בניו יורק נמצאת קלפי הבחירות הגדולה בעולם מחוץ לישראל, ויותר מ-750 ישראלים, עובדי נציגויות המדינה השונות בעיר ובאזור, הגיעו להצביע כאן בבניין הקונסוליה בשבוע שעבר. אלא שמחוץ לגורד השחקים וחגיגות הסלפי עם מאיה ורטהיימר, ישנם עשרות אלפי אנשים שקולותיהם לא נספרים. הם כמובן לא היחידים. פרט לשליחים הדיפלומטים ולעוד חריגים מעטים, הישראלים הנמצאים בחו"ל אינם יכולים להצביע בבחירות.

בחירות 2022 - הספירה לאחור

לפי ההערכות יש יותר מ-127 אלף ישראלים שחיים באזור המטרופוליני של ניו יורק יותר משנה. רובם ממשיכים לשלם מיסים לישראל, ומרגישים מחוברים ומחויבים למדינה. כמדי מערכת בחירות, כלומר כל כמה חודשים, עולה כאן מחדש בקהילה הישראלית אותה סוגיה שנויה במחלוקת - למה בעצם אסור לנו להצביע? למה לשליח של קק"ל כן ולשליח של חב"ד לא? האם זה צודק?

4 צפייה בגלריה
אסף זמיר ומאיה ורטהיימר מצביעים בניו יורק
אסף זמיר ומאיה ורטהיימר מצביעים בניו יורק
שליח הצופים מצביע, שליח חב"ד לא. "יוצר מצב של איפה ואיפה"
(צילום: נפתלי שוולסון)
4 צפייה בגלריה
אסף זמיר ומאיה ורטהיימר מצביעים בניו יורק
אסף זמיר ומאיה ורטהיימר מצביעים בניו יורק
הם כן הצביעו. הקונסול אסף זמיר ורעייתו מאיה ורטהיימר
(צילום: נפתלי שוולסון)
ונדמה שאין סלון שבו הסוגיה הזאת בוערת ויוצרת מחנאות יותר מאשר בבית משפחת אסרף-עזרן. הוא, שחר, צלם ויועץ תקשורת שחי יותר מ-30 שנה בארצות הברית - וטס הלילה במיוחד לישראל כדי להצביע. היא, נוי, בעלת משרד יחסי ציבור מקומי שחיה כאן שלוש שנים. "הייתי שמחה גם לטוס לארץ להצביע, בעיקר כדי לקזז את הקול של בעלי", היא אמרה.
בני הזוג האוהבים-בדרך-כלל מסכימים כמעט על הכול - עד שזה נוגע לפוליטיקה, והטונים עולים לא רק כשמתחילים לדון בשאלה למי להצביע, אלא האם זה בכלל נכון להצביע כאזרחים המתגוררים מחוץ לישראל.
"אני יודע כמה זה חשוב להצביע. זכינו לחיות במדינה שנותנת לנו את זכות הבחירה, משהו לא מובן מאליו בכלל במקומות אחרים בעולם, ולכן אני כן אתן את המאמץ הפיזי והכלכלי הזה להגיע לקלפי", אמר שחר, רגע לפני שעלה על הטיסה בת 11 שעות לישראל. "מאז שאני גר כאן השתדלתי לנסוע בכל מערכת בחירות לארץ, והקפדתי במיוחד בחמש האחרונות".
4 צפייה בגלריה
נוי אסרף ושחר עזרן
נוי אסרף ושחר עזרן
"הייתי שמחה לטוס להצביע, כדי לקזז את הקול שלו". נוי אסרף ושחר עזרן
(באדיבות שחר עזרן)
"אני אמנם נהנה מהגיחה הביתה, אבל בשמחה הייתי ממיר את מטרת הנסיעה עם איזה משחק כדורגל. הייתי רוצה שיהיה מונדיאל כל שישה חודשים ובחירות כל ארבע שנים, אבל לצערי זה ההיפך". ובאותה נשימה, הוא הוסיף: "אחרי 30 שנה בארה"ב אני מאמין שלא מגיעה לי זכות הבחירה, אלא אם כן היא תינתן לכל הישראלים בחו"ל. זה לא הגיוני לתת את הזכות הזאת למעשה רק למי שיכול לאפשר לעצמו.
"צריך לשנות את הפורמט, אולי לאפשר למי שנמצא בחו"ל ללימודים או עד חמש שנים לגשת לקונסוליה ולהצביע. כל מי שנמצא מעל חמש שנים מחוץ לישראל ומשתקע בחו"ל - אני לא חושב שמגיעה לו זכות הצבעה. אני טס כי אני חושב שזה חשוב, וזה מותר לי. חשוב לי להצביע כי הילדים שלי גרים בישראל. הילד שלי חייל, לוחם, ובגללו חשוב שאני אצביע נכון".
"אבל אתה לא מצביע נכון", קטעה אותו נוי. "אתה רואה", נאנח שחר, "אי אפשר לדבר עם החלק הזה של העם". נוי הסבירה: "אנחנו אוהבים, אבל יש ביננו המון ויכוחים פוליטיים. אנחנו בית שמאוד אוהב וחי את האקטואליה הישראלית. אנחנו הולכים לישון כאן עם 'בוקר טוב ישראל' (יומן חדשות הבוקר של גלי צה"ל) וקמים עם התוכנית של יעל דן. אפילו משלימים במהלך היום עם 'בן וינון' (בן כספית וינון מגל ב-103fm). זה זורם בדמנו".
נוי אמרה שהייתה שמחה להצטרף לבעלה. "בגלל אילוצי עבודה אני לא יכולה לנסוע ולהשפיע. זה מתסכל כי אני חושבת שלישראלים בחו"ל כן צריכה להיות זכות הצבעה. כשעבדתי לפני שנה במשרד החוץ כמנהלת התקשורת יכולתי להצביע, ועכשיו כשאני עצמאית אני פתאום לא יכולה. זה יוצר מצב אבסורדי של איפה ואיפה. שחר יכול לנסוע להצביע כי יש לו את הזמן ואת הכסף, ואחרים לא. הייתי שמחה אם היו צצים לו פתאום כאן אילוצים שימנעו ממנו לטוס ברגע האחרון. ואם לא? נמתין לבחירות שישיות".
4 צפייה בגלריה
אשר כץ
אשר כץ
"אני יכול להצביע בבחירות לארה"ב מהארץ - אבל לא להיפך". אשר כץ
על פי החוק, בנציגויות ישראל בחו"ל רשאי להצביע כל בעל זכות הצבעה הנמצא בחו"ל עקב עבודתו כעובד המדינה (כולל חיילים), עובד הסוכנות היהודית, עובד קק"ל, עובד קרן היסוד ועובד ההסתדרות הציונית העולמית. בנוסף, גם בני הזוג וילדיהם (עד גיל 20) של אותם עובדים יכולים לבחור בחו"ל, אם הם בעלי זכות הצבעה.
נריה ג'רפי, אחראי על תנועת נוער "מעבר" ניו יורק, שנמצא כאן שבעה חודשים, הופתע לגלות ששליחים אחרים יכולים להצביע והוא לא. "זה מבאס. בבחירות הקודמות נסעתי במיוחד לארץ להצביע - לא הייתה שאלה בכלל, למרות המחיר והמאמץ", הוא אמר. "זה לא שאני נאיבי לחשוב שהקול שלי כל כך חשוב ומשפיע כמו העובדה שאני חלק מהמערכת, חלק מהמשחק הפוליטי.
"זאת המדינה שלי, אבל הפעם לא יכולתי לטוס במיוחד בגלל העומס בתנועה. מבחינתי צריך לאפשר לכל ישראלי להצביע בקונסוליה. צריך לייצר פתרון לאנשים, בטח כשמדובר בשליחים של תנועות שנמצאים בחו"ל במטרה להנחיל ערכים של ציונות ואהבת הארץ. אבל הכי חשוב - אני מאחל שכל הדיון הזה זה לא יהיה רלוונטי ושלא יהיו עוד בחירות בקרוב".
אשר כץ, שליח של מדרשת עין פרת, גר שנתיים וחצי בתפוח הגדול ופספס, בהתאם, שלוש מערכות בחירות. "חשבתי לנסוע במיוחד כי מרגיש לי שהבחירות האלה חשובות במיוחד. יש פה כף מאזניים מאוד חשוב שיכריע לאיזה כיוון הולכת הממשלה. לצערי סבב הבחירות הזה התמקד יותר בלהביא כמה שיותר אנשים במקום לנסות לשכנע".
אשר הוסיף: "כאזרח אמריקני אני יכול להצביע מהארץ לארה"ב, אבל לא נהפוך הוא. מצד אחד אני יכול להבין את זה, הבחירות משפיעות על החיים בארץ ולא בטוח שמגיע לך להשפיע בצורה הזאת, אבל מצד שני צריך למצוא פתרונות לאנשים שנמצאים כאן לטווח קצר".