הספירה לאחור לקראת המשחקים האולימפיים בטוקיו נמשכת ולאחר הדחייה בשנה בגלל מגפת הקורונה, נראה כי הפעם אירוע הספורט הגדול בתבל יתקיים כסדרו וייצא לדרך עם טקס הפתיחה ב-23 ביולי.
המשלחת הישראלית תמנה כ-80 ספורטאים וספורטאיות, כשלג'ודו, הענף ההישגי מספר אחד בישראל, תהיה נציגות מכובדת והספורטאים ירשמו מספר שיאים עוד לפני הקרב הראשון על המזרן.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
משלחת עמוסה מישראל. שגיא מוקי
(צילום: אורן אהרוני)
בפעם הראשונה בהיסטוריה, ישראל צפויה לשלוח לטוקיו 12 ג'ודוקאים, מספר שווה של ספורטאים כמו שתי האולימפיאדות האחרונות יחד, לונדון 2012 וריו 2016, כשרק במשקלים עד 60 ק"ג לגברים ועד 70 ק"ג לנשים לא תהיה נציגות ישראלית.
בנוסף, כמעט חצי מהם יהיו מדורגים בשמינייה הראשונה, מה שמבטיח להם הגרלה נוחה בסיבובים הראשונים באולימפיאדה.
אם זה לא מספיק, בגלל הפריסה הרוחבית במשקלים השונים, ישראל תוכל להיכנס בפעם הראשונה לתחרות הקבוצתית החדשה, אליה נכון לעכשיו רשומות 12 מדינות בלבד (כולל המדינה המארחת יפן), מה שיאפשר לנסות להשיג מדליה אולימפית נוספת.
3 צפייה בגלריה
ענבר לניר בפעולה
ענבר לניר בפעולה
ההצלחות האחרונות הכניסו אותה פנימה. ענבר לניר בפעולה
(צילום: EJU)
אז מי יגיעו לאולימפיאדה? משלחת הגברים תמנה את מדליסט הארד האולימפי מריו אורי ששון (מעל 100 ק"ג), אלוף העולם שגיא מוקי בעד 81 ק"ג (2 בעולם), אלוף אירופה פיטר פלצ'יק, עד 100 ק"ג (2), ברוך שמאילוב בעד 66 ק"ג (6), טוהר בוטבול בעד 73 ק"ג, ולי קוכמן במשקל עד 90 ק"ג.
נבחרת הנשים מגיעה בכושר טוב מאוד, ושתיים מהן הצליחו להיכנס בגלל ההצלחות בחודשיים האחרונים: רז הרשקו (מעל 78 ק"ג) שזכתה אתמול בזהב והשיגה אלף נקודות שהכניסו אותה לאולימפיאדה כמעט באופן סופי וענבר לניר (עד 78 ק"ג). עוד צפויות להגיע לבירת יפן, תמנע נלסון לוי בעד 57 ק"ג (8 בעולם), שירה ראשוני בעד 48 ק"ג, גילי כהן במשקל עד 52 ק"ג וגילי שריר בעד 63 ק"ג.
3 צפייה בגלריה
רז הרשקו
רז הרשקו
רז הרשקו
(צילום: באדיבות איגוד הג'ודו)
צריך לזכור, שרשימת הספורטאים בענף הג'ודו תיסגר סופית רק ב-28 ביוני, אבל על הנייר נשארו שלוש תחרויות בלבד, שבהן ניתן יהיה להשיג ניקוד לדירוג האולימפי והעולמי: אליפות אירופה בעוד שבועיים בליסבון, גראנד סלאם קאזאן ואליפות העולם בתחילת יוני בבודפשט.
תיאורטית, הניקוד המקסימלי שספורטאי יכול להשיג בשלוש התחרויות ביחד הוא 3,700 נקודות, אבל בפועל, לא כולם מגיעים לכל התחרויות וסיכוי נמוך שג'ודוקא אחד יזכה במקום הראשון בכל התחרויות הללו, כך שהניקוד צפוי להתחלק בין מספר משתתפים.
מה גם שלא ברור עדיין איזה דרג של ספורטאים המדינות ישלחו לאליפות העולם. יתכן שרובן לא ירצו לסכן את הג'ודוקות המובילים רגע לפני האולימפיאדה ונראה בעיקר מתמודדים שמתכוננים כבר לאולימפיאדת פריז 2024, ולכן תהיה השפעה מינורית על המצב כיום.
אם כך, רק קוכמן ולניר, שנמצאים כרגע באזור גבולי, אך בתוך הקריטריון האולימפי, יצטרכו לשמור על מקומם עד לתאריך היעד כדי להבטיח את מקומם.