תקופת בחירות היא תקופה מבעבעת, שמביאה עמה שלל אמירות שנויות במחלוקת ומתקפות הדדיות בין המתמודדים הרבים, שכל מבוקשם הוא לתפוס כיסא בכנסת. עם זאת, בישראל כמו בישראל, (כמעט) כל האמצעים כשרים, ולעיתים ההתבטאויות החריפות חוצות גבול ומעוררות סערות.
כך, במסגרת אירוע "שבתרבות" שהתקיים אתמול (שבת) בבאר שבע, ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), המשמש גם כיו"ר ועדת חוץ וביטחון, התייחס לאפשרות שתוקם ממשלה בראשות בנימין נתניהו יחד עם חברי הכנסת איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' ואמר: "להבדיל אלפי הבדלות, ואני לא משווה את זה לשום דבר - היטלר עלה לשלטון בצורה דמוקרטית".
בן גביר הגיב ב-ynet radio לאמירתו של בן ברק כי "זה הרגע שאתה אומר לעצמך פוליטיקה פוליטיקה, אבל יאיר לפיד היה צריך להדיח אותו באותו הרגע. להשוות להיטלר ולשואה זה מחוץ למגרש הפוליטי. אפשר שיהיו מחלוקות, אבל להגיד דבר כזה זה עלבון, וכשאני מדבר על התרת דמי ועל הסתה – אלה בדיוק הדברים".
9 צפייה בגלריה
גלית דיסטל-אטבריאן
גלית דיסטל-אטבריאן
תקפה את בכירי מערכת הביטחון. גלית דיסטל אטבריאן
(צילום: הדר יואביאן)
9 צפייה בגלריה
תגובתה של גלית דיסטל אטבריאן על ההסכם הימי עם לבנון
תגובתה של גלית דיסטל אטבריאן על ההסכם הימי עם לבנון
תגובתה של דיסטל אטבריאן על ההסכם הימי עם לבנון
(מתוך טוויטר)
ח"כ גלית דיסטל אטבריאן מהליכוד תקפה את ראשי מערכת הביטחון - הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד דדי ברנע וראש השב"כ רונן בר - על רקע תמיכתם בחתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון. "זה ברור לכם שבכירי מערכת הביטחון של היום הם הבוגי יעלון, אהוד ברק ובני גנץ של העתיד, כן?", כתבה בטוויטר והוסיפה: "דמיינו אותם עומדים על גשר וצועקים 'לך' במבטא של פנסיה תקציבית ואז תבינו - הכל פוליטי. כולל חוות הדעת שלהם על הסכמים מפוקפקים עם החיזבאללה".

יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה באירוע "שבתרבות" שהתקיים בפתח תקווה כי "שר הביטחון צריך לרסן ולמתן את חיילי צה"ל", שכן "יש עלייה מטורפת במספר ההרוגים הפלסטינים בשנה האחרונה. ״אנחנו צריכים למנוע מחיר דמים כי גם אנחנו משלמים את מחיר הדמים".
שר הביטחון בני גנץ הגיב לאמירתה: "אף אחד לא קושר את ידי הלוחמים, ואף אחד לא מאשר ירי המנוגד לטוהר הנשק. מול מציאות מורכבת בשטח - יש למפקדי וחיילי צה"ל ולכלל כוחות הביטחון גיבוי מלא לבצע את משימתם, ולספק ביטחון לאזרחי ישראל בנחישות ובמקצועיות".
9 צפייה בגלריה
הציוץ של עמיחי אליהו נגד מרב מיכאלי
הציוץ של עמיחי אליהו נגד מרב מיכאלי
הציוץ של עמיחי אליהו נגד מרב מיכאלי
(צילום: מתוך טוויטר )
9 צפייה בגלריה
חתימת ההסכם
חתימת ההסכם
עמיחי אליהו יחד עם איתמר בן גביר
9 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
יו"ר העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
עמיחי אליהו, מספר 9 ברשימת הציונות הדתית בבחירות הקרובות, תקף את שרת התחבורה, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי לאחר שהודיעה על חנוכת קו חדש של המטרונית בחיפה בסופי שבוע – שעובדת כבר שנים בשבת. "מי שקנתה ילד באמזון לא תחנך אותנו על סובלנות ולא תכפה עלינו את הערכים שלה", כתב אליהו בציוץ בטוויטר. "עם ישראל ימשיך לכבד את השבת".
מיכאלי, נזכיר, הודיעה על הולדת בנה בעזרת פונדקאית באוגוסט 2021, ואמרה אז שניסתה להרות בעזרת טיפולי פוריות אך ללא הצלחה. במפלגתה של מיכאלי יצאו נגד אליהו, כאשר ח"כ אפרת רייטן כתבה כי "מי שמאיים, מבזה, משפיל ומנסה לחנך זה אתה. כפייה דתית שוב - אתה". יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב הגיב גם הוא: "תודה על הציוץ הזה. בשבועות האחרונים המנהיג שלך בן גביר עסוק בלהסתיר את דעותיו ולמתג עצמו מחדש כאביר הסבלנות וההכלה. טוב שאתה מזכיר לכולנו איזו סכנה טמונה בכם".
מיכאלי עצמה התראיינה לוועידה של "ישראל היום", שם טענה כי "יצחק רבין נרצח רצח פוליטי בשיתוף פעולה של בנימין נתניהו ובן גביר של אז, עם הסמל של הרכב". דבריה של מיכאלי הגיעו על רקע שאלת המראיין יהודה שלזינגר על קיום העצרת לזכרו של רבין כמה ימים לפני הבחירות, במסגרת אירוע של מפלגת העבודה.
9 צפייה בגלריה
יצחק גולדקנופף בפיצוציה החביבה עליו
יצחק גולדקנופף בפיצוציה החביבה עליו
יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר יהדות התורה, יצחק גולדקנופף התייחס בריאיון לתקשורת על כך שלטענתו יש להשוות את תנאי ההטבות שנותנים לחיילים משוחררים בסיוע לדירה, לתנאי ההטבות של אברכים ובני ישיבות ואמר: "את באמת חושבת שמי שיושב ולומד תורה לא תורם שום דבר למדינת ישראל? זה שלומד תורה יותר קשה לו מאשר זה שהולך לחזית. תנסי לשלוח את בעלך ללמוד תורה לחודש ימים. הוא יגיד לך, אני מוכן ללכת לצבא לעוד שנה ולא ללמוד תורה, כי זה יותר קשה ללמוד את התורה ולזכור אותה ולהבין אותה".
בריאיון אחר טען גולדקנופף כי תיק האוצר מגיע למפלגתו, וכשנשאל איך המדינה תתנהל אם האזרחים כולם לא ילמדו מתמטיקה ואנגלית, כפי שקורה בחסידות גור, השיב: "מונעים ממוסדות הלימודים החרדיים תקציבים כי הם לא מלמדים מתמטיקה או אנגלית, למה? 'כי בעוד 20 שנה…' אני שומע את המשפט הזה כבר 20 שנה - לא ראיתי שהמתמטיקה קידמה את המדינה בכלכלה".
בריאיון נוסף התייחס גולדקנופף לעניין שיעור ההצבעה הנמוך במגזר החרדי העולה מן הסקרים האחרונים, וטען כי הסיבה לכך היא שבחברה החרדית יש מנהג שלא לענות לסקרים בטלפונים. "לא רוצים להגיד. אנחנו לא יודעים למה הסקר הזה הגיע אליי. אולי זה מס הכנסה, אולי זה ביטוח לאומי. לכן, עזוב אותי, אל תשאל אותי, אל תגיד לי ואל תאמר לי", תיאר גולדקנופף.

9 צפייה בגלריה
ח״כ יוליה מלינובסקי
ח״כ יוליה מלינובסקי
ח"כ יוליה מלינובסקי
(צילום: יואב דודקביץ)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן השווה בשיחה עם כתבים לפני כניסתו לישיבת ממשלה את "שיטות נתניהו" במערכת הבחירות הנוכחית לאלו של שר התעמולה הנאצי יוזף גבלס, ושל שליט ברית המועצות לשעבר יוזף סטאלין. "אלה הן שיטות נתניהו. בדיוק כמו שיטות של גבלס וסטאלין - להטיל האשמות הכי חריפות והכי אבסורדיות, ולחזור עליהן מיליון פעמים עד שאנשים מתרגלים לאותו אבסורד".
גם חברת מפלגתו של ליברמן, ח"כ יוליה מלינובסקי, ביקרה בחריפות את התנהלותו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בקמפיין הבחירות הנוכחי, תוך כדי שהיא משווה אותו גם למוסוליני וכן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ״ליברמן אמר גבלס, הוא דיבר על שיטת התעמולה. אין חדש בעולם, נתניהו מנהל את הקמפיין בהסתה, בפילוג, בשיסוי ובשקרים. אני חושבת שמה שנתניהו עושה זה אסון אחד גדול. אני, יוליה מלינובסקי, אומרת שמה שנתניהו עושה היום מזכיר שיטות. יש שיטה של מוסוליני, יש של גבלס, יש של סטאלין, יש של פוטין. לפי מה שאני רואה בשטח בתקשורת ובשיח הציבורי אנחנו לגמרי שם".
מפלגתו של ליברמן פרסמה בנוסף אמירה חריגה, שבה נטען כי הליכוד היא מפלגה סקטוריאלית של יוצאי עדות ערב, וכי ראשיה לא עונים "לקודים התרבותיים והפסיכולוגיים של עדות אלה". חודש לפני התבטאות זו פרסמה מפלגת יש עתיד בשפה הרוסית כי "הליכוד הפך למפלגה סקטוריאלית של ספרדים".

ח"כ משה גפני מיהדות התורה תקף את ח"כ איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית: "יש לו קמפיין שהוא איש מתלהם. הוא נגד הערבים, הוא יוציא אקדח ויעשה את מה שיעשה, יצעק, וייכנס והכל. הערבים אומרים שרוצים לפגוע במסגד אל-אקצא והוא עולה להר הבית בניגוד לדעת כל הרבנים הראשיים. הוא מקרר את הנושא של ההלכה שנלחמנו עליו כל השנים כדי שלא יעלו להר הבית. הוא מחלל את המקום המקודש. כמו יאיר לפיד, העיקר לעשות קמפיין".
בן גביר הגיב למתקפה של גפני, ואמר: "הרב גפני היקר, מעבר לזה שאתה יודע שאתה לא אומר אמת כי אני עזרתי המון לציבור החרדי גם בדברים שלא עניינו אותך, אני שואל: מה הטעם בהשתלחויות שלך כל הזמן? פעם מזלזל באדמו"ר מבעלז, פעם משתלח בדרעי, ועכשיו בי. הבוחרים החרדים סולדים מהסגנון שלך ולא באים לקלפי. תפסיק להזיק ליהדות התורה!".
גם ח"כ יאיר גולן ממרצ תקף את בן גביר ומפלגתו: "זה שהוא עוטף את זה באיזו מעטפת של דובי נחמד וחביב - אין לזה שום קשר למציאות. מדובר בכהניזם טהור שמבוסס על תורת גזע יהודית".
9 צפייה בגלריה
עאידה תומא סלימאן
עאידה תומא סלימאן
הביעה תמיכה במחבלים. עאידה תומא סלימאן
(צילום: דנה קופל)
חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן מחד"ש פרסמה פוסט תמיכה בחמשת המחבלים שנהרגו בחילופי אש עם כוחות הביטחון בשכם. "שכם נפרדת מהשהידים שלה, היום העם שלנו הפלסטיני נפרד מהשהידים שלו", כתבה תומא סלימאן בפייסבוק, לצד תמונות של ההמונים שהגיעו להלוויית המחבלים. "ככל שהכיבוש מסלים את פשעיו, ההתנגדות מסלימה שיעור בסיסי בהיסטוריה של העמים".
דבריה של תומא סלימאן עוררו את זעמם של פוליטיקאים אחרים שתקפו אותה, בראשם שר הביטחון בני גנץ. "ח"כ תומא סלימאן מוכיחה שוב שלא ניתן לשלב את הרשימה המשותפת בממשלה ולא ניתן להישען עליהם להקמתה", אמר גנץ. "ביטחון ישראל קודם להרכבת קואליציה".
חבר הכנסת עופר כסיף, מטעם הרשימה המשותפת, תמך בדברי של תומא סלימאן וכתב בעמוד הטוויטר שלו: "תמיכה מלאה בחברתי, שעומדת נגד הסתה בשל אמירת אמת פשוטה: איפה שיש דיכוי, איפה שיש כיבוש, תהיה גם התנגדות". בנוסף, ציין כי "הכיבוש הוא טרור, את תומכיו ומקדמיו בראשות שר הדמים בני גנץ יש לשפוט - בישראל, בפלסטין, בהאג או מעל בימת ההיסטוריה. רק סיום הכיבוש יביא שלום וביטחון לשני העמים"

9 צפייה בגלריה
פעילת הליכוד רינת עשור התבטאה בגזענות כלפי אתיופים
פעילת הליכוד רינת עשור התבטאה בגזענות כלפי אתיופים
פעילת הליכוד רינת עשור התבטאה בגזענות כלפי אתיופים
(מתוך טוויטר )
מלבד חברי הכנסת, גם אנשי תקשורת ופעילים פוליטיים התבטאו בחריפות נגד המפלגות והפוליטיקאים. אבי ילאו, ממובילי מחאת האתיופים ב-2019, התבטא נגד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, טען בציוץ בטוויטר כי הוא "פגע בקהילה", וקרא שלא להצביע לו. רינת עשור, פעילת ליכוד בולטת שטוענת כי היא עובדת בקמפיין המפלגה, הגיבה לו: "רגשי נחיתות של ניגר משנות ה-60". היא אף הוסיפה: "אתה בתודעת עבד, אבל מה הפלא? חושך מצרים". בהמשך הציוץ נמחק. בציוץ אחר כתבה לפעיל החברתי: "אתה טגרי, ספק יהודי".
כדורגלן העבר ומגיש הטלוויזיה אייל ברקוביץ' עורר סערה כשבמהלך התוכנית "אופירה וברקו" תקף במילים בוטות את הציבור החרדי: "הם אלה שהולכים לנהל פה את המדינה בעוד שבועיים. הם יגידו לך ולי ולכולם פה מה לעשות, אלה שלא אכפת להם מהעם שלנו בכלל, שמנותקים. הם קוראים בתורה כל היום, לא הולכים לעבוד, לא משלמים מיסים, לא הולכים לצבא. בטלנים".
איש התקשורת שמעון ריקלין עורר סערה ברשת לאחר התבטאויות שנויות במחלוקת שנאמרו על ידו בערוץ 14, שבמהלכן תקף את מצביעי הליכוד בפריפריה. "זה נשמע לכם הגיוני שנתניהו והליכוד צריכים להתחנן על מנת שהאנשים, 'העצלנים מעיירות הפיתוח' תמיד מצביעים בכמעט 10% פחות מתל אביב?", אמר. "מדינת ישראל נאבקת על קיומה כמדינה יהודית, ריבונית ועצמאית, כמה צריך להתחנן בפניכם, מצביעי הליכוד? תלכו להצביע", קרא.