משחקי ה-NBA ודני אבדיה משודרים בערוץ הספורט

על ג'יילן סמית כנראה שלא שמעתם, אבל הוא נבחר הלילה (בין רביעי לחמישי) בבחירה ה-10 בדראפט ע"י פניקס סאנס, ומבחינתנו, פרובינציאליים שכמונו, אחרי שדני אבדיה נבחר תשיעי ע"י וושינגטון וויזארדס, שיירד המבול. בהמשך המבול התברר כגשם ברכה בבחירה של ים מדר במקום ה-47 על ידי בוסטון סלטיקס.
דאבל ישראלי בדראפט
ככל שהדראפט התקדם והעמדות החלו להיתפס, אווירת נכאים החלה לרחף מעל לתחזיות החמישייה הראשונה. כשהספקולציות החלו לגלוש במורד העשירייה השנייה, הגיעה הגאולה והדפרסיה התחלפה באופוריה.
7 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
אבדיה עם הכובע של וושינגטון
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
ים מדר
ים מדר
מדר מדבר עם אנשי בוסטון
(צילום: ראובן שוורץ)

יהיו אולי אוהדים שיתבאסו הבוקר מהבחירה התשיעית, אבל מדובר בהישג הגדול ביותר של כדורסלן ישראלי מעולם. בחירה כפולה היסטורית של שני השחקנים שהובילו את נבחרת ישראל לזכייה כפולה באליפות אירופה עד גיל 20, כבר עולה על כל דמיון.
כבוד למשפחת אבדיה, לאורן אהרוני ולצוות המאמנים שטיפלו בדני בשנתיים האחרונות, ושאפו למועדון מכבי תל אביב, שמכניס שחקן לעשירייה הראשונה בדראפט בפעם השנייה. הבחירה של ים מדר היא אות כבוד להפועל ת"א ולמחלקת הנוער שלה, שקיבלה ילד ממכבי בית דגן והוציאה פרוספקט NBA, לדני פרנקו ואריאל בית הלחמי שנתנו לו את ההזדמנות בבוגרים.
הדראפט הוא דומינו שכל בחירה משפיעה על החלטת הקבוצות הבאות בתור, לכן לא ניראה שוושינגטון האמינה שאבדיה יישאר פנוי בבחירה התשיעית. ג'וני רוג'רס, סגן הנשיא שעשה קריירה נהדרת באירופה, יודע כנראה להעריך את התחרותיות ביורוליג ואת הניסיון שצוברים שחקנים אירופיים במשחקים מול בוגרים, לעומת ליגת המכללות שכבודה במקומה מונח.
7 צפייה בגלריה
פרנקו
פרנקו
פרנקו. הראשון שנתן צ'אנס בבוגרים למדר
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
ים מדר ואריאל בית הלחמי
ים מדר ואריאל בית הלחמי
מדר עם בית הלחמי בנבחרת העתודה
(צילום: ראובן שוורץ)
דני אבדיה הוא הכדורסלן המוכשר ביותר שצמח בישראל. אי אפשר להגזים בגודל ההישג שלו, אבל הבחירה הנוספת של ים מדר הופכת כבר להישג יוצא דופן לכדורסל הישראלי ומצטרף להישגים של איגוד הכדורסל והנבחרות הצעירות. העובדה שהפועל ת"א אפילו לא הכניסו לחוזה של מדר סעיף יציאה, מעידה על ההתקדמות הפנומנלית שלו מאז אליפות אירופה.
צריך לקוות שההצלחה של אבדיה ומדר תמשוך עוד אלפי ילדים לשחק כדורסל, כמו שהזכייה של יעל ארד ואורן סמדג'ה במדליות אולימפיות ראשונות בברצלונה 1992 משכו רבים לעסוק בג'ודו - ואת הענף להישגים גדולים.
אי אפשר להתעלם מהעניין הכספי. חוזה מובטח לשנתיים ואופציה לשנתיים נוספות בליגה הטובה בעולם זה חלום, אבל צידה השני של אותו מטבע היא עבדות לוקסוס. אתה תקוע לשנתיים במועדון שיכול לעשות בך כרצונו, מיליונים נערמים בבנק אבל אתה סחורה שעוברת לסוחר. הולך לישון כשחקן הלייקרס ומגלה בבוקר שאתה בדטרויט.

7 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
אבדיה עם הסוכן. ירוויח לא מעט כסף
(צילום: עוז מועלם)
חוזה ראשון ב-NBA הוא אבן דרך בקריירה של כל שחקן, בשביל שחקן ישראלי בחירה בדראפט היא אירוע לאומי. מי זוכר שאתמול מכבי ת"א שיחקה נגד ריאל מדריד? אחד ממשחקי העונה עבר מתחת לרדאר, כי כל הארץ דראפט וכולם שותפים. ברווחים.
אנתוני אדוארדס שנבחר ראשון ע"י מינסוטה טימברוולבס ישתכר כתשעה מיליון דולר לעונה. ג'יימס ווייזמן, סנטר בגובה 2.16 מ', ירוויח בגולדן סטייט מיליון דולר פחות, וכל ירידת שלב בדירוג עולה מיליון. לבחירה גבוהה יש משמעות כספית נכבדת, והפער בין הבחירה השנייה לתשיעית "עלתה" לדני כארבעה מיליון דולר.
אבל למה לעסוק במה שאין, אם נשאר כל כך הרבה. כ-3.5 מיליון דולר לעונה זה הרבה יותר משכרם של 95 אחוזים משחקני היורוליג. מיליון דולר יילכו לחשבון הבנק של מכבי ת"א, שתקבל 750 אלף מוושינגטון ו-250 מאבדיה עצמו.
7 צפייה בגלריה
שמעון מזרחי
שמעון מזרחי
מזרחי. מכבי ת"א עשתה עסקה טובה
(צילום: אורן אהרוני)
ומה הלאה? הניסיון מוכיח שמסוכן להתנבא. דראגן בנדר, שנבחר במקום הרביעי, נפלט מהליגה אחרי ארבע עונות. עומרי כספי, שנבחר במקום ה-23, שרד עשר עונות. צריך לדעת לנצל סיטואציות. כספי, שפרץ עבור אבדיה את תקרת הזכוכית לפני 11 שנים, נפצע ופינה לו דקות משחק ביורוליג שדני לקח בשתי ידיים ונחשף לסקאוטים. בתקופה הקרובה כל אסיסט באימון ידווח בברייקינג ניוז, אבל בהדרגה דני ייכנס לשגרה והעונה ארוכה.
מספרים שלאחר הניצחון במשחק הראשון של מג'יק ג'ונסון בלייקרס הוא נכנס לחדר ההלבשה בטירוף והחליק כאפות לכולם. כשהגיע לקארים עבדול ג'אבר שישב מכונס בפינה, אמר לו הסנטר שסגר כבר עשר עונות ב-NBA: "ילד תירגע, יש לנו עוד 81 משחקים עד לפלייאוף".
אומרים שכישרון וגובה אי אפשר ללמד ולאבדיה יש משניהם. זה יאפשר לו לשחק בכמה תפקידים ויקל על ההתאקלמות בוושינגטון. הסיכוי של מדר לשחק עוד העונה באימפריית בוסטון סלטיקס אינם גבוהים, אבל ההישג פנטסטי.
7 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
אבדיה. כל אסיסט ילווה בברייקנג ניוז
(צילום: AP)
וושינגטון, שלא הגיעה בשנתיים האחרונות לפלייאוף, בונה קבוצה וזקוקה לשחקנים מוכנים. דני ימצא את עצמו ליד שחקנים שאוהבים להחזיק בכדור כמו בראדלי ביל וג'ון וול, שחוזר מפציעה ארוכה, אבל הוא מגיע אחרי קורס הכנה מצוין אצל סקוטי ווילבקין וטיילר דורסי. המצב של ים מדר יותר מסובך והדרך ארוכה. נחזיק להם אצבעות.