לצד הדאגות והחששות, כמעט 2.5 מיליון תלמידות ותלמידים החלו הבוקר את שנת הלימודים תשפ"ב. כ-250 אלף מהם נשארו בבתים - אם בשל היותם בבידוד, או אם בעקבות החלטת הוריהם שלא לשלוח אותם לבתי הספר.
"עם כל הכבוד לבדיקות ולמתווה, שום דבר לא סגור ולא בטוח", בריאיון לאולפן ynet משתפת שרון דנוך, אמא לשלושה ילדים מתל אביב שהחליטה להמתין עם תחילת הלימודים. קרן אלרום מהרצליה, אמא לשלושה ילדים גם כן: "ההרגשה הפנימית שלנו אמרה לחכות עוד קצת".
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
ילדיה של שרון דנוך
ילדיה של שרון דנוך
ילדי משפחת דנוך. "ללכת ללמוד ולחכות לבידוד?"
(צילום: אלבום משפחתי)
"הילד הקטן שלי, בן שבע, מן הסתם לא יכול להתחסן עדיין", אומרת דנוך, "הילדות שלי, בנות 12 ו-13, התחסנו לאחרונה ואנחנו מחכים לקבל את המנה השנייה כדי לנסות ולהגיע להגנה מקסימלית. אני מתכוונת לשלוח את הילדים, כמובן, אבל לא עכשיו. אני רואה את מספרי המאומתים הגבוהים, ויש באמת איזה כאוס סביב התנהלות הדברים במערכת החינוך. הילדים לא יכולים להתחסן, הכיתות צפופות, אין קפסולות - וזה מתכון מושלם להדבקות. אז נשאר לנו רק לחכות לבידודים, לחכות להידבק - כשאנחנו עושים את כל מה שאפשר מחוץ לבית הספר כדי שלא להידבק.
"אני לא חושבת שיש פה כל כך חגיגה גדולה, אלא יש חגיגה בסימן שאלה", היא ממשיכה, "אז אנחנו מחכים. לא יקרה שום דבר. לצד זאת, כמובן שהתלבטנו, הקונפליקט הכי גדול הוא בין המענה האנושי והרגשי, לבין הבריאותי.

גם ילדיה של קרן, בני שבע וחצי, ארבע וחצי ושנתיים וחצי, נשארו הבוקר בבתים. "אין עדיין חיסונים לילדים בגילים הללו, ובכלל, אני עדיין לא בטוחה מה נעשה לגבי זה. בינתיים, אני ממש בשוק שהם בבית ב-1 בספטמבר. זאת הייתה החלטה קשה, דילמה מורכבת, נושא שאנחנו דנים בו כבר כמה שבועות, בכל ערב מדברים - מה נעשה, מה כדאי, מה נכון. מה הכריע את הכף? מעין תחושה פנימית כזאת, ששום דבר לא בוער. אפשר לחכות קצת".
אלרום מספרת על תגובות הילדים להחלטה: "אם הגדול היה כועס ובוכה, היה לי הרבה יותר קשה, אבל הוא הבין את זה מאוד. האמצעי שעולה לגן חדש התבאס, והקטנה היא עדיין קטנה. אני לא חוששת מפערים חברתיים או לימודיים, אני ממש 'על זה'. אם בוחרים בכזה דבר, צריך להיות מעורבים, לדעת מה היו שיעורי הבית. אני גם בקשר עם הגננות, שקיבלו זאת בהבנה".
2 צפייה בגלריה
ילדיה של שרון דנוך
ילדיה של שרון דנוך
"מה, לשלוח אותם לכיתות ולחכות לבידודים?" ילדיה של דנוך
(צילום: אלבום משפחתי)

עם מסכות ובדיקות: נפתחה שנת הלימודים

2,458,000 תלמידים, מגן הילדים ועד י"ב, פותחים בבוקר זה את שנת הלימודים החדשה בצל נגיף הקורונה - כשהם עוטים מסכות על פניהם, ומצוידים בבדיקת קורונה שלילית, אף שאין חובה לבצעה.
שנת הלימודים הנוכחית היא השנייה להיפתח בחסות המגפה - וגם עתה התחושות מורכבות בקרב ההורים, המורים והילדים. מצד אחד קיים רצון עז לחזור לשגרה ולדבוק בה, מצד שני יש גם חששות כבדים מהדבקה ומגידול בתחלואה.
והנה המספרים: כ-176,000 תלמידי כיתות א' יגיעו הבוקר נרגשים ומלווים בהוריהם בפעם הראשונה לבית הספר, ואל גני הילדים יגיעו כ-538,000 ילדים. בבתי הספר היסודיים 1,220,000 תלמידים, בחטיבות הביניים 315 אלף תלמידים ובחטיבות העליונות 483 אלף. מספר עובדי ההוראה במערכת החינוך הוא 219,000.