4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי איימן עודה
אחמד טיבי איימן עודה
ירוצו ביחד. איימן עודה וסמי אבו שחאדה
(צילום: AFP)
פחות משבוע לפני הגשת הרשימות לוועדת הבחירות, בל"ד בראשות ח"כ סמי אבו שחאדה וחד"ש בראשות ח"כ איימן עודה חתמו אמש (שישי) על הסכם הבנות לריצה תחת "הרשימה המשותפת" בבחירות הקרובות. זאת לאחר שהמשא ומתן בין הסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת הגיע למבוי סתום בשבוע האחרון, בעיקר עקב חילוקי דעות סביב רצונו של עודה להמליץ על מועמד לראשות הממשלה.
לפי ההסכם שנחתם, המפלגות לא ימליצו על ראש ממשלה וכך לא יהיו חלק מהמחנות הפוליטיים בישראל. תע"ל בראשות ח"כ אחמד טיבי, הסיעה השלישית ברשימה המשותפת, לא הייתה צד להסכם והודיעה כי תערוך היום ישיבה דחופה שבה תדון בהסכם על מנת לקבל החלטה אם להצטרף אליו. בכל מקרה, סביר להניח שתע"ל תחתום על ההסכם ותהיה חלק מהרשימה המשותפת בבחירות לכנסת ה-25.
4 צפייה בגלריה
מסמך הבנות הרשימה המשותפת
מסמך הבנות הרשימה המשותפת
מסמך ההבנות שעליו חתמו חד"ש ובל"ד
בשבוע שעבר התכנס הוועד המרכזי של בל"ד במטה המפלגה בבאקה אל-גרבייה, וחברי המפלגה קבעו כי בל"ד תישאר מחויבת לעקרונות "הזרם השלישי", כלומר אלטרנטיבה לשתי המפלגות הערביות - הרשימה המשותפת ורע"מ, תוך שהיא מתנגדת נחרצות להצטרפות אפשרית לקואליציה ולהמלצה על מועמד לראשות הממשלה לאחר הבחירות, מאחר שהיא לא מעוניינת להיות שחקן פוליטי ולקחת חלק פעיל בזירה הפוליטית הישראלית - מתוך אמונה שאין פרטנר פוליטי. בל"ד טענה כי יש להיאחז בעיקרון שהערבים בישראל הם חלק מהעם הפלסטיני, ולפעול על פי כלל זה.
בהסכם ההבנות החדש שנחתם כתוב כי "האיחוד קיים על בסיס בלימת מדיניות המלחמה והכיבוש וכל סוגי הגזענות, בעיקר הגזענות נגד הציבור הערבי בישראל, כמו גם על בסיס ביטול חוק הלאום וכל החוקים שחוקקו נגד הערבים, כולל חוק קמיניץ".
עוד נכתב בהסכם שכל מועמד לראשות הממשלה שיבקש מהרשימה המשותפת להמליץ עליו יהיה מחויב לשלושה תנאים. התנאי הראשון הוא מו"מ עם אש"ף לסיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית עצמאית, התנאי השני הוא ביטול חוק הלאום וכל הצעות החוק וחוקים קיימים גזעניים שחוקקו נגד הציבור הערבי - והתנאי השלישי הוא ששני התנאים הראשונים יהיו כתובים וחתומים בהסכם בין הרשימה המשותפת למועמד שהיא תבקש להמליץ עליו.
4 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
יו"ר תע"ל אחמד טיבי. צפוי לרוץ במסגרת הרשימה המשותפת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בחודש האחרון נשמעו קריאות בתוך בל"ד לצאת לדרך עצמאית ולהתנתק מהרשימה במשותפת, במיוחד לאחר הפריימריז שנערכו במפלגה. לפי הסקרים הפנימיים של חד"ש, המפלגה יכולה להגיע לארבעה מנדטים בריצה עצמאית ובמפלגה אכן נשקלה האפשרות, אך לאור החשש שאחוז ההצבעה בחברה הערבית נמוך מאוד הוחלט לרדת מהרעיון.
בל"ד הציגה רשימת דרישות, שבראשה כאמור ההימנעות מהמלצה על מועמד לראשות הממשלה - אחרי שב-2019 איימן עודה היה יו"ר המפלגה הערבי הראשון שהמליץ לנשיא על מועמד ממפלגה ציונית, בני גנץ. בחד"ש לעומת זאת אמרו כי ימליצו על מתמודד לראשות הממשלה שבכוונתו לבטל את חוק הלאום וחוק קמיניץ, שהם גזעניים בעיניו, וש"מושיט את ידו לשלום ולסיום הכיבוש".