ההכרזה על הקמת הסופר-ליג לא אומרת שתקום בפועל סופר-ליג, כלומר שיהיו משחקים בקרוב. יש פה ניסיון לתפוס יתרון במשא ומתן ובבלגן המשפטי שעוד לפנינו, אבל ההשלכות במקרה שהליגה החדשה כן תצא לדרך הן כה גדולות שחייבים להבין אותן לעומק. כמה גדולות? לדעת רבים מדובר בסופו של הכדורגל כפי שאנחנו מכירים אותו.
עכשיו יהיה מי שיקפוץ, יגיד "איזו הגזמה" או "גם ככה ליגת האלופות לא מעניינת". לא הגזמה, ורמת העניין בליגת האלופות היא לא העיקר. לא מדובר פה בלקחת ליגה אחת ולהחליפה באחרת – זה מבט צר מאוד על המצב, אלא בשינוי המהות, היסוד, השכבה הכי בסיסית של המשחק. הקמת הסופר-ליג תשנה את הכדורגל יותר מאשר לבטל את חוק הנבדל. יודעים מה, היא משמעותית כמעט כמו לקבוע ששער מחוץ לרחבה יהיה שווה מעכשיו כפול.
5 צפייה בגלריה
סלאח ונאצ'ו באוויר
סלאח ונאצ'ו באוויר
ההכרזה עוד לא אומרת שתקום בפועל ליגה
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
מודריץ' מול בוסקטס
מודריץ' מול בוסקטס
כל קבוצה תקבל 400 מיליון אירו
(צילום: AFP)
כדורגל הוא המשחק הפופולרי ביותר בעולם כי הוא נותן, על הנייר, הזדמנות שווה לכולם, גם אם נקודת הפתיחה לא שווה. הוא משוחק בכל מקום על הגלובוס, אבל יש לו מבנה אחיד יחסית בדמות פירמידה. יש עליה וירידת ליגות בכל מדינה, מהן יש עליה למפעלים אירופים על בסיס הצלחה מקצועית. הסופר-ליג מבטלת את השכבה העליונה של הפירמידה והופכת את הטופ של המשחק לנפרד מהמשחק עצמו. כך ימשיך לגדול אי-השוויון, עד שיגיע לדרך ממנה אין כיצד לחזור.
כל אחת ממייסדות הסופר-ליג תקבל על השתתפות בלבד 400 מיליון אירו. לשם השוואה צריך להבין שכיום הזוכה בליגת האלופות מקבלת בסביבות 100 מיליון, כלומר רבע. יותר מכך, קבוצות שכן יצליחו להשתחל לסופר-ליג מעבר לאותן 12 או 15 קבוצות ענק לא יוכלו להגיע לסכומים האלה. נניח שסביליה או ליון מגיעות לליגה ואפילו זוכות בה, הן עדיין יקבלו פחות מהאחרות גם אם אלה יפסידו את כל המשחקים שלהן במפעל. הדרך להתקרב לגדולות נבלמת לתמיד, כיוון שמדובר במועדון סגור.
המצב הזה אמור להוביל לשינוי גדול בליגות המקומיות בכל הרמות כמעט. בליגות הגדולות הסיכוי להפתעה יורד לאפס. נכון, גם היום יודעים מראש מי אלה שאמורות להתמודד על אליפות, אבל הפערים יהיו כל כך גדולים (הסגלים של קבוצות הענק יוכפלו - הן ישתו מהאחרות כל שחקן ראוי), שהפתעה במשחק בודד תהיה עוד יותר נדירה. בנוסף, גם העניין בטבלה ירד. נגיד בארסנל הבינו באמצע העונה שאין להם סיכוי לזכות באליפות. מה אכפת להם מהליגה המקומית? מה זה משנה אם מסיימים מקום רביעי או עשירי? אבל את ההבדל נראה גם בליגות אחרות, אפילו בישראל.
5 צפייה בגלריה
סביליה חוגגת
סביליה חוגגת
סביליה. תישאר מאחור בכל מקרה
(צילום: AFP)
משקיעים רבים, כמעט בכל המדינות אוהבות הכדורגל, מנסים לקרב את הקבוצות שלהם לגדולות יותר. פורטו רוצה להיות דומה לקבוצה באחת הליגות הבכירות ביותר, שחטאר דונייצק רוצה להיות פורטו, זלצבורג רוצה להיות שחטאר, מכבי ת"א רוצה להיות זלצבורג, נניח. זוכרים שבכל השנים של מיץ' גולדהאר במכבי ת"א אמרו שהמטרה שלו היא להיות כמו באזל, חבר כמעט קבוע בסביבת קבוצות העל? זה לא יכול לקרות יותר כי לא תהיה קבוצה כמו באזל. השרשרת נפגעת מהראש, מפורטו בדוגמה שלנו, וההשפעה תגיע עד למטה.

תארים עם כוכבית

יש גם את עניין הפיצול. המאבק בין הצדדים לא יסתיים מהר, הוא ייקח שנים, ובתקופה הזו נראה ליגות מתחרות, תארים עם כוכביות, סנקציות שישפיעו על התחרויות הבינלאומיות ועוד. גם שוק ההעברות ישתנה. הקבוצות שמייצרות שחקנים באמצעות אקדמיה טובה ימהרו למכור אותם כי הכסף שיוצע על-ידי קבוצות העל יהיה עצום.
זה נשמע דרמטי וזה באמת דרמטי. הכדורגל לא שייך ל-15 אילי הון שיכולים לעשות בו כרצונו. על זה יהיה מי שיגיד שגם ככה הרוב אוהדים את קבוצות הענק ויש בזה משהו, העולם השתנה, אבל בסופו של דבר תהיה פה פגיעה גם בתחושות של אוהדי הקבוצות האלה. הן לא יוכלו להיות יותר אלופות אירופה אלא אלופות הסופר-ליג, יש הבדל.
5 צפייה בגלריה
רצתה להיות כמו באזל. מכבי ת"א
רצתה להיות כמו באזל. מכבי ת"א
רצתה להיות כמו באזל. מכבי ת"א
(צילום: ראובן שוורץ)
אפשר להבין את מי שמעוניין בכך, מכיוון שאנשים רוצים לראות יותר משחקים גדולים באופן קבוע. אחלה, אבל בצורה המוצעת תהיה פגיעה היקפית גדולה מאוד. לכן, צריך לבצע שינוי, חייבים לשנות את ליגת האלופות במתכונתה הנוכחית. היא פחות מעניינת כיום מבעבר, בטח בשלבים המוקדמים. האם חייב להיות שינוי? כן, אבל הקמת הסופר-ליג היא לא שינוי מפעל, אלא שינוי הכדורגל באופן הרבה יותר מהותי.
מה יקרה בסוף? סיכוי טוב שתהיה פשרה. אופ"א אמורה להכריז היום על הרפורמה בליגת האלופות ולכן יצאה הלילה ההודעה, ככלי כוח במאבק. קבוצות העילית רוצות יותר כסף מליגת האלופות ורוצות שדעתן תישמע יותר. זה יהיה קרב מכוער, מלא ספינים ודיווחים כוזבים, אבל בסוף הצדדים יגיעו להסכם. הסיכון להתנתקות חד צדדית גדול מדי. שוב – לא מדובר רק בהחלפת מפעל אחד באחר אלא בשינוי יסודות הכדורגל. שינוי יסודות הבית עליו נשען המשחק.
פורסם לראשונה: 10:53, 19.04.21