אין לדעת כרגע מה יקרה עם ים מדר בכל הנוגע לבוסטון סלטיקס. הוא יכול ללכת למחנה האימונים ולנסות להרשים, יכול לחכות עוד שנה ובינתיים להפציץ מדי מחזור במדי הפועל ת"א. מה שבטוח הוא שהקבוצה שראינו השנה מפסידה למיאמי בגמר המזרח עומדת להשתנות.
בוסטון קיבלה פלייאוף חלומי מבחינתה, והייתה אמורה לממש סוף סוף את הפוטנציאל בסגל הצעיר וללכת בכל הכוח לגמר, אולי אפילו לנסות לזכות בתואר, אבל מיאמי עשתה לה בית ספר בגמר המזרח וגרמה להרבה מחשבות על העתיד בסלטיקס. ההגנה האזורית של מיאמי חשפה את כל החולשות של בוסטון, שנתקעה בהתקפה וירדה מאוכזבת.
6 צפייה בגלריה
ים מדר עם אימו
ים מדר עם אימו
ים מדר עם אימו
(צילום: ראובן שוורץ)
6 צפייה בגלריה
שחקני בוסטון
שחקני בוסטון
שחקני בוסטון. אחת החמישיות הטובות בליגה
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
בראד סטיבנס
בראד סטיבנס
בראד סטיבנס. מאמן מבריק
(צילום: רויטרס)
כשמסתכלים על הדברים כפי שהם, בלי להיכנס לעומק, לבוסטון הייתה השנה את אחת החמישיות הטובות בליגה, ובוודאי כזו שטובה מספיק להתנפל על המקום הראשון במזרח. אבל משהו קרה בדרך.
בראד סטיבנס נחשב למאמן מבריק, שהדליק מחדש את אחת הקבוצות המפוארות בתולדות ה-NBA, אבל היא הגיעה לתקרת זכוכית משלוש סיבות: הרכש הנוצץ של העונה, הרכז קמבה ווקר, לא היה טוב מספיק ברגעי ההכרעה. הרכש הנוצץ הקודם, גורדון הייוורד, בעיקר פצוע מאז שהצטרף, לא היה רלוונטי בפלייאוף החולף וההערכה היא כי במהלך היום יוכרע סופית שיישלח בטרייד לקבוצה אחרת, כנראה אטלנטה.
6 צפייה בגלריה
קמבה ווקר
קמבה ווקר
קמבה ווקר
(צילום: AP)
הבעיה השלישית היא גיוון התקפי. לבוסטון יש צמד צעיר מאוד, ג'ייסון טייטום (22) וג'יילן בראון (24), שמתעלה על הציפיות ומושך את הקבוצה - אבל בפלייאוף בלטה יותר מתמיד הבעיה שהם דומים מדי בסגנון המשחק, מספקים מספרים דומים, ולא תמיד מצליחים לבלוט יחד באותו משחק. בוסטון ממש לא תוותר על אחד משני השחקנים שיהיו הפנים של המועדון למשך זמן רב, אבל תחפש השנה קצת מעבר: קלעים יעילים מבחוץ, גבוהים משמעותיים יותר. לא רק שני האתלטים המדהימים שיודעים לחדור לסל ולקלוע מכל נקודה.
זה מדגיש את הצורך של הסלטיקס לעיבוי בקו האחורי, לא בהכרח בעמדת הרכז, אלא גארדים מגוונים שיודעים לקלוע. כמו שאמרנו, יש לה כבר מספיק פורוורדים חזקים ואתלטיים, גם כאלה שמחכים על הספסל, ולכן הבחירות שלה התמקדו בגארדים. בזכות טריידים שונים, בוסטון זכתה לשלוש בחירות בסיבוב הראשון, ואחרי שבמקום ה-14 המשיכה בקו הרגיל שלה עם הסמול-פורוורד ארון ניסמית', הגיעו שני צלפים מהמכללות: פייטון פריצ'ארד מאורגון במקום ה-26, ודזמונד ביין מ-TCU במקום ה-30.
6 צפייה בגלריה
ג'ייסון טייטום
ג'ייסון טייטום
ג'ייסון טייטום. צעיר ודומה מדי בסגנון לג'יילן בראון
(צילום: AP)
איפה מדר יכול להשתלב בתוך המציאות החדשה בסגל? סטיבנס מנסה לעתים קרובות הרכבים נמוכים, וכך אחרי ווקר והשחקן השישי מרקוס סמארט – אחד השמות הקשוחים והמחויבים בליגה – גם הרכז השלישי, בראד וונאמייקר, קיבל את הדקות שלו. וונאמייקר סיים את החוזה ולא צפוי להמשיך, ואם מדר ינסה ללכת על זה כבר השנה, אולי הוא יצליח להשתחל לעמדה הזו, אבל על הנייר פריצ'ארד, בתור רכז עם יד חמה וניסיון עשיר בקולג'ים, נראה מתאים יותר.
סט שחקני השנה הראשונה החדשים שהסלטיקס הביאו יכול לקדם אותם מאוד מבחינת הצוות המסייע, שלא קולע מספיק נקודות. טרייד טוב על הייוורד יכול לשנות את פני הסגל בצורה חיובית. אבל מה שבטוח הוא שבוסטון חייבת להגיב למה שקרה לה בפלייאוף. בדרך כלל קבוצות כ"כ חזקות, שגם הגיעו לגמר האזורי, חושבות להמשיך באותו הקו. זה לא שבוסטון תעשה מהפכה, אבל לסטיבנס מחכה תקופת הכנה מלאת התאמות במטרה להפוך את בוסטון שוב לקבוצת אליפות.
6 צפייה בגלריה
ים מדר עם הוריו
ים מדר עם הוריו
ים מדר אחרי הבחירה. תמימות דעים שהוא לא מוכן פיזית
(צילום: ראובן שוורץ)
בשורה התחתונה, צריך לזכור שלמרות ההתלהבות האדירה מהיכולת של מדר באימונים בארה"ב, שהובילה לקפיצה שלו למקום גבוה יותר ממה שחזו המומחים, ישנה תמימות דעים לגבי העובדה שהוא לא מוכן פיזית לאתגר וצריך עדיין להעלות מסת שריר בצורה משמעותית. נראה שהסיטואציה הספציפית בחודש הקרוב, לפני פתיחת העונה, לא אידיאלית עבורו בבוסטון בגלל העומס בעמדת הרכז וההתאמה המקצועית שהוא עדיין חייב לעבור. אם בכלל תינתן לו זכות הבחירה בשלב זה, זו התלבטות לא קלה מבחינתו, והוא בוודאי יתייעץ ללא הרף בימים הקרובים.
בינתיים, הוא נכנס לרשימה יוקרתית ומצומצמת של ישראלים שנבחרו בדראפט, ובניגוד לאבדיה, עשה את הזינוק בהדרגה ולא סומן מגיל צעיר מאוד כדבר הגדול הבא. מוסר העבודה שלו אמור לעבוד לטובתו, ולמעשה, הוא ישאף להיות הישראלי הראשון שמשיג חוזה ב-NBA דרך הסיבוב השני - משימה לא פשוטה. עכשיו הוא צריך להתחזק - ולבחור נכון.