כמו כל הכדורגל הישראלי, גם השופטים עברו עונה מאתגרת, ובהיעדר קהל לא פעם הזרקור כוון עליהם – בעיקר על צוות ה־VAR. על הציון הכללי אפשר להתווכח, אבל גם רונית תירוש, יו"ר איגוד השופטים, מבינה שזוכרים בעיקר את הסוף. והסוף, מה לעשות, לא ממש עשה שירות למערכת שעליה היא ממונה. אנחנו מדברים כמובן על פארסת השיפוט באירוע הגדול של העונה – הדרבי התל־אביבי בגמר הגביע עם 30 אלף צופים, כולל האזרח מספר 1.
בדיוק בגלל זה מתייצבת תירוש לראיון סיכום עונה שבו היא מתייחסת לכל הטענות, ולמרות שיש לה ביקורת עצמית, היו"ר לוקחת גם דברים טובים. "ידענו סגרים, משחקים בלי קהל, מגבלות של שמירה על כושר, ולמרות זאת – באופן יצירתי – החבר'ה הצליחו", מדגישה תירוש. "ניסיתי לגייס עזרים מחדרי כושר סגורים כדי להעביר לבתים של השופטים. ברגע האמת, כשנדרשו להגיע למגרשים, הם היו בכושר מלא, עם אחוזי שומן טובים. למרות שכולנו בבית מתפתים לנשנש, יש להם משמעת ברזל, לכן מגיע להם שאפו גדול".
5 צפייה בגלריה
יו"ר איגוד השופטים, רונית תירוש
יו"ר איגוד השופטים, רונית תירוש
"ברגע האמת, השופטים היו בכושר מלא". תירוש
(צילום: עוז מועלם)

"ראשי הקבוצות לא נמנעו מגידופים"

תירוש ממשיכה לטעון בלהט שלא רק השחקנים סבלו מהיציעים הריקים, ושיגרה עקיצה יותר ממרומזת כלפי ראשי הקבוצות: "שפטו בלי קהל, וזה קשה מאוד כי שומעים הכל, כולל את חברי ההנהלה שהורשו להגיע ולא נמנעו מההתנהלות השוטפת שלהם, שכללה גידופים".
והיו גם לא מעט טעויות של שופטים. "זו עונה שאפשר לחלק לשתי תקופות. בראשונה היו שגיאות אינטואיטיביות, אבל דווקא ברגעים החשובים השופטים הוכיחו את עצמם. בכל פעם שלא שמעתי את שם השופט אחרי משחק, הבנתי שהכל עבר בשלום ושהם עשו עבודה טובה. עד שהגיע הרגע האחרון של העונה".
באיגוד השופטים מגדירים משחק חלש של שופט כ"פיגוע". "זה הסלנג, אבל תן לי לבטא את זה במילים שלי: 'משחק שהשאיר טעם של החמצה'. ארז פפיר הוא שופט טוב, בינלאומי לשעבר, מנוסה, אדם רציני עם רקורד מצוין. היה פה שיקולים של לשלב ולתת את החוויה לכל שופט, לפרגן להם במשחקים עם קהל ואווירה – ועדיין כל אחד נבחר בפינצטה. לא אאשר שיבוץ של שופט לא ראוי. מאוד נהניתי מתוכנית המשחק של פפיר במחצית הראשונה. הוא לא הוציא צהובים, לא עצר את המשחק, בדיוק מה שאני אוהבת. בכל מפגש אני אומרת 'תנו יותר משחק נטו, לא להוציא צהוב בדקה השלישית'".
5 צפייה בגלריה
הבלגן בגמר הגביע
הבלגן בגמר הגביע
"ארז פפיר הוא שופט טוב"
(צילום: אורן אהרוני)

"שופט מצוין, לא יודעת מה עבר עליו"

אבל אז הגיעה הפסיקה על פנדל שלא היה ולא נברא, שלא לדבר על המהומה בהארכה. "לא מתייחסת לעניין הפנדל, זה פחות הטריד אותי, כי ה־VAR התערב והיה בסדר. המיקוד הוא על האירוע השני, כשפפיר ראה את העבירה אבל המשיך במגמה של לא לשרוק כל דבר, ולרוע המזל זה הוביל לשער. ניתן היה להבחין שבתחילת האירוע הייתה עבירה שהצדיקה אדום. לא יודעת אם הייתה כוונת מכוון, אבל שי אייזן הלך על הכדור בהרמת רגל שיכולה הייתה לפגוע לדור פרץ בשוק, והיה צריך לפסול את השער על פי כל דין".
דווקא המדיניות שדיברת עליה הייתה הדבר שגרם לפפיר לאבד את האוטוריטה במגרש, וזה התנקם בו. "לא יודעת מה עבר עליו, הוא שופט מצוין, מהנדס באינטל עם שני תארים. ניסיתי להרים את רוחו, הוא היה בדאון ולא הלך לעבודה. דיברתי איתו למחרת, המתנתי כדי לתת לו את הזמן עם עצמו, הוא עבר חוויה קשה. ההחלטה הייתה נכונה על פי הוועדה המקצועית, רק חבל שהדרך הרסה את האווירה. פפיר אמר לי שהוא מרגיש שהרס את המשחק".
5 צפייה בגלריה
הראיון עם רונית תירוש ב"ידיעות אחרונות"
הראיון עם רונית תירוש ב"ידיעות אחרונות"
הראיון עם רונית תירוש ב"ידיעות אחרונות"
מהן המסקנות מבחינתך לקראת השיבוץ במשחקים מהסוג הזה? "אוודא שתוכנית ההכנה לשופט פועלת, גם באופן פסיכולוגי, ולא ביום שלפני, אלא שלושה שבועות. אני רוצה לייצר נבחרת מצומצמת של שופטים שתהיה מיועדת לשיבוץ במשחקים מאתגרים, וגם נבחרת של שופטי מסך ייעודיים על מנת למזער סיכונים".
איך את רואה את ההתנהגות של ניר קלינגר? "מבחינתי, קלינגר צריך להיות מורחק לפחות לעונה. יש אדם שמגיע עם תיק נקי, זה לא המקרה. כשאני צריכה לתת דוגמה על מאמנים - זה הוא. היו לו התפרצויות בעבר ועכשיו לקח צעד גדול מדי, ולכן אני חושבת שצריכים להרחיק אותו לשנה שלמה כדי שיירגע. אני אשת חינוך בנשמתי וגם אם אני מרחמת עליו, צריכים להעניש אותו כי הוא מודל לחיקוי. עם זאת, גם האיזון חשוב".
5 צפייה בגלריה
ניר קלינגר נגד אוהדי מכבי תל אביב
ניר קלינגר נגד אוהדי מכבי תל אביב
"צריך להיות מורחק לפחות לעונה". קלינגר
(צילום מסך)
מה זאת אומרת? "הכי קל לרדת על קלינגר וכולם עשו את זה, אז אני רוצה להציג גם את הזווית שלו. הקושי, התסכול, המצוקה והזעם. אני לא מצפה שיהיה רובוט ויגיד 'אויש, חבל', אבל לא מקבלת את ההתנהגות הזו. כמאמן אתה צריך להיות עם עצבים מברזל. מבינה את סערת הרגשות, אך מצופה ממאמן משופשף ומיומן לשלוט ביצרים ובכעס".

"גרינפלד שם אותנו על המפה"

לאן נעלמה ספיר ברמן מאז 90 דקות התהילה? "ספיר עלתה מהלאומית, וכל המחצית הראשונה של העונה הייתה אמורה להיות עבורה צבירת ניסיון. אתה לא יכול להסתכן במאני־טיים עם מי שלא השתפשף מספיק בליגה הבכירה, זו הסיבה היחידה. היה לי חשוב אחרי שיצאה מהארון שהיא תופיע בבמה המרכזית. אני מצהירה שבעונה הבאה ספיר תהיה חלק מליגת העל, גם כדי להוכיח לעצמנו שמגיע לה".
ויש את אוראל גרינפלד שישפוט ביורו הקרוב ובאולימפיאדה. "אני מאוד גאה בו. הוא שם אותנו על המפה".
5 צפייה בגלריה
ספיר ברמן
ספיר ברמן
"אני מצהירה שבעונה הבאה ספיר תהיה חלק מליגת העל". ספיר ברמן
(צילום: עוז מועלם)