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה, עאידה תומא-סלימאן, עופר כסיף, אמטאנס שחאדה, יוסף אלעטואנה, סמיר בן סעיד, דועאא חוש וגאלב סיף.
בגוש המרכז-שמאל המצב פחות מזהיר לאחר שלפיד לא הצליח לערוך את החיבורים שרצה, ונראה שמרצ והעבודה ירוצו בנפרד. במחנה חוששים גם מהמפלגות הקטנות שנרשמו, כמו זו של אלי אבידר, שלא עוברות את אחוז החסימה ועלולות לבזבז קולות לגוש.
הראשונה להגיע לכנסת הייתה הדר מוכתר, מנהיגת מפלגת "צעירים בוערים" שלא יכולה להתמודד בעצמה בשל גילה הצעיר. מוכתר לא הגישה לבסוף את רשימתה כיוון שחיכתה לתשובתו של המיועד למקום הראשון - אך זה לא הגיע, והיא תנסה שוב מחר. בשלב מסוים הוצאה מנהיגת המפלגה מהכנסת לאחר שהתפרצה לדבריהם של חברי המחנה הממלכתי מתן כהנא והשרות פנינה תמנו שטה ויפעת שאשא ביטון.

אחרי שרשימת המחנה הממלכתי וישראל ביתנו הגישו את מסמכיה לוועדה, האחרונה להגיש את רשימתה אתמול הייתה מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ', שלאחר ההסכם עם מפלגת נועם התייצב בחגיגיות יחד עם איתמר בן גביר באולם ירושלים בכנסת מול חברי הוועדה שבראשות שופט העליון יצחק עמית, המיועד להחליף את הנשיאה המכהנת אסתר חיות. יו"ר עוצמה יהודית פנה לשופט - אותו מכיר מקרוב - ואמר לו: "אני לא שבע רצון מכמה החלטות של אדוני בתקופה האחרונה". השופט עמית לא נותר חייב והשיב לחבר הכנסת שהוא "תמיד שמח כשלא כולם מרוצים".
6 צפייה בגלריה
 בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
 בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
מחויכים ומפויסים. בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
6 צפייה בגלריה
ישראל ביתנו בהגשת הרשימות לכנסת
ישראל ביתנו בהגשת הרשימות לכנסת
לימור מגן-תלם ואלכס קושניר הגישו את הרשימה מטעם ישראל ביתנו
(צילום: אלי מנדלבאום)
מפלגות קטנות רבות ניצלו את היום הלפני-אחרון להגשת הרשימות כדי להתייצב בפני חברי הוועדה, בהן "המפלגה הדמוקרטית" של אלי אבידר, "מפלגת אבות", רשימתו של פרופ' ירון זליכה, "המפלגה הכלכלית", מפלגת "אנחנו" של עורך הדין מוש חוג'ה והפובליציסט החרדי דב הרברטל, מפלגת "קול הסביבה והחי", מפלגת "נתיב", מפלגת "שחר כוח חברתי", וכבכל שנה, גם מפלגת הפיראטים, ששמה המלא היום הוא "הפיראטים. הכי טוב לדעתי. אני רוצה להיות שם".
אחרי שזכו לכ-1,000 קולות בבחירות האחרונות, שלושה נציגים מטעם הפיראטים, דן בירון, רועי קלייטמן והיו"ר נועם כוזר, הגיעו להגיש את הרשימה. "אנחנו חלק מצי של מפלגות שפועל ברחבי העולם, כשהמטרה היא קידום השימוש באינטרנט לקידום הדמוקרטיה והבעת הדעה כדי להשפיע על המדיניות מהבית", אמר כוזר ל-ynet. "רוב השיח הציבורי מתקיים ממילא באינטרנט, וזה ברור שהעתיד הולך לשם. אנחנו רוצים להביא את היום. אנחנו רוצים להשמיע קול בבחירות האלה".
6 צפייה בגלריה
מפלגת הפיראטים
מפלגת הפיראטים
נציגי מפלגת הפיראטים בכנסת
(צילום: רפי קוץ)
אנשי הפיראטים אמרו לוועדה כי בכוונתם להילחם גם על זכויות יוצרים, והשופט עמית, שידוע בציטוטיו יוצאי הדופן, הפתיע את הנציגים ושאל כיצד הדבר אפשרי, אם המשפט "אני רוצה להיות שם" שנכלל בשם המפלגה לקוח מהסדרה "רחוב סומסום". הנוכחים באולם צחקקו, ונציגי המפלגה קיבלו את אישורו של השופט להתמודד בכנסת ויצאו מהאולם.
בינתיים, בליכוד אישרו אמש את חמשת השריונים של יו"ר המפלגה נתניהו, בהם עמיחי שיקלי ועידית סילמן, חברי ימינה לשעבר שסייעו בהפלת הממשלה, בכיר מח"ש לשעבר שתקף את הפרקליטות משה סעדה, עורך הדין יוסי פוקס שעתר נגד הישארותו של אולמרט בתפקיד ראש הממשלה למרות החשדות הפליליים נגדו, והסופרת צגה מלקו, אחרי מחאה חריפה של יוצאי אתיופיה על ייצוג חסר. ישיבת מזכירות הליכוד לא עברה באופן שקט במיוחד, כיוון שפעילי השטח הטיחו בנתניהו שקמפיין הבחירות אינו מוצלח - ומחו גם על חלוקת התפקידים בשכר לאנשים חיצוניים במקום לחברי הכנסת ולפעילים שמעוניינים להתנדב.

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, עמיחי שיקלי ועידית סילמן
בנימין נתניהו, עמיחי שיקלי ועידית סילמן
נתניהו והמשוריינים החדשים בליכוד
6 צפייה בגלריה
ועדת הבחירות אלי אבידר בחירות מפלגת ישראל חופשית הגשת רשימות כנסת הכנסת
ועדת הבחירות אלי אבידר בחירות מפלגת ישראל חופשית הגשת רשימות כנסת הכנסת
במחנה המרכז-שמאל חוששים מאובדן קולות. אלי אבידר מגיש את רשימתו
(צילום: רפי קוץ)
היום יגיעו החל מהשעה 16:00 נציגיהן של שאר המפלגות שמעוניינות לרוץ בבחירות, כשהמוקד יהיה על מרצ והעבודה, למקרה שיפתיעו ברגע האחרון. עד השעה 22:00 יוכלו חברי המפלגות להגיע אל משכן הכנסת - ובשעה חצות ייסגרו הדלתות בפעם האחרונה - ומערכת הבחירות תצא לדרך.
עינב חלבי סייעה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:13, 14.09.22