בייבי סבתא. כשחושבים על המילה "סבתא" אולי מדמיינים שיער לבן, סינר וקציצות, אבל אורטל אור (40) לא עונה על אף אחד מהקריטריונים הללו. למעשה היא ההפך המוחלט מכל סבתא שתפגשו.
מה שהופך אותה לסבתא כל כך מיוחדת הוא כמובן גילה הצעיר. בעוד שנשים רבות בגילה נמצאות עדיין בשלב האימהות, וחלקן אפילו יולדות ילד ראשון, אורטל הספיקה ללדת שלוש פעמים וגם להפוך לסבתא, ועוד לפני כשנתיים. היא הייתה אימא צעירה בגיל 19, והפכה לסבתא צעירה 19 שנה לאחר מכן, כשגם בתה לורן הלכה בדרכה והפכה לאימא.
אסיפת הורים
מה אנחנו בעצם רוצים מסבא וסבתא? על ציפיות ואכזבות | #24
48:19
4 צפייה בגלריה
בייבי סבתא
בייבי סבתא
"בייבי סבתא". אורטל אור
(צילום: אריק מרמור)

סבתא אלטרנטיבית

הגיל הצעיר בשילוב התואר "סבתא" שמסמל התבגרות, שלא לומר זקנה, יוצרים סבתאות אלטרנטיבית. אורטל היא לא "בייביסיטר במשרה מלאה" כפי שאולי מצפים מסבתא להיות, והיא לא תמיד זמינה לעזור. ככה זה כשהפנסיה רחוקה שנות אור והיומן מלא עד אפס מקום. היא עובדת במשרה מלאה בבוטיק לבגדי נשים, אימא לעוד שני מתבגרים בני 14 ו-19 ויש לה חיי החברה שלא יביישו רווקה בת 20. וכך קורה שלפעמים היא לא יכולה לשמור על הנכדה כי יש מסיבה ממש טובה.
קראו עוד:

כשההיסטוריה חוזרת

כשאורטל הייתה בת 18, היא נסעה לארצות הברית עם מי שהיה בזמנו בן זוגה, והיום הגרוש שלה, שם הם גרו ארבע שנים. אחרי שנה בגולה אורטל נכנסה להריון לא מתוכנן. "כשנכנסתי להריון וסיפרתי על זה לאימא שלי, היא השתוללה. הייתי בארה"ב, אז כשהיא צעקה יכולתי לנתק את הטלפון. היא חשבה שאני צעירה מדי ושאני עושה טעות", היא מספרת.
"כשהבת שלי סיפרה לי שהיא בהיריון, האמת שזה היה דה ז'ה וו מטורף, זה החזיר אותי אחורה לגיל 19 כשאני הייתי צריכה להתמודד עם אימא שלי". והדה זה וו׳ היה כפול, משום שאורטל הגיבה בדיוק כמו אימא שלה: "קיבלתי את זה קשה מאוד בהתחלה, כי לא רציתי שהיא תחווה את הקושי הזה".
4 צפייה בגלריה
בייבי סבתא
בייבי סבתא
אורטל, לורן וארין
(צילום: אריק מרמור)
בתה לורן לא הופתעה מהתגובה: "פחדתי מאוד לספר לה, גם לה וגם לסבתא שליֿ, אז פשוט שלחתי לה תמונה של האולטרסאונד בוואטסאפ", היא מספרת, "אז היא כתבה לי 'נו?', אמרתי לה 'מה נו, תכתבי משהו', אז היא כתבה - 'אין לי מה להגיד לך'".
"היא עשתה בדיוק אותו דבר, היא לגמרי הלכה בדרך שלי. היא לא הקשיבה כמו שגם אני לא הקשבתי ואני שמחה שהיא לא הקשיבה, כמו שאני שמחה שגם אני לא הקשבתי", אומרת אורטל.
כשאתן הולכות יחד ברחוב, מתבלבלים ביניכן - מי הסבתא, מי האימא? "בדרך כלל חושבים שאני אימא של הילדה, ושלורן היא אחותי. כשהיא קוראת לי 'אימא', מתחילים סיבובי הראש, התגובות והמבטים - "מה אימא? לא יכול להיות אימא".
וכשהמילה 'סבתא' נכנסת למשוואה, אנשים מאבדים את זה לגמרי: "זה הופך להיות - 'לא, זה לא יכול להיות, מה פתאום? את עובדת עלינו, תוכיחי".
"רוב הזמן חושבים שאימא היא חברה שלי", לורן מוסיפה, "כשהייתי בת 17 הייתי יוצאת איתה למקומות, ובמקום לקרוא לה אימא הייתי קוראת לה אישה או אשתי".
4 צפייה בגלריה
בייבי סבתא
בייבי סבתא
לא קראה לה אימא. הבת לורן
(צילום: אריק מרמור)
ובתקופה שלכולם יש מה להגיד בכל נושא, בלי מסננים, משתרבבות להן גם תגובות פחות מרימות: "יש אנשים שמרשים לעצמם לשפוט - 'טוב היא הולכת בדרך שלך היא באותו מסלול. הייתי שמחה מאוד לתכנן את זה אחרת, שייצא לשביעות רצון כולם, אבל אצלי זה היה במקרה וגם אצלה".
מאיזו לידה יותר התרגשת, שלה או שלך? "אני ילדתי שלוש פעמים, ואף פעם לא ראיתי את הלידה שלי, לא רציתי לראות. עם לורן, היא ביקשה שאני אהיה איתה בחדר לידה וזה היה מדהים. איך שהוציאו את התינוקת ושמו אותה בידיים שלי, ואני חתכתי את חבל הטבור, זה משהו שאני לא אשכח".
את לא מתבאסת להגיד שאת סבתא? "בהתחלה כן, אמרתי - 'מה סבתא, מה פתאום. אני לא יכולה להגיד את המילה הזו, זה הופך אותי למבוגרת'. אני לא סבתא שמשחקת ברידג׳ ולא הולכת עם הליכון, אלא אני סבתא שלובשת שורטים ויוצאת למסיבות ורוקדת טכנו. כששואלים אותי בת כמה אני, בן הזוג שלי אומר שאני סבתא. שאלתי אותו למה הוא עושה את זה, והוא אמר - 'מה, שיראו איזו סבתא יפה את'. היום המילה 'סבתא' היא הדבר הכי טבעי בעולם בשבילי".
4 צפייה בגלריה
בייבי סבתא
בייבי סבתא
הליכון אאוט, מסיבות אין. אורטל והנכדה
(צילום: אריק מרמור)

הסבתא היפה בישראל

בסוף חודש מאי האחרון בן זוגה של אורטל רשם אותה לתחרות "סבתוש" - הסבתא היפה בישראל בהפקתו ובבימויו של אורי קריספין. היא זכתה בתואר חביבת הקהל.
"זו תחרות שאוספת סבתות מכל הארץ. הקריטריון הוא כמובן להיות סבתא. אני הייתי הכי צעירה בתחרות, קראו לי 'בייבי סבתא', והן עדיין קוראות לי כך. האמת שלא הרגשתי שונה מאוד, סבתא זו סבתא, זה לא באמת משנה הגיל".
מה יותר כיף, ילדים או נכדים? "ברור שנכדים זה הרבה יותר שווה, את מטפלת בהם, נהנית מהם, וכשהם מתחילים להיות נודניקים, מחזירים אותם לאימא".
יש מצב שתהיי שוב אימא לפני שתהיי שוב סבתא? "למדתי לא להגיד 'לא', כי כל פעם שאמרתי 'לי זה לא יקרה' - זה קרה".