התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן

הניצחון הנפלא על צ'כיה במשחק האחרון בשלב הבתים של יורו הצעירות לא רק שהעניק לנבחרת של גיא לוזון את הכרטיס לרבע גמר היסטורי, אלא גם קירב אותה להעפלה למשחקים האולימפיים - לראשונה מאז 1976.
בעקבות ה-0:1 הדרמטי מהשער של עומרי גאנדלמן בדקה ה-82, ישראל עלתה לשמונה האחרונות באליפות אירופה ותתמודד ברבע הגמר מול גאורגיה המארחת. ניצחון על גאורגיה, הפתעת הטורניר עד כה, יבטיח כמעט סופית את הכרטיס לפריז 2024. במקרה של הפסד, אין לישראל סיכוי לעלות לאולימפיאדה.
5 צפייה בגלריה
הנבחרת הצעירה של ישראל, תמונה קבוצתית
הנבחרת הצעירה של ישראל, תמונה קבוצתית
יגיעו למשחקים האולימפיים בפריז? שחקני נבחרת ישראל
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)

איך נקבעות העולות מיורו הצעירות לאולימפיאדה?

שלוש נבחרות מיורו הצעירות יעלו אוטומטית למשחקים האולימפיים שייערכו בפריז בשנה הבאה. עם זאת, לצרפת כבר שמור מקום מעצם היותה מארחת האולימפיאדה, ולכן היא לא יכולה להיכלל בין שלוש הנציגות האירופיות שיקבלו כרטיס לפריז. בנוסף, גם אנגליה לא יכולה לקבל כרטיס, מאחר שבאולימפיאדה משתתפת בריטניה ולא המדינות שמרכיבות אותה.
5 צפייה בגלריה
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג
שחקן הנבחרת הצעירה של ישראל עומרי גאנדלמן חוגג
ועכשיו: גאורגיה ממתינה. גאנדלמן והחברים בטירוף
(צילום: אסי קיפר, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)
צריך לזכור, צרפת ואנגליה הן שתיים מהפייבוריטיות לזכייה ביורו. אנגליה, שסיימה במקום הראשון בבית הישראלי, כבר הבטיחה מקום ברבע הגמר. צרפת, שניצחה את שלושת משחקיה ביורו, הבטיחה גם היא את המקום בשלב זה. אם שתיהן גם יעלו לחצי הגמר, שתי הנבחרות הנוספות שיעלו איתן יזכו בכרטיס לאולימפיאדה. בנוסף, גם הנבחרת שתסיים במקום החמישי תקבל כרטיס - וזהותה תיקבע במשחק מכריע בין שתי המפסידות ברבע הגמר שעלו משלב הבתים עם המאזנים הטובים ביותר. במקרה שישראל תפסיד ברבע הגמר, היא לא תוכל להיאבק על המקום החמישי, מאחר שהמאזן שלה בשלב הבתים לא היה טוב מספיק.
אם גם צרפת וגם אנגליה יודחו ברבע הגמר, שלוש העולות לאולימפיאדה יהיו שתי הנבחרות שיגיעו לגמר וגם המנצחת במשחק מיוחד על הכרטיס לאולימפיאדה. אם רק אחת מהן תעלה לחצי הגמר, שלוש הנבחרות הנוספות שיעלו לשלב הזה יקבלו את הכרטיס הנכסף לפריז. בקיצור, אם ישראל תנצח את גאורגיה היא תחזיק אצבעות לניצחון של צרפת על אוקראינה או של אנגליה על פורטוגל ביום ראשון שיבטיח לה העפלה.

מתי נבחרת ישראל בכדורגל השתתפה באולימפיאדה?

בכל מקרה, הניצחון האדיר על צ'כיה - שמגיע בהמשך לקמפיין החלומי של נבחרת הנוער במונדיאליטו - קירב את ישראל להעפלה שלישית בהיסטוריה למשחקים האולימפיים, אחרי מקסיקו 1968 ומונטריאול 1976.
5 צפייה בגלריה
גיאורגיה חוגגת
גיאורגיה חוגגת
ניצחון על גאורגיה, הפתעת הטורניר עד כה, יבטיח כמעט סופית את הכרטיס לפריז 2024
(EPA/DAVID MDZINARISHVILI)
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
שחקני נבחרת ישראל יורדים מהמטוס בנתב"ג אחרי שחזרו מאולימפיאדת מקסיקו 1968
(צילום: משה מילנר, לע"מ)
במקסיקו נבחרת הכדורגל הודחה ברבע הגמר, לאחר תיקו 1:1 מול בולגריה והפסד אכזרי בהגרלה (שיטת הפנדלים לא הייתה קיימת אז). גם בפעם האחרונה שישראל השתתפה בטורניר הכדורגל האולימפי היא עברה את שלב הבתים ועלתה לרבע הגמר. אז היא הפסידה לברזיל הגדולה 4:1. ויקי פרץ ז"ל כבש את השער המצמק.
מאז, ולמעשה מ-1992, שונו החוקים - וטורניר הכדורגל האולימפי לגברים, בשונה מטורניר הנשים ומיתר הענפים האולימפיים, מוגבל לשחקנים עד גיל 23, בתוספת שלושה שחקנים מבוגרים יותר.
קריאה נוספת

ומי לא יוכל לשחק בפריז 2024?

עקב אותה מגבלת גיל, ולמרות שהם מהווים חלק אינטגרלי מהנבחרת, כמה מכוכביה לא יוכלו להשתתף במשחקים האולימפיים – אם אכן ישראל תעפיל אליהם. בפריז 2024 יוכלו להשתתף, פרט לאותם שלושה חריגי גיל, רק כדורגלנים שנולדו אחרי 1 בינואר 2001.
5 צפייה בגלריה
השחקנים חוגגים עם פרץ
השחקנים חוגגים עם פרץ
לא יוכל לשחק באולימפיאדה, אם וכאשר. פרץ
(צילום: Giorgi Ebanoidze/DeFodi Images via Getty Images)
המשמעות היא שקפטן הנבחרת גיל כהן וגם כארם ג'אבר, עדן קארצב, זיו מורגן, אור בלוריאן, יואב הופמייסטר, ארד בר והישאם לאיוס לא יוכלו להיות חלק מהסגל לפריז, אם ישראל תעפיל - וכך גם כובש שער הניצחון אתמול עומרי גאנדלמן, והכוכב הגדול של הצעירה, שוער מכבי תל אביב דניאל פרץ. עם זאת, ייתכן שפרץ ייקרא לסגל כחלק מחריגי הגיל. כל זאת, שוב, רק אם הצעירה תעבור גם את המשוכה הגאורגית ותעשה היסטוריה.
פורסם לראשונה: 21:23, 28.06.23