רק לפני ארבעה חודשים זה עוד נראה כמו שידוך משמיים. הפועל באר-שבע הדהימה את אלופת צ'כיה סלביה פראג בשלב הבתים של הליגה האירופית, ויוסי אבוקסיס, שזמן קצר קודם לכן החזיר את הגביע למועדון אחרי 23 שנה, היה על גג העולם.
באותה נקודת זמן דובר על כך שהמאמן יקבל חוזה ארוך טווח ויבנה שושלת חדשה. אבוקסיס לא יכול היה לדמיין תרחיש יותר מופרך לפיו ימצא את עצמו חוזר כל כך מהר לבני-יהודה, אותה עזב כדי להוכיח שהוא יכול להצליח גם במועדון גדול. מחוויה אירופית לסרט מלחמה בתחתית – לא סתם אומרים שחייו של מאמן הם רכבת הרים.
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
"חשבתי שאני מגיע למועדון מסודר, ומצאתי עצמי מאמן בקבוצה תחת נאמן". יוסי אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)

שלשום ישב אבוקסיס ביציעים הריקים בבלומפילד, ראה את הקבוצה החדשה-ישנה שלו מפסידה 2:0 להפועל חיפה ויורדת אל מתחת לקו האדום, והבין את גודל הצרה אליה נכנס. למרות זאת הוא לא מצטער על ההחלטה, ואת הקדנציה הרביעית הוא פותח בלב שלם. אחרי שהעביר אתמול (עוד) אימון בכורה, ורגע לפני שיתחיל את מסע ההישרדות, הוא מישיר מבט למציאות ופותח הכל בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet.

גמר חשבון

כמו בהפועל ת"א, שוב המעבר למועדון גדול נגמר במפח נפש. מה לא עובד? "באר-שבע זה מועדון גדול, אבל בעקבות העזיבה של אלונה קיצצו את תקציב השחקנים מ-60-50 מיליון ל-20. התבאסתי שהגעתי לקבוצה גדולה ולא יכולתי ליהנות מזה. אנשים אומרים שלא הצלחתי בקבוצה גדולה. במה היא גדולה? תראה את מכבי ת"א או מכבי חיפה, אלה מועדונים שיש להם את האמצעים להביא כל מה שנדרש. ברקת משכה אותי מבני-יהודה עם הבטחות שנבנה שוב משהו גדול, בפועל היא עזבה וביאסה אותי. אי-אפשר להתנהל עם תקציב שמתאים לקבוצת אמצע טבלה ולבקש הישגים של קבוצה גדולה. ולמרות הכל, אפשר להגיד שלא הצלחתי בבאר-שבע? זכינו בגביע ראשון אחרי 23 שנה, ועלינו לשלב הבתים של הליגה האירופית עם מעבר של ארבעה שלבים".
מצטער בדיעבד שעשית את המעבר הזה? "חשבתי שאני מגיע למועדון מסודר, ומצאתי עצמי מאמן בקבוצה תחת נאמן. הפנטזיה הייתה להגיע למועדון גדול, להתעסק בתקציבים גדולים, בבנייה של סגלים. ברק בכר או מאמן במכבי ת"א מתעסקים בקיצוצים? זה פגע בקבוצה. אתה כמאמן עובד למטה בחדר ההלבשה ובאימונים, ולמעלה יש מצעד של שחקנים שנדרשים לקצץ תחת איומים. לא הגון לשפוט אותי בקטע של הגעה לקבוצה גדולה".
4 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
"לא אטרקטיבי? נראה לי שהיא דווקא שמחה כשזכינו בגביע". אלונה ברקת
(צילום: ראובן שוורץ)

אחת הביקורות כלפיך היא סגנון המשחק הלא מספיק אטרקטיבי. "לא שמח", כמו שאלונה ברקת עקצה. "נראה לי שהיא דווקא שמחה כשזכינו בגביע או כשהכנסנו עשרות מיליוני שקלים לקופה עם ההצלחה באירופה. מה שבטוח הוא שאף בעלים אחר בקורונה לא נטש. אלונה ידעה בדיוק מה היא לקחה מבני-יהודה, לא השתניתי. אם הייתי מקבל את הכלים הנכונים, זה היה אחרת. אתה יכול לנסות לרצות בעלים ולשחק כאילו התקפי עם סגלים שלא מתאימים לזה, ואחרי כמה שבועות להיות בבית".

הרבה יותר מבוס

הבעלים של בני-יהודה, ברק אברמוב, הוא לא רק הבוס של אבוקסיס אלא גם חברו הקרוב ביותר. "יש הרבה עבודה בבני-יהודה, אבל אני מרגיש שחזרתי הביתה", מצהיר המאמן. "אברמוב עושה הכל כדי לחזק את הקבוצה בשניים-שלושה שחקנים. כולנו מבינים שאין קסמים, צריך לחשוב איך עם הסגל הטוב שיש פה והחיזוק שיגיע מצליחים להישאר בליגה".
לא מרגיש שהלכת אחורה בקריירה? שאולי חזרת לאזור הנוחות? "הדבר שהכי חשוב לי כאדם הוא לעבוד איפה שמעריכים אותי. אני מציע למאמנים שבמקום להתרצות בפני הקבוצות שלהם שילכו רק למקום שבו מעריכים אותם. זו קבוצה שאני מחובר אליה, שיש לי בה חברים קרובים. ראיתי את החזרה לקבוצה במצבה הנוכחי כצו שמונה. יש פה בעלים לא מוערך שעושה דברים ענקיים".
תסביר. "יש ניסיונות לגמד את הדברים שאברמוב עשה בארבע וחצי השנים שלו בבני-יהודה. יש בעלים שנמצאים עשרות שנים במועדונים ולא עשו פלייאוף או תואר. אברמוב כבר עם שני גביעים ושתי הופעות בפלייאוף העליון – לא זוכר דבר כזה בקבוצות מסדר הגודל הזה".
4 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
ברק אברמוב
(צילום: ראובן שוורץ)
ולמרות החברות, לקחת סיכון גדול להמשך הקריירה שלך. "יש מועדון שאין בו סיכון? המטרה היא להישאר בליגה. זו קבוצה במצב מנטלי ומקצועי קשה, אבל אני מאמין שיחד עם האחדות של האוהדים נעשה את העבודה. גם אם חלילה נרד, אאמן בלאומית. הגורל שלי ושל בני-יהודה משותף".
כבר ביום רביעי האחרון פנו אנשי בני-יהודה לברקת, ביקשו לצרף אותך ונתקלו בסירוב. זה היה מהלך שהתבשל? "שום דבר לא התבשל. אני ואברמוב חברים קרובים מאוד, נפגשים לפחות פעמיים בשבוע. אם באר-שבע הייתה נותנת לי תחושת הערכה, הייתי שם. כמו שלבעלים יש את הזכות לא להאריך חוזים תוך כדי עונה, או לדבר עם מאמנים אחרים, ככה למאמן שלא מרגיש מוערך אין מחויבות להישאר".

החיבור עם ז'וזואה

אבל אתה מכיר את הנורמות של מעורבות והתערבות של בעלים. גם אברמוב הגדיר את עצמו כסוג של מנהל מקצועי. "אני איש של המערכת בכל מקום שהייתי בו. מוכן תמיד לשמוע את הבעלים, קיבלתי גם טיפים מאסי רחמים, אבל כל מי שלוקח אותי יודע שאני מקבל את ההחלטה הסופית".
עם יד על הלב, אחרי הזכייה בגביע כבר היית משוכנע שתקבל את הנבחרת? "לא אשקר, היה לי מוזר סיפור עם הנבחרת, אבל אני עוד רוצה להגיע לשם. הכל קורה לטובה".
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס וז'וזואה
יוסי אבוקסיס וז'וזואה
"הוא השחקן הכי גדול שאימנתי ואאמן". אבוקסיס וז'וזואה
(צילום: עוז מועלם)
איך אתה מתאר את תופעת ז'וזואה? "עם כל הפלוסים והמינוסים, הוא השחקן הכי גדול שאימנתי ואאמן. מאחל לעצמי שבכל הקריירה אתמודד עם שחקנים כאלה. ידעתי איך להתנהג איתו ולהוציא ממנו את הכישרון".
מטעמה של אלונה ברקת נמסר: "יוסי אבוקסיס ממשיך בטענות חסרות השחר שלו, כדי לחפות על העובדה שהוא נטש קבוצה וניהל מו"מ שבועות לפני התפטרותו כאשר הוא תחת חוזה. הוא בחר לעזוב, וחבל שהוא לא מתייצב בהגינות ומספר על מניעיו האישיים במקום לחפות על התנהגותו בשקרים. אנחנו תקווה שבאר-שבע תחזור לשחק כדורגל שמח, ויחד עם האוהדים הנפלאים, הצוות הניהולי והמקצועי והשחקנים נצעיד את המועדון למקומו הטבעי בצמרת".