מחקר מטעם אוניברסיטת מונאש שבמלבורן מצא כי 70% מהמורים האוסטרלים אינם חשים שמקצוע ההוראה זוכה לכבוד או להערכה מצד הציבור. למעשה, במדינה שבה היחס הממוצע בכיתות הלימוד הוא מורה אחד ל-13.3 תלמידים, רק פחות מ-14% מצוותי ההוראה מעידים על "עומס עבודה סביר".
1 צפייה בגלריה
מחאת המורים באוסטרליה
מחאת המורים באוסטרליה
כבוד למורים באוסטרליה
(צילום: רויטרס)
% קראו עוד:
המחקר התבסס על דוח המרכז את תפיסות המורים האוסטרלים לגבי עבודתם בשנת 2022, שהוא סקר לאומי מקיף שבו השתתפו יותר מ-5,000 מורים ברחבי המדינה. יש לציין כי לפי נתוני הלשכה האוסטרלית לסטטיסטיקה, 4,030,717 תלמידים רשומים ב-9,581 בתי ספר ברחבי המדינה.
בין מסקנות המחקר נמצא כי שבעה מתוך עשרה מורים אינם מרגישים שהם זוכים לכבוד מצד הציבור, אחד מכל ארבעה מורים לא מרגיש בטוח במקום עבודתו, פחות מ-14% מהמורים מדווחים כי עומס העבודה שלהם הוא סביר וניתן להתמודד עימו בהצלחה, ואחוז המורים שמרגישים מרוצים מתפקידם ירד מ-65.9% ל-45.8% מאז 2019. לבסוף, נמצא כי המורים רוצים להשפיע יותר בכל הנוגע לקביעת המדיניות במערכת החינוך האוסטרלית. בסקר נמצא עוד כי רק שלושה מתוך עשרה מורים מתכננים להישאר במקצוע ההוראה בעתיד, למרות תחושות חזקות של שליחות. וגם, פחות מ-10% מהמורים מרגישים שהם זוכים לכבוד מצד הפוליטיקאים במדינה.
הצורך בכבוד למורים כבני אדם וכאנשי מקצוע היה נושא מרכזי בקרב המשיבים בסקר, והדגיש כי הדרך שבה תלמידים מדברים אל המורים משפיעה ישירות על ההרגשה שלהם לגבי עבודתם. נושאים נוספים שנכללו בדוח הנוכחי התייחסו למורכבות של הלמידה, להתנהגות ולצרכים החברתיים של התלמידים הצעירים, לעומס הולך וגובר של משימות ניהול ואיסוף נתונים, לתמיכה מוגבלת מהנהלת בית הספר והמערכת החינוכית בכלל, ולתוכנית לימודים עמוסה מדי.
יותר מ-38 אלף תגובות התקבלו לסקר עם המורים, אשר הציעו פתרונות מעשיים לשימורם במערכת וליצירת שינוי חיובי כולל, במטרה להוביל לכך שהמורים יחושו שוב כמוערכים, בין אם על ידי הציבור ובין אם על ידי מקבלי ההחלטות. בין ההצעות ניתן למצוא הפחתת עומס עבודה אדמיניסטרטיבי, צמצום גודל הכיתות, העסקת צוות נוסף (כולל צוות עם מומחיות לתמיכה בצרכים מורכבים של תלמידים), ציפיות גבוהות יותר מהתלמידים וההורים, וכן הענקת ערך רב יותר למורים ולמקצוע המנוסח באמצעות פלטפורמות ציבוריות, כולל העלאה בשכר.
מחברת הראשית של הדוח, ד"ר פיונה לונגמואר, מרצה למנהיגות חינוכית בפקולטה לחינוך של אוניברסיטת מונאש, אמרה שהממצאים הללו מדגישים את הצורך בשינוי המצב, תוך שימת המורים במרכז, במטרה לשמר אותם במקצוע ולטפל במחסור הקריטי שיש כיום בכוח אדם במערכת החינוך האוסטרלית.
"תוצאות אלו מהוות קריאת השכמה לכולנו. הן מדגישות את הצורך הדחוף בפעולה מערכתית ובשינוי אישי. למורים יש תפקיד קריטי בעיצוב העתיד המשותף שלנו, הם ראויים לכבוד ולהערכה מקסימלית, וזה כולל מקום בשולחן שבו יושבים מקבלי ההחלטות, אשר קובעים את המדיניות במדינה", אמרה ד"ר לונגמואר.
"מורים הם אנשי מקצוע מוסמכים, אנחנו צריכים לכבד אותם כבני אדם וכאנשי מקצוע, לסמוך עליהם שיבצעו את עבודתם נאמנה וייצרו מקומות עבודה בטוחים כדי להבטיח שלא רק נשמר אותם, אלא גם נעודד אחרים לעסוק במקצוע הזה", היא הסבירה, "חשוב להבין כי המחקר הנוכחי שלנו מצא רמות גבוהות של חוסר שביעות רצון מצד המורים בכל הנוגע לכבוד ולהערכה שהם זוכים להם כיום, זאת לאור העובדה כי סקר משנת 2019 הראה תמונה שונה לחלוטין, וסקר המשך משנת 2020 מצא כי רמות הכבוד וההערכה כלפי המורים אף השתפרו, בשל פועלם בעת מגפת הקורונה.
"מורים רוצים לעשות את הטוב ביותר עבור התלמידים. הם מיומנים מאוד, אכפתיים ומסורים להפליא למערכת, אבל יחד עם זאת הם גם כורעים תחת עומסי עבודה קיצוניים ואחריות שמוטלת על כתפיהם, כך שכל מכלול הדברים הללו רק יוצר בהם את הרצון לנטוש את המקצוע או לא להתקרב אליו מלכתחילה", אמרה ד"ר לונגמואר. "מורים הם עמוד השדרה של הקהילה באוסטרליה. יש לתת את הכבוד הראוי לכוח העבודה בעל הערך הרב הזה במגוון דרכים".
חשוב לומר כי למרות הנתונים הללו שעולים מהדוח, ולצד האתגרים הנוכחיים העומדים בפני מערכת החינוך האוסטרלית, שמונה מתוך עשרה מורים עדיין העידו שהם חשים תחושת שייכות חזקה למקצוע, במיוחד על בסיס הקשרים שלהם עם מורים אחרים, צוות בית ספר והתלמידים.