דווקא באחד הימים הדרמטיים ביותר מאז פתיחת המלחמה באוקראינה - שהתחיל בהצהרת ולדימיר פוטין על סיפוח ארבעת המחוזות הכבושים והסתיים בניסיון לגינוי רוסיה במועצת הביטחון - הפתיע יו"ר הוועד האולימפי הבינ"ל, תומאס באך, כשהצהיר כי החרם הספורטיבי על מוסקבה עשוי להסתיים בקרוב.
"ספורטאים רוסים שלא תומכים במלחמה של ארצם באוקראינה יוכלו לשוב ולהתחרות באירועים בינ"ל תחת דגל נייטרלי", אמר באך בריאיון שהעניק ליומון האיטלקי "קוריירה דלה סרה". באך הוסיף: "אנחנו צריכים לחשוב על העתיד. שוב, וכדי להיות ברור, זה לא בהכרח אומר שנחזיר את רוסיה למשחקים האולימפיים. מצד שני - והנה באה הדילמה שלנו - המלחמה הזו לא התחילה על ידי הספורטאים הרוסיים".
2 צפייה בגלריה
הדגל האולימפי ודגל רוסיה זה לצד זה
הדגל האולימפי ודגל רוסיה זה לצד זה
הספורטאים הרוסיים יחזרו להשתתף בתחרויות בינ"ל תחת דגל נייטרלי?
(צילום: AP)
כמעט כל ארגוני הספורט החליטו להשעות את הקבוצות והנבחרות הרוסיות מכל פעילות בינלאומית עד להודעה חדשה בעקבות המלחמה באוקראינה. ההחלטה נכנסה לתוקף ב-28 בפברואר 2022 ומאז עומדת איתנה כמעט בכל ענף שיש. יש לציין כי ספורטאים מרוסיה לא יכולים להשתתף באף תחרות מטרה או תחרות קריטריון לקראת אולימפיאדת פריז 2024. מה עוד שלא ברור איך ספורטאי רוסיה יוכל להוכיח שהוא "מתנגד למלחמה באוקראינה".
באך סיפר באותו ריאיון כי הוועד האולימפי הבינ"ל "לקיים את המשחקים האולימפיים, ולקיים ספורט באופן כללי, כמשהו שעדיין מאחד בין אנשים והאנושות. מכל הסיבות הללו, אנחנו נמצאים בדילמה אמיתית ברגע זה לגבי הפלישה הרוסית לאוקראינה. אנחנו גם צריכים לראות, וללמוד, לפקח על איך ומתי אנחנו יכולים לחזור לכך שכל ספורטאי בעולם יוכל להתחרות שוב".
2 צפייה בגלריה
תומאס באך
תומאס באך
הצהרה מפתיעה. באך
(צילום: AFP)
כזכור, רוסיה עוד מתאוששת מפרשיית הסימום הגדולה והסנקציות שהוטלו עליה ב-2019. באולימפיאדת טוקיו האחרונה הספורטאים הרוסים התחרו תחת "ROC", קיצור של "Russian Olympic Committee" (הוועד האולימפי הרוסי). הדגל שייצג אותם היה לבן ובמרכזו שלושת הפסים של דגל רוסיה בצורת להבה, כשמתחתיו סמל חמש הטבעות של האולימפיאדה. הספורטאים שזכו במדליית זהב לא שמעו את המנון ארצם, אלא קטע מהקונצ'רטו לפסנתר מספר 1 של פיוטר צ'ייקובסקי.