אסיפת הורים
להיות הורים טובים - עם הפרעת קשב | #16
52:55

כשאנחנו שומעים את המושג "הפרעת קשב", לרוב עולה בראשנו תמונה של ילד חמוד, שובב ומקפץ, שמפריע בכיתה ויש לו מרשם לריטלין. אבל מה שעולה לי, וליתר האנשים הבוגרים שמתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, זו התמודדות יומית עם משהו שכמעט לא נותן לנו לחיות את החיים שאנחנו חולמים, לעשות את הדברים שאנחנו רוצים ולממש את הכישרונות שלנו.
2 צפייה בגלריה
ADHD הפרעת קשב וריכוז
ADHD הפרעת קשב וריכוז
כאילו שהפרעת קשב נעלמת כשפצעי הבגרות נעלמים
(ShutterStock)
קראו עוד:
אם תחפשו את המילים "הפרעת קשב" ברשת, תמצאו המון מידע על אבחונים, תרופות וכדורים. תגיעו לפורומים שמסייעים להורים למצוא את הפסיכיאטר הנכון שיעזור להם למצוא את המינון המדויק עבור הילד שלהם. תמצאו מטפלות שעוזרות לילדים ולבני נוער, והדרכות שיעזרו לכם להבין יותר את הילדים.
עם זאת, לא תמצאו הרבה חומרים שילמדו אתכם איך לעזור לעצמכם כבוגרים עם הפרעת קשב, שרוצים להשיג חיים רגועים ומגשימים. כאילו שהפרעת קשב קשורה רק לבית הספר וללימודים, ואז נעלמת עם כל שיגעונות הילדות ופצעי הבגרות.
תהילה דביר תהילה דביר צילום: עידן מעוז
למעשה, היא עדיין לא התחילה. פגשתי בה ביתר שאת כשילדתי את בני הבכור. היו לו כמה בעיות ושלחו אותנו לכמה בדיקות. לא הלכתי. שכחתי מהן, דחיתי אותן, האשמתי את עצמי שלא אכפת לי, שאני לא משהו בתור אימא.
הפרעת הקשב שלא ידעתי על קיומה המשיכה להיצמד אליי יותר ויותר ככל שהמחויבויות עלו. היא חיבלה לי בכל מאמציי להיות אימא טובה, להישאר במקום עבודה יותר מכמה חודשים, לטפל בבירוקרטיה ובקצבת הנכות של הילד. שכחתי להגיע לפגישות חשובות. איחרתי לעבודה, כמעט תמיד. לקחתי הסתכנתי ועשיתי דברים קיצוניים בלי לחשוב על ההשלכות.

האם לכולם יש הפרעת קשב?

היום כבר נהיה ממש טרנדי להיות עם הפרעת קשב. אם תשאלו 100 אנשים למי מהם יש הפרעת קשב, סביר להניח שכ-50% מהם יצביעו. הם ודאי ידווחו על קשיים בריכוז, על קשיים לקרוא יותר מכמה שורות בספר, על דחיינות ועל זה שהם איבדו את הטו דו ליסט מיד אחרי שרשמו אותה.
מניסיוני, הרבה אנשים רוצים להיות עם הפרעת קשב כי יש המון מחקרים שמספרים שהם מוכשרים, יצירתיים, אינטליגנטים ועוד שלל יתרונות. וגם כי הם באמת חשים בזה וחווים את קשיי הקשב.
ההבדל בין הפרעות קשב לבין קשיי קשב
קשיי קשב יכולים להראות ולהרגיש כמו הפרעת קשב, כמו שהזכרתי למעלה. אך האם זו הפרעת קשב? קשיי קשב יש לכולם, כמעט לכולם, וזו אחת המחלות של המאה ה-21. מקורות קשיי הקשב יכולים להיות סביבה לא מקדמת, שנים של תזונה לא מאוזנת, שינה לא מספיקה ולא איכותית, חוסר ידע וכלים להתנהלות בעולם המודרני מוצף הגירויים שלנו, הסחות דעת רבות והתמכרות למסכים. וזה יכול לנבוע גם מטראומות ילדות, ומסגרת חינוך לא מתאימה.
לעומת זאת, בהפרעת קשב מקור הקושי הוא כשל בתפקודים הניהוליים באזור מסוים במוח שאחראי עליהם, האונה הפרונטלית, בגלל פעילות נמוכה של המוליך העצבי דופמין. לכן הטיפול העיקרי היום הוא הריטלין, שמאזן את רמות הדופמין באזור המוחי הזה.
תפקודים ניהוליים, ואיך הם משפיעים על חיינו הבוגרים
התפקודים הניהוליים שמתייחסים לחיינו הבוגרים הם תכנון ובקרה, משמעת עצמית, סבלנות, עיבוד מידע, זיכרון עבודה, ביצוע רצף של פעולות אחת אחרי השנייה לפי סדר, תפיסת זמן מציאותית ועוד ועוד.
כשאנחנו ילדים, זה בסדר שקשה לנו לשבת וללמוד, שאנחנו לא מסודרים, ששכחנו שוב את המחברת ואיבדנו את המעיל. זה משפיע על הערך העצמי שלנו, אבל זה לא קריטי. כשאנחנו בוגרים, זה הורס לנו את החיים. זה משפיע על המקצוע שנבחר, בעוד שרבים חוששים לקחת על עצמם תפקידים אחראיים כמו ניהול, זה משפיע על ההחלטה ללמוד את מה שאנחנו חולמים כי אנחנו פוחדים להיכשל ולא לסיים את התואר.
זה משפיע על ההתנהלות הכלכלית שלנו, כי כל התפקודים הניהוליים הללו נדרשים כדי להתנהל כלכלית כמו שצריך - לבצע בקרה שבועית וחודשית, לא להתפזר עם הוצאות לא מחושבות. זה דורש התמדה ומשמעת עצמית, עמידה ביעדים וניהול עצמי. בקיצור, על הפנים.
2 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
פוחדים להיכשל, שוכחים, מאחרים ודוחים
(צילום: Shutterstock)
על עצמי אספר ששנים היו לי מינוסים בבנק וחוויתי חובות ועיקולים. אף שעבדתי והרווחתי משכורות שאפשר לחיות איתן, לא יכולתי לנהל את הכסף - דו"חות שלא זכרתי לשלם בזמן ונגררו וגדלו כמו מפלצת בחושך בחדר של ילד קטן, והיא לא נותנת לישון בלילה. לקחתי תרופות כמו ריטלין, אטנט, קונצרטה. הן עזרו נקודתית בשעה של מבחן, או כשהייתי צריכה לסיים מטלות מורכבות, אבל הן לא לימדו אותי להתנהל אחרת.
נקודת המפנה שלי הייתה ההבנה העמוקה וההכרה של היכולות הגבוהות שלי, של הכישרונות שלי. הרי למוח יש מנגנון פיצוי, ואם יש תפקודים מסוימים שלא עובדים כמו שצריך, יש פיצוי ותפקודים אחרים יכולים לעבוד אפילו מעל הממוצע. למשל, תחומים כמו אמנות, חשיבה מופשטת, יצירתיות, עומק רגשי, מוזיקליות ועוד.
כשהבנתי שבשביל להוציא לאור את היכולות שלי אני חייבת לשפר את התפקודים הניהוליים שלי, התחלתי לחקור וללמוד. הקדשתי שעות רבות בקריאת מחקרים, למדתי איך עובד המוח בהפרעת קשב, ואיך אפשר לשפר את התפקודים האלה.
עוד קודם לכן, הייתי צריכה לענות בכנות על כמה שאלות אמיצות, שאני מציעה גם לכם לשאול את עצמכם: איך אתם חווים את קשיי הקשב ולמה תרצו לשפר אותם? למה להשקיע ולעבור את המסע הזה? מה אתם רוצים להשיג? מה אתם רוצים להגשים, ומה יקרה אם לא?
תהילה דביר היא מלווה ומאמנת מבוגרים עם הפרעת קשב בתהליך של שינוי הרגלים