בשיתוף מרכז מדעני העתיד

כל יום מיליארדי תאים בגוף שלנו מתים. אחד מהמנגנונים בהם התהליך הזה מתרחש נקרא אפופטוזיס - תהליך השמדה עצמית של התא. שלום, קוראים לי נועה פריסלץ, אני חיפאית, ולומדת כרגע בכיתה י"ב. בכיתה ט' הצטרפתי לתכנית "אלפא" בטכניון, ודרך התכנית ניתנה לי ההזדמנות והזכות להצטרף למעבדה, ולבצע מחקר בתחום שמעניין אותי. את המחקר שלי ביצעתי במעבדה לביולוגיה של תאי הגזע ורפואה רגנרטיבית בראשות פרופ' ירון פוקס.
חקרתי כיצד החלבון הפרו אפופטוטי ARTS משפיע על מוות תאי של תאי גזע במעי לאחר הקרנות. לאפופטוזיס יש חשיבות עצומה בתהליכי התפתחות רבים, לדוגמה, כאשר אנחנו נמצאים ברחם יש לנו קרומים בין האצבעות, אבל כשאנחנו יוצאים ממנו, אין לנו אותם, בזכות האפופטוזיס. ככלל, מדובר בתהליך הגנתי של הגוף שלנו שנועד לסלק תאים לא מתפקדים וגם לבקר את מספר התאים.
במשך הרבה מאוד שנים הייתה קבוצה אחת של תאים שנחשבה כקבוצה שהתאים בה הם בני אלמוות. התאים האלו נקראים תאי גזע. תאי הגזע מובדלים מתאים רגילים בכך שיש להם את היכולת להתמיין לכלל הרקמות בגוף שלנו. מתאי הגזע מגיעים הנוירונים, תאי העור, תאי השריר וגם תאי המעי שלנו.
עם זאת, גם תאי הגזע מתאבדים. הדבר מתאפשר להם בזכות חלבון בשם ARTS .ARTS מתבטא אך ורק בתאי גזע, בכל רחבי הגוף שלנו, ולמעשה הוא חלבון המפתח בהתאבדות תאית של תאי גזע, ללא החלבון ARTS, תאי הגזע כמעט ולא מתים.
קראו עוד:
במחקר, בדקנו כיצד חוסר בחלבון ARTS ישפיע על רקמת המעי לאחר הקרנות. קבוצת הביקורת שלנו כללה עכברים בעלי החלבון ARTS, וקבוצת הניסוי כללה עכברים עם חוסר ב-ARTS. שתי הקבוצות עברו הקרנות באזור הבטני במטרה להוביל את התא לאפופטוזיס.
התוצאות הראו כי לאחר הקרנות בעכברים חסרי ARTS מספר תאי הגזע והתאים התומכים בהם עלה משמעותית. כמו כן, המעי שלהם היה מפותח ובריא יותר. נצפתה גם תופעה חדשה ומעניינת של היווצרות אוכלוסיות נוספות של תאי גזע במקומות שאינם אופייניים להם.
חוסר בחלבון ARTS הראה כי יש התחדשות טובה יותר, שמתבטאת בהתמיינות מוגברת של תאי הגזע ביחס לקבוצת הביקורת. למעשה מה שעשינו, הוא שהענקנו חסינות לתאי הגזע, על ידי מחיקת החלבון שאחראי למוות שלהם, וכך אפשרנו לרקמה הפגועה להתחדש ולהתרפא בצורה הרבה יותר מיטבית.
השנה, ביחד עם המנחה שלי אלינור קורן, אנחנו עוסקות במחקר שמטרתו למצוא את המעכב של החלבון ARTS. כרגע אנחנו נמצאות במרחק פסיעה מהתחלת הניסויים על העכברים לאחר שכבר צמצמנו את רשימת המעכבים הפוטנציאליים באופן משמעותי. מספר חודשים מהיום אני מקווה שהמחקר יהווה בסיס מוצק לפיתוח תרופה שתגרום לעיכוב החלבון ARTS, ובכך תזרז ותעצים את תהליכי ההתחדשות וההחלמה לאחר מצבי פגיעה שונים כמו טיפולי כימותרפיה לדוגמה.
תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, מסתיימת ב-17 בינואר. התוכניות לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים מופעלות כמיזם משותף של מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס ומשרד החינוך.
בשיתוף מרכז מדעני העתיד