לפני שלושה ימים בסך הכל המחליקה בת ה-15 קמילה ואלייבה הייתה על גג העולם. רגע אחרי סיום מוצלח למערכה הראשונה של המופע שלה על במת האולימפיאדה – זה שאמור להפוך אותה מסנסציה בענף ההחלקה האמנותית – לאלופה אולימפית ולאחת הספורטאיות המפורסמות בעולם.
אולימפיאדת החורף ב-ynet ספורט - כתבות נוספות
ההדים של ההופעה המחשמלת שלה בתחרות הקבוצתית, שבמהלכה הפכה לאישה הראשונה בהיסטוריה המבצעת קוואד (קפיצה עם ארבעה סיבובים באוויר) בבמה האולימפית, נשמעו הרחק מעבר לגבולות ענף ההחלקה. אפילו הכוכב ההוליוודי אלק בולדווין הקדיש לה פוסט באינסטגרם. "ספורטאים ואמנים כמו קמילה ואלייבה מראים לנו שהיופי בעולם הזה נוצר על-ידי אדם בודד. תודה לך קמילה על המתנה של היופי מחסיר הפעימה שהענקת לעולם", כתב בפיוטיות שאולי התכתבה עם סגנון ההחלקה המפעים של הנערה הרוסייה המחוננת.
6 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה. סגנון החלקה מפעים, סקנדל גדול
(צילום: EPA)
אלא שמדליית הזהב שוואלייבה הייתה אמורה לקבל יחד עם כל הנבחרת הרוסית בעקבות אותה הופעה מצוינת, טרם הונחה על צווארה. ספק אם בכלל תונח. טקס המדליות שהיה אמור להתקיים ביום שלישי – נדחה במפתיע. הוועד האולימפי הודיע כי הדחייה היא בשל צורך בייעוץ משפטי. אט-אט החלו לצוץ דיווחים על ענייני חומרים אסורים בנבחרת הרוסית – עד שאתר הספורט הבינלאומי insidethegames הטיל את הפצצה: קמילה ואלייבה, היא ולא אחרת, נכשלה בבדיקת סמים שנערכה לה לפני האולימפיאדה.
"החששות הגדולים התאמתו", נכתב בצער בכותרת בולטת באתר של סוכנות החדשות הרוסית RIA Novosti, שדיווחה על התפתחות הפרשה במשך כל היום, דקה אחר דקה. בהיעדר התייחסות רשמית עד עתה של הוועד האולימפי או של הסוכנות למניעת סימום בספורט (WADA), כרגע רב הנסתר על הגלוי בפרשה. עדיין לא ידוע בוודאות איזה חומר אסור נמצא בגופה של ואלייבה, אם כי בכל הדיווחים מצוין שלא מדובר בחומר משפר ביצועים. הדיווחים ברוסיה גורסים כי ואלייבה נתפסה על שימוש בטרימטזידין, תרופה המונעת כאבים בחזה ועוזרת בזרימת הדם ללב.
(עוצרת נשימה: צפו בביצוע מרהיב של ואלייבה)
השאלות הפתוחות רבות עדיין: איך הגיע החומר לגופה? האם מדובר ברשלנות חמורה של הצוות המלווה את הספורטאית הצעירה? ולמה, אם הבדיקה אכן נערכה בדצמבר כפי שטוענים הדיווחים – תוצאותיה מגיעות רק עכשיו, אחרי שוואלייבה החלה את השתתפותה באולימפיאדה? העמימות הזו צפויה ללוות את הפרשה גם בהמשך: לפי תקנון הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט, אסור לחשוף רשמית ספורטאי מתחת לגיל 16 שנכשל בבדיקת סמים. לכן, סביר להניח שכשתגיע ההתייחסות שלהם לפרשה החדשה, היא תהיה לקונית ורזה מאוד בפרטים.
גם המשך דרכה בבייג'ינג של "גברת מושלמת", כפי שוואלייבה מכונה בענף, לוט בערפל לפי שעה. השאלות הבוערות כעת הן האם מדליית הזהב בתחרות הקבוצתית תישלל מהרוסית ותעבור לנבחרת ארה"ב שסיימה שנייה, והאם ייאסר על ואלייבה להשתתף בתחרות ההחלקה ליחידות שתיפתח ביום שלישי הבא.
6 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה על המשטח
(צילום: AFP)

הגיבוי הרוסי: "אני לעולם לא אאמין לזה!"

מאז התפוצצה הפרשה, ברוסיה מצופפים שורות ומביעים תמיכה מלאה בספורטאית הנערצת. טטיאנה וולוסוז'אר, האלופה האולימפית בהחלקה אמנותית מסוצ'י, העלתה לאינסטגרם תמונה של בתה הקטנה יחד עם ואליבייה וקראה לציבור הרוסי לתמוך במחליקה על-ידי שימוש בהאשטג: "אני לעולם לא אאמין לזה!". בתוך שעות הרשתות החברתיות הוצפו באינספור הודעות תמיכה. הדיה של הפרשה אף הגיעו עד לקרמלין. דוברו של הנשיא ולדימיר פוטין ביקש מהציבור להמתין בסבלנות להודעה הרשמית של הוועד האולימפי הבינלאומי.
ההלם הרוסי והאמוציות שהסיפור הנוכחי מעורר בהחלט מובנים. כבר שנים שהציבור ברוסיה נאלץ להתמודד עם הכתם הענק שהטילו הרשויות במדינה על הספורט הרוסי, כשלקחו חלק פעיל בסימום ספורטאים, בטיוח ובהעלמת ראיות. נדמה כי השפעותיה של פרשת הסימום רחבת הממדים ההיא פרצו אל מעבר לגבולות הספורט ותרמו להחמרת משבר האמון הכללי בין העולם המערבי לבין רוסיה של פוטין.
אוהדי הספורט ברוסיה מתקשים לעכל שאפילו עכשיו, כשהספורטאים שלהם אינם מורשים להתחרות תחת דגל רוסיה – אלא תחת נבחרת הוועד האולימפי הרוסי, הם שוב נאלצים לשמוע על הסתבכות בפרשייה מפוקפקת, ועוד דווקא ממי שהייתה אמורה להראות לעולם את הצד היפהפה והווירטואוזי של הספורט הרוסי.
6 צפייה בגלריה
נבחרת רוסיה
נבחרת רוסיה
נבחרת רוסיה. קבלת המדלייה נדחתה
(צילום: רויטרס)

חלום של ילדה בת שלוש

רק בת 15, ואלייבה כבר הספיקה להשיג בקריירה שלה דברים שאפילו ספורטאים ענקיים לא השיגו בקריירה שלמה. אפילו במעצמת החלקה כמו רוסיה עוד לא נראתה מחליקה כמוה, ובטרם הפרשה הנוכחית העריכו פרשנים רבים כי היא תתבסס כגדולת המחליקות האמנותיות בהיסטוריה.
ואלייבה נולדה בקאזאן ב-2006 והחלה להתאמן בגיל שלוש. במסיבת עיתונאים בבייג'ינג סיפרה כי עוד אז, כפעוטה, היא הבהירה להוריה שהמטרה שלה היא להיות אלופה אולימפית.
כשהייתה בת 12 הצטרפה למועדון ההחלקה המצליח "סמבו 70", שם החלה להתאמן תחת אטרי טוטברידזה, מי שנחשבת כיום למאמנת ההחלקה הטובה בעולם. טוטברידזה נחשבת למאמנת נערצת, אך גם כזו שמותחת את היכולות של הספורטאיות שלה עד לקצה. קולגות בספורט הרוסי ביקרו אותה בעבר בחריפות וטענו שהיא מתייחסת לספורטאיות כאל "מוצר חד-פעמי" – ולראייה חלק מהמחליקות שהתאמנו אצלה נאלצו לסיים את הקריירה בגיל 17 בגלל פציעות רבות.

6 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
החלום היה להיות אלופה אולימפית
(צילום: גטי אימג'ס)
ברמה המקצועית, גם אם שיטותיה שנויות במחלוקת, טוטברידזה מצליחה ללמד את המחליקות הבכירות שלה לבצע את הקוואד, הקפיצה עם ארבעה הסיבובים באוויר, שנשים נכשלו לבצע בעבר. ואלייבה, כאחת התלמידות הבכירות שלה, היא בסך הכל האישה הרביעית בהיסטוריה שמצליחה לבצע קוואד בתחרות – והראשונה כאמור שעושה זאת באולימפיאדה.
עוד בטרם מלאו לה 13 עוררה ואלייבה עניין בעולם, כשביצעה תרגיל בהשראת הציור של פבלו פיקאסו "ילדה על כדור". נכדתו של פיקאסו, היסטוריונית האמנות דיאנה וידמאייר פיקאסו, התרגשה מהביצוע עד כדי כך שהזמינה אותה להתארח אצלה בפריז.
קצת קשה להאמין בהתחשב במעמדה הרם בענף כיום, אבל הבכורה הבינלאומית של ואלייבה בקטגוריית הבוגרות נערכה בסך הכול לפני ארבעה חודשים. בתחרות הראשונה שלה בפינלנד היא אמנם נפלה בתרגיל הקצר ודורגה בו רק שלישית, אבל בתרגיל החופשי, הארוך יותר, היא שברה את שיא העולם. בנוסף, שברה גם את השיא העולמי לניקוד הכללי (תרגיל קצר ותרגיל חופשי). הייתה זו תחילתה של שרשרת שיאים על שמה. בסך הכל היא קבעה עד היום תשעה שיאי עולם, וכרגע היא מחזיקה בכל שלושת שיאי העולם בקטגוריה האישית - בתרגיל הקצר, בתרגיל החופשי ובניקוד הכללי.
6 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
שברה שיא אחרי שיא
(צילום: רויטרס)
בתוך נבחרת הנשים הרוסית החזקה כל כך, שסומנה לפני האולימפיאדה כמי שיכולה לכבוש את כל שלושת המקומות על הפודיום בתחרות האישית, ואלייבה ביססה בתוך זמן קצר את מעמדה כמחליקה הנמצאת בליגה משלה.
את אליפות רוסיה שנערכה בדצמבר סיימה בפער של כמעט 35 נקודות מאלכסנדרה טרוסובה, מחליקה ענקית בפני עצמה. באליפות אירופה לפני חודש היא הפכה לאישה הראשונה בהיסטוריה שחוצה את רף 90 הנקודות בתרגיל הקצר – וגם נפילה בתרגיל החופשי לא מנעה ממנה את מדליית הזהב.
כיאה לספורטאית שמגיעה מענף כל כך פרפקציוניסטי, כשהתראיינה לתקשורת לאחר מכן היא לא התעסקה בשמחת הניצחון – אלא באכזבה מהמעידה הבודדת. "ניסיתי להראות יותר רגש בתרגיל, ובמובן מסוים זה הפריע לי", אמרה. "נצטרך לעבוד על הדברים שלא עבדו. לפעמים אני לחוצה יותר, לפעמים אני לחוצה פחות, אבל אין לי ברירה – אני צריכה לצאת לקרח ולהילחם".
6 צפייה בגלריה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה
קמילה ואלייבה. מאוכזבת גם אחרי ניצחונות
(צילום: רויטרס)

"פריק של הטבע"

הופעת הבכורה האולימפית שלה בתחרות הקבוצתית בבייג'ינג הותירה לסתות שמוטות. פרשנית ההחלקה האמריקאית אמה פרידמן כינתה אותה "פריק של הטבע", בעוד הפרשן ג'וני וויר, מחליק אולימפי בעברו, היה המום: "אני מתקשה למצוא את המילים הנכונות, היא פשוט מהפנטת. היא מחליקה מול הטובות בעולם והתחושה היא כאילו רק היא על הקרח".
כעת, אם הדיווחים יתבררו כנכונים, ייתכן שהמסך יירד על ההצגה של ואלייבה מוקדם מן הצפוי. מדיניות הסוכנות למניעת סימום בספורט הוא לא להטיל עונשים חמורים מדי על ספורטאים צעירים – ובמקום זאת להטיל את עיקר האשמה על הצוות שלהם. עם זאת, אין לדעת איך פרשה כל כך מתוקשרת, בגיל כזה צעיר – תשפיע מנטלית על ואלייבה. ימים יגידו האם בגלל טעות אחת העולם החמיץ את אחת מגדולות הספורטאיות בהיסטוריה.