בשיתוף מרכז מדעני העתיד
איך התהוותה תורת המוסר הנאצית? מה הקשר בין קתדרלה בצרפת לנשים של ימי הביניים? והאם מדיניות הסיוע ההומניטרית של ישראל השתנתה עם השנים? בתחומים אלה, בין היתר, עוסקים בני ובנות הנוער שמשתתפים בתוכנית "אידיאה", מיזם משותף של מרכז מדעני העתיד והאגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך.
אורי ענזי, תלמיד כיתה י"א מתוכנית "אידיאה" באוניברסיטה העברית לנוער, בחר לערוך את עבודת המחקר שלו על התפתחות מדיניות הסיוע ההומניטרי הישראלי לאורך השנים. "אני עושה השוואה בין מדיניות הסיוע של ישראל ביבשת אפריקה בשנות ה-50 וה-60 לבין המדיניות שלנו באותו אזור כיום", הוא מסביר. "בחרתי באפריקה כי זו היבשת עם מספר המדינות הגבוה ביותר ופעילות הסיוע של ישראל בה היא המשמעותית ביותר".
3 צפייה בגלריה
אורי ענזי
אורי ענזי
אורי ענזי
(צילום: אלבום פרטי)
ל"אידיאה" הוא הגיע דרך מודעה באינטרנט. "נתקלתי בפרסום על התוכנית וזה נשמע לי מאוד מעניין", הוא מספר, "אני אוהב מאוד את התחומים ההומניים ובתיכון אני לומד במגמות מדעי המדינה והיסטוריה. באופן כללי אני מאוד אוהב לקרוא ספרי עיון וספרי היסטוריה. לפעמים אני מוצא את עצמי צולל לנושאים שונים ומגוונים, זה יכול להיות פעם אחת חוקים ופסקי דין ופעם שנייה חקר הדתות. היה מלהיב לפגוש בתוכנית נערים בגילי שסקרנים כמוני לתחומים שאינם מדעים או מתמטיקה".
מה השאיפות שלך?
"יהיה מעניין לעסוק במחקר על מדיניות החוץ של ישראל, או אפילו להשתלב בעשייה של משרד החוץ".
במסגרת התוכנית עורכים בני הנוער את המחקר שלהם במהלך כיתות י' וי"א. יש גם מי שבוחרים בתוכנית המשך בכיתה י"ב . כך עושות יובל שקולניק ונעמי שניר, השייכות לתוכנית באוניברסיטת תל־אביב לנוער. שקולניק, שגרה בנס־ציונה, מספרת: "אני מנגנת בגיטרה וביוקללה, שרה, עובדת כמדריכת תלמידים צעירים בתחומי מדע ומרכזת את אזור השפלה בתנועה למחאת האקלים שהוקמה על ידי בני נוער".
3 צפייה בגלריה
יובל שקולניק
יובל שקולניק
יובל שקולניק
(צילום: חן גלילי)
נושא עבודת המחקר של שקולניק היה התהוות תורת המוסר בידי האידיאולוגים הנאצים. "רציתי לקבל את האפשרות לחקור נושא שמאוד עניין אותי", היא אומרת, "אבל מעבר לכך, היה בתוכנית גם צד חברתי מאוד משמעותי. עברנו שני מחנות קיץ אינטנסיביים, שבהם למדנו, חקרנו ובילינו יחד. היה מדהים לפגוש אנשים שתמיד יש על מה לדבר איתם. במהלך המחנה הראשון למדנו על סוקרטס, והתלהבתי מזה שבוע שלם".
גם לשניר, תושבת כפר-סבא, יש מגוון רחב של תחומי עניין ופעילות. "אני לומדת במגמת מוזיקה בבית הספר, וחוץ מהמגמה אני סולנית וגיטריסטית מלווה בלהקה. אנחנו מנגנים קאברים וגם שירים מקוריים שאני כותבת.
"הייתי חברה במועצת הנוער העירונית, שם הייתי אחראית בין היתר על האירוע השנתי ועל סדרת מפגשים עם ניצולי שואה. אני מאוד אוהבת היסטוריה, וקוראת גם שירה. מכיתה ג' אני בכל מיני מסלולים של מחוננים. כל הזמן הציעו לנו תוכניות של אוניברסיטה, אבל אף פעם לא היה משהו הומני. ואז הגיעה 'אידיאה'. אני זוכרת שהראיתי את זה להורים ואמרתי: לזה אני רוצה להירשם".
שניר חוקרת ייצוגים של נשים בקתדרלת "נוטרה דאם" בשארטר, צרפת. "הקתדרלה הפכה מכל מיני סיבות לחשובה לנשים בימי הביניים, ובמחקר שלי בחנתי את הסיבות לכך. התחלתי מנושא כללי יותר, ויחד עם המנחה שלי הגעתי לנושא הזה", היא אומרת. "המחקר שלי הוא על ימי הביניים, אבל גם המאה ה-20 מאוד מעניינת".
3 צפייה בגלריה
נעמי שניר
נעמי שניר
נעמי שניר
(צילום: חן גלילי)
לדברי ענת דניס, מנהלת תוכנית "אידיאה" במרכז מדעני העתיד, "התוכנית נוסדה מתוך הבנה כי מצוינות אינה מתבטאת אך ורק בתחומי המדעים המדויקים, כפי שלעיתים נהוג לחשוב. אנחנו מאפשרים לתלמידים הנבחרים להיחשף למגוון תחומי ידע חדשים. הם בוחרים בנושא שמעניין אותם וצוללים איתו לעבודת מחקר בליווי מומחה מהאקדמיה. העבודות המוגשות בסוף התהליך הן ברמה של סוף תואר ראשון, ובכל מחזור יש אפילו 4-3 עבודות ברמה מחקרית של תואר שני".
לדבריה, לתוכנית יכולים להירשם תלמידי כיתה ט', שמגלים עניין וסקרנות בתחומי הרוח, החברה והאמנויות: "ההרשמה פתוחה לכל תלמיד. בשלב הראשון התלמידים עוברים מבחן מיון ארצי, בהמשך יש מבחן נוסף וראיון המתקיים במוסד האקדמי שבו הם עתידים לעשות את המחקר. התלמידים שצלחו את המיונים האלו מגיעים למחנה קיץ שמתקיים בין כיתות ט'־י'. כאן המקום להזכיר כי מלבד התוכן הלימודי יש לתוכנית מרכיב חברתי מובהק, המתבטא בפעילויות חברתיות מגבשות הן במחנה הקיץ והן במהלך המפגשים האקדמיים.
קראו עוד:
מדי שנה לומדים בתוכנית תלמידות ותלמידים בוגרי כיתות ט'-י'. חלקם ממשיכים בשנת מחקר אקדמית גם בכיתה י"ב. התוכנית מיועדת לתלמידים מכל רחבי הארץ ופועלת באוניברסיטה העברית לנוער ובאוניברסיטת תל־אביב לנוער. "עבודת המחקר שמוגשת בסוף כיתה י"א מזכה את התלמידים בציון בגרות ברמה של חמש יחידות לימוד", מסבירה דניס ומציינת כי "מגיעים אלינו גם הרבה תלמידים שלומדים במגמות ריאליות מוגברות ומחפשים עולם תוכן שיעשיר אותם. חשוב להדגיש שההשתתפות בתוכנית מסובסדת במלואה".
האם כל המאמץ הזה משתלם? "אני מרגישה שהתוכנית היא אחד הדברים הכי משמעותיים בחיים שלי", אומרת שניר. "מישהי אמרה לי שכשהיא הגיעה למחנה היא ישר שמעה אנשים שמדברים ב'דיבור שלה'. אני מאוד מזדהה. מעבר לכך, קיבלנו כלים אקדמיים מיוחדים. אני שומעת מאנשים איך התוכנית הזו הרימה אותם ממקום אחד למקום הרבה יותר גבוה. וגם הביטחון העצמי עלה. זה גורם לך להעריך את עצמך".
בימים מתקיים תהליך הרישום לתלמידי כיתות ח׳-ט׳ לתוכניות "אלפא", "אידיאה" ו"אודיסיאה", ומסתיים ב-17 בינואר.
בשיתוף מרכז מדעני העתיד