עברו בקושי חודשיים מאז שבלמית נבחרת מרוקו, נוהאילה בנזינה, עשתה היסטוריה כשהפכה לשחקנית הראשונה בתולדות המונדיאל שעלתה לשחק עם חיג'אב, והנה מגיעה צרפת - דווקא ערש הדמוקרטיה - ומחזירה את הגלגל לאחור.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי
המדינה שתארח את האולימפיאדה בקיץ הקרוב הודיעה השבוע כי לא תאפשר לספורטאיות שלה להתחרות עם חיג'אב לראשן. ההחלטה היא חלק מקמפיין חילוניות בצרפת נגד הופעה מייצגת עם סממנים דתיים. "הממשלה הצרפתית מתנגדת לכל תצוגה של סמלים דתיים במהלך תחרויות", הכריזה שרת הספורט אמלי אודיאה קסטרה. "לא יהיה פה שום ניסיון להמרה. אנחנו נשמור על נייטרליות מוחלטת, וזה אומר ששום ספורטאי שמייצג את הנבחרת הצרפתית לא יעטה חיג'אב". הדברים תקפים גם לבתי הספר, למבנים ציבוריים וכן על עובדי ציבור. מאז הקיץ חל איסור גם על תלמידות להגיע לבית הספר עם שמלות עבאיה. ביוני אישר בית המשפט את האיסור על שחקניות נבחרת הכדורגל לעטות חיג'אב במשחקי הגביע העולמי.
2 צפייה בגלריה
 נוהאילה בנזינה נבחרת מרוקו
 נוהאילה בנזינה נבחרת מרוקו
השחקנית הראשונה בתולדות המונדיאל שעלתה לשחק עם חיג'אב. בנזינה
(צילום: REUTERS/Hannah Mckay)
"אף אחד לא יכול לקבוע לנשים מה ללבוש", אמרה מרתה הורטדו, דוברת נציבות האו"ם לזכויות אדם. "צרפת, כמו כל המדינות החתומות על האמנה הבינלאומית נגד אפליה, מחויבת לאפשר לנשים ללבוש או לבטא את האמונות הדתיות שלהן, אלא במקרים מאוד קיצוניים כמו פגיעה בשלום הציבור או פגיעה באנשים או בדתות אחרות דרך התלבושת. כל התנהגות או מדיניות שתפלה קבוצות מסוימות לרעה תישא עימה תוצאות מכאיבות".
שרת הספורט מסרה כי ההחלטה הייתה מבוססת על פסיקתו של בית המשפט ביוני לגבי שחקניות הכדורגל. ההחלטה, כך אמרה השרה, קבעה כי אנשים בשירות הציבורי מחוייבים לשמור על נייטרליות בלבוש שלהם, וכיוון שפדרציות הספורט ומי שמתאמן בהן נחשב לעובד בשירות הציבור, האיסור נופל תחת החוק הצרפתי.
למרות שהשרה חזרה והדגישה את המילה הטרוגניות שוב ושוב במהלך ההסבר שלה, ברור שמדובר בעוד קרב במלחמה שמתחוללת בצרפת על קולות הבוחרים, בעיקר בנושא של מהגרים מוסלמים והדמוקרטיה החילונית במדינה. לא ברור מה הייתה ההחלטה ומה הייתה התגובה אם צרפת הייתה אוסרת על ספורטאי יהודי מאמין להתחרות עם כיפה.
2 צפייה בגלריה
איבתיחאג' מוחמד
איבתיחאג' מוחמד
הספורטאית הבולטת ביותר שעטתה חיג'אב במהלך המשחקים האולימפיים. מוחמד
(צילום: Patrick Smith/Getty Images)
לדברי דוברת הוועד האולימפי הבינלאומי, ספורטאים וספורטאיות שמשתתפים במשחקים האולימפיים יהנו מחופש מוחלט של לבוש, כולל חיג'אב, ברחבי הכפר האולימפי, אבל ההחלטה על קוד הלבוש ואיסורים מסויימים במהלך התחרויות היא של הפדרציה בכל מדינה. "אנחנו אחראים לקבל את הספורטאים ולתת להם את האירוח ואת התנאים המקסימליים כדי להתחרות בפריז", נמסר מהועד האולימפי הבינלאומי, "אבל החלטות כמו מה מותר לספורטאים ממדינה מסוימת ללבוש או אסור היא לגמרי מחוץ לתחום השיפוט שלנו".
"זו החלטה שמעודדת ומאשרת אלימות נגד נשים ואלימות נגד האיסלם, אלימות שנמצאת גם כך בחברה הצרפתית", מסר בהודעה ארגון האתלטים המוסלמים בצרפת.
איבתיחאג' מוחמד, הסייפת האמריקאית שזכתה במדליית ארד בריו 2016, היא הספורטאית הבולטת ביותר שעטתה חיג'אב במהלך המשחקים האולימפיים, וההופעה הנדירה שלה הייתה אותה קול חשוב לגיוון ושוויון בספורט. גם חדיה וואבה, לוחמת הטאקוונדו ממצרים, זכתה בארד כשחיג'אב לראשה.