בשיתוף מרכז מדעני העתיד

אחת הבעיות המהותיות ביותר בתקופת הקורונה היא תופעת בדידות הקשישים וההשפעות שלה על הבריאות הנפשית שלהם. שמי סטס וליקי, תלמיד כיתה י"ב בתוכנית "אודיסיאה" באוניברסיטת בן גוריון ומתנדב בעמותת "עמך", המסייעת לניצולי שואה בודדים בהפגת בדידותם, והיום נדבר על תופעת בדידות הקשישים והשפעת תופעה זו על מצבם הנפשי.
כידוע לכולנו, מבוגרים בגילאי 65 ומעלה מהווים את עיקר קבוצת הסיכון. בחדשות מדווחים ברצף בלתי פוסק של שידורים על הפגיעות הקשות שעלול לגרום הנגיף ואף להוביל למוות. "אך לא הכול אבוד", מדווחים הקריינים בנימה אופטימית, וממשיכים לפרט על ההנחיות החדשות ביותר שפורסמו בשביל למנוע את התפשטות הנגיף, כאשר המלצה מרכזית חוזרת על עצמה בכל מקום – ריחוק חברתי.
אין עוררין על חשיבות הריחוק החברתי והבידוד בעת התפרצות מחלות מדבקות וקטלניות במיוחד, שכן שיטה זו כבר עמדה במבחן הזמן עוד מימי "המגפה השחורה" במאה ה-14. אם כי, במציאות המאה ה-21 שבה תוחלת החיים גדלה בצורה משמעותית לעומת העבר, האסטרטגיה המנוסה והיעילה של ריחוק חברתי, החלה לגרום נזק קטלני לא פחות מאחורי הדלתות הטרוקות של ביתנו.
קראו עוד:
הפרעות שינה ואכילה, חולשה, דיכאון, חרדות, מחלות רקע ודמנציה הם רק קצה הקרחון ביחס לכל האתגרים שאדם מבוגר בימנו נתקל בהם. לרוב, דברים אלו נבלמים על ידי מאמציהם הכבירים של הצוות במחלקות הגריאטריה בבתי החולים, מטפלים ובני משפחה.
העצה הכי טובה לקשיש שאובחן בדמנציה, מעבר לטיפול הרפואי הישיר, היא ריבוי בפעילויות חברתיות בהתאם ליכולותיו ורצונותיו, תקשורת עם בני משפחה למען שימור הקוגניציה ומניעת דיכאון. אך המגפה לא רק מאיימת לפגוע באנשים הסובלים מבעיות אלה בצורה קשה מהרגיל, אלא גם למנוע מהם את היכולת לתקשר עם המשפחה וליהנות מטיפול יעיל ופרטני על ידי הרופאים והמטפלים.
דבר זה גרם להחמרה מהירה ומדאיגה במצבם של הקשישים בכל רחבי העולם. בשביל להתמודד עם סוגייה זו, נעשו מחקרים רבים והוצעו מספר פתרונות שביכולת כל אחד לעשות:
1. לתקשר עם חברי משפחה בצורה מתוקשבת באופן יומיומי ככל הניתן.
2. לקבוע לו"ז יומי של פעילויות או מטלות שניתן לבצע בבית.
3. להימנע מחשיפה יתרה לחדשות עם דיווחים המעוררים דאגה.
בתקופה שבה ריחוק חברתי מן הקשישים הינו סמל אהבה הגדול ביותר עבורם, התנדבות למען הקשיש חשובה יותר מאי פעם - להביא תרומות לקשישים במצוקה, להתקשר אליהם ולדרוש בשלומם או להביא מתנה קטנה ליום הולדת – אלו הם הדברים הקטנים שיובילו לשינוי גדול.
תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, מסתיימת ב-17 בינואר. התוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים מופעלות כמיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס ומשרד החינוך.
בשיתוף מרכז מדעני העתיד