האלופה מכבי חיפה שברה את הרצף המשמעותי, היא כבר ניצחה את מכבי ת"א אחרי שנים של שליטה צהובה במשחקים בין השתיים במסגרת ליגת העל. אבל בתוך פרק הזמן הארוך הסתתר לו עוד איזה רצף שנכנס תחת הכותרת "אצטדיון בלומפילד", והוא עדיין מחזיק מעמד. מכבי ת"א לא מפסידה למכבי חיפה בבית שלה ביפו.
מתחממים לקראת משחק העונה - כתבות נוספות
פעם, לפני מגפת הקורונה - זוכרים ימים כאלה? - אירחה מכבי ת"א את המשחקים שלה באצטדיון בנתניה. שלוש עונות לקח הסיפור הזה, ומכבי חיפה ניצחה שם פעם אחת. אבל חמש שנים קודם לכן ושלוש שנים וחצי אחרי, השליטה עדיין של התל־אביבית. הניצחון האחרון של מכבי חיפה על מכבי ת"א בבלומפילד (מאי 2011), מצמד של תומר חמד, התרחש עוד לפני שהחלוץ יצא בכלל לשחק בחו"ל.
8 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן)
ניצחון ראשון בבלומפילד אחרי כל כך הרבה זמן ייתן למכבי חיפה 11 נקודות יתרון על מכבי ת"א בטבלה, ויכול להוות מעין הכרעת עניין האליפות כבר בחודש הראשון של שנת 2023. יש גם את הפועל באר־שבע, זה נכון, אבל הפער יהיה גדול מדי. אז ככה: מצד אחד יש ערן זהבי (מספר 7), מהצד השני את עומר אצילי (מספר 7) - הנה שבע נקודות חשובות לקראת מפגש הפסגה הערב (20.30).

1. הפרידה של גלוך

לפי כל הסימנים מדובר במשחק האחרון של אוסקר גלוך במדי מכבי ת"א, לפני המעבר הצפוי לזלצבורג האוסטרית. גלוך לא נמצא הרבה זמן בבוגרים של המועדון, את הופעת הבכורה שלו הוא ערך בשנה שעברה מול אותה מכבי חיפה, וכבש, אבל ברור לכולם שהוא אחד השחקנים החשובים במכבי ת"א כרגע, ולכן עולה השאלה – כמה ואיך גלוך ישחק?
גלוך אמור להיות בסגל הערב, אבל אפשר לומר בבטחה שביומיים האחרונים הוא חשב והיה עסוק לא מעט בטיסה הקרובה. הוא עדיין ילד, סך־הכל בן 18, ולמרות שחוזקו המנטלי ידוע, לסיפורים והדיבורים מסביב יש השפעות. גלוך הוא כנראה הקשר היחידי שנמצא בכושר טוב באמת במכבי ת"א. אחריו אמור לתפוס את המקום פארפה גיאגון, אבל אין סיבה שהשניים לא ישחקו יחד כבר הערב בפעם האחרונה.
8 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א אוסקר גלוך
שחקן מכבי ת"א אוסקר גלוך
בסך הכל בן 18. גלוך
(צילום: עוז מועלם)

2. מה 7?

עומר אצילי הגיע בזמנו למכבי ת"א אחרי עזיבת ערן זהבי, קיבל את מספר החולצה של כוכב העל שעבר לסין, וגם מקום כבוד מקצועי, והפך לאחד השחקנים הבולטים בכדורגל הישראלי. ואז התפוצצה פרשת "הכדורגלנים והקטינות", חתימה סוערת במכבי חיפה, והנה אצילי הפך לאחד מהאויבים הגדולים של בלומפילד.
אצילי הוא מלך השערים של ליגת העל, עם 12 כיבושים (וגם סגן מלך הבישולים). לזהבי יש שני שערים פחות, אבל נראה שהוא חד מאוד בחודש האחרון. מאז חזרת הכדורגל מפגרת המונדיאל, כבש אצילי שלושה שערים ובישל אחד. זהבי הבקיע בזמן הזה חמישה שערים והוסיף גם הוא בישול.
שני המאמנים ודאי מתכוננים היטב למספרי 7. זהבי אוהב לרדת לאחור כדי לגעת בכדור ואז לעשות תנועה בחזרה לכיוון הרחבה. אחד מבלמי חיפה ודאי ילווה את התנועה שלו, והדבר צריך להיעשות במדויק, בלי להשאיר חור מאחור. אצילי יפגוש את אנריק סאבוריט, שחקן ההגנה הטוב ביותר של הצהובים, שנמצא בעונה גדולה, ואולי לא מוערכת מספיק. זה מרגיש כמו המץ'־אפ של מפגש הפסגה.
8 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה עומר אצילי
שחקן מכבי חיפה עומר אצילי
מלך השערים. אצילי
(צילום: עוז מועלם)

3. משרי לדוד

למשחק בין הקבוצות בסיבוב הראשון הגיע דין דוד בכושר לא מדהים, זאת בלשון המעטה, אבל סיפק את אחת ההופעות הטובות בקריירה שלו עם שערים גדולים במשחק בו ניצחו הירוקים 0:2. בשער השני דוד עצר את הכדור באמנות עם החלק החיצון של כף הרגל לפני שסיים בעקב לרשת - כולם זוכרים את המהלך הזה - אבל חשוב להזכיר גם מי שמסר לו את הכדור - צ'ארון שרי.
נקודת המוצא היא שמכבי ת"א היא הקבוצה שתשלוט יותר בכדור. היא משחקת בבית, חייבת את הניצחון. והאמת, גם פחות יודעת לשחק אחרת. השליטה הזו יכולה לתת לשרי מצבים נוחים. כמו באותו שער בסיבוב הקודם, כמו גם במשחק מול הפועל ת"א, שרי יכול לקבל את הכדור אחרי שהוא עובר לרגליים חיפאיות ולשלוח במהירות מסירה מדויקת לדוד – שהגיוני שיפתח בהרכב ולא פרנצדי פיירו.
8 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה דין דוד
שחקן מכבי חיפה דין דוד
צריך לפתוח. דוד
(צילום: עוז מועלם)

4. בראש של קראנקה

מה למדנו מסגנון המשחק שמנסה להכניס המאמן החדש, אייטור קראנקה, למכבי ת"א שלו? בינתיים לא יותר מדי. הספרדי לא נמצא פה זמן רב ובשני המשחקים הראשונים שלו העמיד קבוצה דומה לזו שהייתה לוולדימיר איביץ'. סביר להניח שכך יעשה גם הערב, לא ישנה דווקא במשחק הזה.
כן נוכל לבחון את קראנקה לראשונה במשחק משמעותי וגדול לפי המהלכים שהוא יעשה תוך כדי תנועה. איך יגיב לאירועים - לא רק באמצעות חילופים אלא גם שינויים פנימיים, בהוראות לשחקנים או במיקום שלהם במגרש. אולי הוא אפילו ישנה מערך, זה בכלל ירגיש כמו סטארט־אפ.
8 צפייה בגלריה
אייטור קראנקה
אייטור קראנקה
מבחן גדול בשבילו. קראנקה
(צילום: עוז מועלם)

5. שחרור לחצים

מכבי חיפה לא מציגה בחודש האחרון את הכדורגל שהראתה בפתיחת העונה הטובה שלה. יכולות להיות לכך מספר סיבות, אבל ברור שאחת מהן - כנראה המרכזית - היא נטע לביא שלא היה בכלל בסגל או רק עלה מהספסל. לביא היה פצוע, אבל גם לאפשרות שיעבור לגמבה אוסקה היפנית ממש בימים הקרובים הייתה, יש להניח, חלק בהיעדרות החלקית שלו. לביא הרשים מאוד בחלק הראשון של העונה. הוא שיחרר את האלופה מלחץ של היריבה והפך את הלחץ הזה להתקפות מסוכנות עבור הקבוצה שלו. בלעדיו, מכבי חיפה לחיצה יותר.
במכבי חיפה רצו שלביא יישאר למשחק הערב, ואם כך למה שלא יפתח בהרכב? איתו ועם עלי מוחמד יחד, אולי בפעם האחרונה, יש לבכר אפשרות לנצל את החובה של מכבי ת"א לנצח. ממול, העיניים צריכות ללכת לדור פרץ. דן גלזר לא בתקופה טובה, ולכן הגיוני שפרץ יהיה השחקן האחורי ביותר בקישור. הוא יצטרך גם להיאבק בשרי, אבל בנוסף לדאוג שהקבוצה שלו תהיה מאורגנת בהנעת הכדור.
8 צפייה בגלריה
דן גלזר
דן גלזר
לא בתקופה טובה. גלזר
(צילום: עוז מועלם)

6. חזיזה והמספרים

אם נגיד שדולב חזיזה היה השחקן הכי טוב של מכבי חיפה בחלק הראשון של העונה זה לא ישמע מופרך, כולם זוכרים את ההופעות הגדולות שלו במשחקים באירופה, אבל היו גם משחקים בארץ ושם הסיפור שונה. חזיזה, וזה מפתיע מאוד, עדיין לא כבש או בישל בליגה העונה. נכון שהוא היה פצוע, אבל עדיין, שיחק 640 דקות מתחילת העונה.
חזיזה מספק למאמן שלו בכר כל כך הרבה אפשרויות. הוא גם מאפשר לו לשנות מערכים מבלי לבצע חילוף, יכול לשחק בשני האגפים במערך שלושה בלמים ובשני האגפים במערך 4־3־3. ההרמות שלו מדהימות, כך שהוא יכול להפעיל בצורה הטובה ביותר את פיירו, אם ישחק, וגם את דין דוד שמציג משחק ראש טוב לאחרונה. השאלה הגדולה: מה מידת הכשירות של חזיזה.
8 צפייה בגלריה
אצילי וחזיזה
אצילי וחזיזה
השאלה הגדולה היא כמה הוא כשיר. חזיזה (משמאל) עם אצילי
(צילום: עוז מועלם)

7. אפקט הקרן

האם מכבי ת"א מוצלחת בכדורי קרן העונה? תלוי על איזה צד של המגרש מסתכלים. בהתקפה היא הבקיעה רק שער אחד מקרן, וגם זה היה אי שם במחזור הראשון מול בני־ריינה. רע. בהגנה היא עדיין לא ספגה אף שער מקרן העונה. טוב.
כולם מכירים את הכוח של מכבי חיפה במצבים נייחים בכלל ובקרנות בפרט (תשעה שערים מקרנות בליגה העונה). אז יש לנו פה התקפת קרנות אדירה מול הגנת קרנות מעולה. ומהצד השני התקפת קרנות רעה מול שוער מחליף, רועי משפתי, שעושה עבודה מעולה כמחליפו של ג'וש כהן, אבל אין לו הרבה ניסיון במשחקים גדולים כאלה, ועוד עם אצטדיון שככל הנראה יישב לו על הראש לפני כל הרמת כדור לרחבה.
8 צפייה בגלריה
רועי משפתי
רועי משפתי
עושה עבודה מעולה. משפתי
(צילום: עוז מועלם)