אסיפת הורים
הילדים מתקשים בלימודים: האם זו לקות למידה? | #18
51:21

די לאלימות בבתי הספר. תלמידים ממקומות שונים בארץ סיפרו בריאיון לאולפן ynet על התחושות הקשות שלהם נוכח מקרי האלימות הרבים שאירעו לאחרונה במוסדות הלימוד. כולם מתארים פחד וחוסר ודאות, וחושבים שהפתרון לבעיה הוא במערכת החינוך עצמה.
יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, רן שי, אומר: "אני גר בבאר שבע, ואנחנו מייצגים את כל בני הנוער בארץ. אני חושב שתמיד הייתה אלימות במערכת החינוך, אבל בשנה וחצי האחרונות, מאז החזרה מהקורונה, זה הפך מאירוע נדיר לתופעה של ממש. היא מתבטאת בעיקר בזה שתלמידים מרגישים לא בטוחים. היום קשה לדעת מה יהיה ביום הבא, אולי תהיה שוב דקירה או אולי שוב יפרסמו תמונה באינסטגרם. זו תחושה קשה, אנחנו מרגישים לא בנוח בבית הספר. כמעט לא שומעים שיח בנושא בכנסת וזו אחת הסוגיות הבוערות ביותר".
אומרים שצדדים בפוליטיקה אשמים במצב. איפה אתה רואה את הבעיה? "אני חושב שהבעיה היא במערכת החינוך".
1 צפייה בגלריה
רן, מוריה וטליה
רן, מוריה וטליה
"לא ייתכן שידקרו ילדים". רן, מוריה וטליה
טליה פרץ, שלומדת בכיתה י"א בבאר שבע, יו"ר ועדת נוער והקילה במועצת התלמידים הארצית, אמרה: "התופעה הזו מאוד מדאיגה, אני נכנסת לבית ספר ולא יודעת מה יקרה לי. העלו את רמת האבטחה ואת השמירה, אבל לא מספיק. הנושא המרכזי בשיח צריך להיות האלימות בבתי הספר, צריך לעצור הכול ולטפל בבעיה. לא ייתכן שידקרו ילד בסכין והוא יאושפז בבית חולים".
את מרגישה שאולי מתעסקים רק בלימודים, ולא נותנים מענה לפחדים הבסיסיים ביותר? "יש מעט התקדמות. אחרי הקורונה הצלחנו לשכנע את בית ספר להתעסק יותר בפן החברתי, בטיולים או באמצעות יועצות, אבל לא מספיק. אנחנו קוראים להוסיף עוד שיעורי חינוך, אנחנו מבקשים שיועצים ייכנסו יותר לשיעורים ויכירו את התלמידים. זה לא הגיוני שיש תלמידים שלא מכירים את היועצת ולא יודעים למי לפנות. חייב להיות שיח שבועי. העניין הזה שפתאום תלמיד יכול לפעול באלימות נובע מאיזשהו חוסר מענה, במיוחד אחרי הקורונה שפתאום הכול חזר בבום ויש לחץ של בגרויות. אנחנו באמת קוראים לפעול בנושא הזה כי בית הספר הוא כמו בית בשבילנו".
קראו עוד:
מוריה טוויטו, נציגת מועצת התלמידים והנוער הארצית מגבעת שמואל, מספרת: "נוצרה תחושה מאוד מפחידה להגיע לבית ספר. העובדה ששליש מהיום שלי הוא בבית הספר, והוא מקור לסכנה, היא מלחיצה מאוד".
אתם ממש מדברים על זה? שאתם לא מרגישים מוגנים בבית השני שלכם? "ברור שמדברים, זה שיח שכל הזמן נמצא בין קירות בית הספר. יש שיח גם עם החברות על כך שאני מפחדת להגיע, שמישהו יבוא ויפגע בי".
יש ממשלה חדשה, קובעים איתך פגישה, מה את אומרת להם? "אני חושבת שהמלחמה בתופעה היא בחינוך, בבתים ובבתי ספר בעיקר. חשוב שהחינוך יגיע מבית הספר, לחנך לסובלנות ולהציב גבולות ברורים - פשוט לחנך נגד אלימות. אם הם ימשיכו לחשוב שאלימות היא דרך ליישב סכסוכים, זה ימשיך לפגוע בנו. אנחנו לא רוצים ולא יכולים להמשיך ככה".

רצף מקרי האלימות

רק ביום ראשון האחרון תלמיד כיתה י"א בן 16 נפצע באורח קל מדקירות בקטטה בבית הספר הטכנולוגי-דתי בנתניה. לפי החשד, שלושה תלמידים שהיו מעורבים בקטטה נמלטו מבית הספר. בסוף השבוע המשטרה פתחה בחקירה בעקבות תיעוד שבו נראה נער בן 14 תוקף נער אחר בחטיבת ביניים באשדוד. הנער התוקף ביקש שיצלמו אותו, והתיעוד הופץ במהירות בין התלמידים וברשתות. ברחובות נדקר בשבוע שעבר נער בן 16 לעיני מזכירת בית הספר, ונפצע באורח קשה. מחקירה ראשונית עלה כי התוקפים קפצו מעל גדר בית הספר ורדפו אחרי התלמיד עד לחדר המנהל - שם דקרו אותו בראשו ונמלטו במהירות.