56 שנים מחכים לרגע הזה באנגליה. ליום בו מולדת הכדורגל שוב תזכה בטורניר גדול. לערב בו האוהדים בממלכה ישירו "FOOTBALL IS COMING HOME" - והשורה הזו גם תהיה נכונה. בקיצור, לתואר שיתווסף לגביע העולמי ההוא מ-1966. החבורה של גארת' סאות'גייט הייתה קרובה לזה בקיץ שעבר, מרחק דו-קרב פנדלים מול איטליה מלהפוך ליקירי האומה. רק שזה לא קרה.
שנה חלפה וכולם בטוחים שהפעם זה כן יקרה. שנבחרת אנגלית תניף את הגביע. רק שאם זה יתרחש, בעוד פחות מחודש, אלה שיעשו זאת יזכו בתואר יקירות האומה. בכל זאת, מדובר בנבחרת הנשים האנגלית. המועמדת מספר 1 לזכות ביורו, אותו היא תארח ואשר ייפתח מחר (רביעי) באולד טראפורד.
5 צפייה בגלריה
נבחרת אנגליה
נבחרת אנגליה
זה ייגמר בגביע או בשברון לב? שחקניות נבחרת אנגליה חוגגות
(צילום: gettyimages)
הולנד היא האלופה המכהנת, ספרד הכוח העולה, גרמניה וצרפת הן אימפריות של ממש, אבל גם סוכנויות ההימורים הולכות עם אנגליה, כפייבוריטית להניף את הגביע. ויש סיבה טובה לכך. זה לא רק העובדה שזו הגיעה לחצי גמר היורו ב-2017 והמונדיאל ב-2019, אלא בעיקר כי יש להן את המאמנת הטובה בעולם: סרינה וויגמן.

החיזוק ההולנדי

וויגמן (52) הייתה זו שהדיחה את אנגליה ביורו האחרון והוליכה את הולנד לתואר ראשון, היסטורי ומפתיע. לפני שלוש שנים, בגביע העולמי, העפילה עם נבחרת האורנג' עד לגמר הטורניר, שם כבר נוצחה מול ארה"ב. להתאחדות האנגלית זה הספיק. בספטמבר 2021 היא נחתה בלונדון ומיד מונתה לתפקיד מאמנת הנבחרת.
5 צפייה בגלריה
סרינה וויגמן
סרינה וויגמן
למדה מהטובים בותר. וויגמן
(צילום: gettyimages)
כבר ביומה הראשון על הקווים בלונדון, וויגמן הבטיחה ש"אנגליה יכולה לזכות בטורניר גדול". בינתיים, היא מספקת את הסחורה גם על המגרש. ברזומה שלה 14 משחקים כמאמנת אנגליה, שכללו 12 ניצחונות, שתי תוצאות תיקו ובעיקר 84 שערי זכות (!).
בשלושת משחקי ההכנה לטורניר אנגליה טיילה ל-0:3 על בלגיה, 1:5 מהדהד על אלופת אירופה והאקסית הולנד ו-0:4 מול שווייץ. עוד קודם לכן, במוקדמות המונדיאל דרסו השחקניות של וויגמן 0:20 את לטביה. "אנחנו לא הולכות לשבת על ענן ורוד ולחשוב שאנחנו בלתי מנוצחות", אמרה וויגמן השבוע. "נחזור מהר מאוד לקרקע. יש לא מעט פייבוריטיות לזכייה, אנחנו רק אחת מהן".
בשנה לפני שוויגמן לקחה את המשרה, היו אלה פיל נוויל (לפני שעזב לאינטר מיאמי של דייויד בקהאם) והגה ריסה, שהוליך את הנבחרת לרבע גמר המשחקים האולימפיים, שהדריכו את הנבחרת. וויגמן ירשה נבחרת מלאה בשחקניות מוכשרות, אבל כזו, שכמו המקבילה הגברית, היה חסר לה תמיד הגרוש ללירה כדי לעשות את הצעד הבא.
5 צפייה בגלריה
נבחרת אנגליה
נבחרת אנגליה
טיול קליל במשחקי ההכנה. האנגליות בפוזה אופיינית בחודש האחרון
(צילום: gettyimages)
אנגליה התקרבה לתואר בעשור האחרון, עם שחקניות כמו קארן קרני, קלי סמית', פארה וויליאמס ואלכס סקוט, אבל לא הנחיתה בממלכה גביע. התקווה כעת היא בדור הנוכחי הסופר-מוכשר, שכולל, בין היתר, את לורן המפ בת ה-22, שנבחרה בשנה שעברה לשחקנית הצעירה המצטיינת בפרמייר-ליג האנגלית; המגנה לוסי ברונז, שנרכשה על-ידי ברצלונה ונחשבת אולי לכוכבת הגדולה ביותר של האנגליות; וכמובן פראן קירבי מצ'לסי, הסקוררית הענקית של הנבחרת, אבל גם זו שסבלה בשנה האחרונה מבעיית עייפות כרונית ואשר חשפה לאחרונה כי היא מסתובבת בבית עם מיכל חמצן צמוד.
ג'יל סקוט בת ה-35, השחקנית הוותיקה בסגל, סיפרה השבוע כי "יש לנבחרת את כל הכלים להצליח. גדל פה דור שלא נראה בעבר ויחד עם הדחיפה של הקהל הביתי, אנחנו באמת מרגישות שזה אפשרי. גם אם יהיה עלינו קצת לחץ".
5 צפייה בגלריה
המפ חוגגת
המפ חוגגת
הכישרון הגדול. המפ
(צילום: AFP)
המגנה השמאלית רייצ'ל דייל הוסיפה: "לחץ הוא פריבילגיה עבורנו. אני חושבת שלא משנה מה חושבים עליך, בסופו של דבר אתה צריך להראות את זה על המגרש. ביורו האחרון כולם שמו את הכסף שלהם על נבחרות אחרות ודווקא דנמרק והולנד הגיעו לגמר. אסור לחשוב שבגלל שאנחנו ביורו הביתי, אז אנחנו גם פייבוריטים. כל נבחרת תגיע לפה במטרה לנצח".

"זה הזמן שלנו"

נבחרת אנגליה של וויגמן לא מתהדרת בשמות הכי נוצצים של הענף, אלא בדגש על משחק קבוצתי. "בכדורגל הכל מתחיל בעבודת צוות", מסבירה וויגמן. "לפעמים יכול להיות לך שחקן שהוא שובר שוויון, אבל זה לטווח קצר. אם אתה רוצה להיות בטופ לזמן ארוך, אתה צריך קבוצה חזקה. אנשים אומרים לי שחייבים קודם כל חלוצים אדירים, אבל אם הם לא יקבלו את הכדור מהקשרים, אז איך הם יבקיעו?".
כשהגיעה לנבחרת, המאמנת ההולנדית ביקשה קודם כל להוריד את הלחץ. "אמרתי לשחקניות, תעשה את מה שאתה כי אוהב, אבל גם תהנה מזה. אל תחשוב יותר מדי רחוק", סיפרה לאחרונה ל"גרדיאן". "אתה מתפקד טוב יותר כשאתה יכול להיות עצמך".
5 צפייה בגלריה
פראן קירבי
פראן קירבי
סובלת מעייפות כרונית. קירבי
(צילום: רויטרס)
וויגמן קיבלה את הידע שלה מלא מעט אנשים שכבר זכו בתארים גדולים. היא התחילה לשחק כדורגל בגיל 6, אז עוד בקבוצות בנים בהולנד, ובגיל 19 נדדה לארה"ב - למכללת צפון קרוליינה, עימה זכתה באליפות ה-NCAA ב-1989. מי שהדריך אותה היה לא אחר מאשר אנסון דוראנס, שיזכה כעבור שנתיים עם נבחרת ארה"ב בגביע העולמי הראשון. הכוכבת ששיחקה לצד וויגמן בצפון קרוליינה הייתה לא אחרת מאשר מיה האם.
יש לה יותר מ-100 הופעות בינ"ל במדי נבחרת הולנד, אבל דווקא כמאמנת היא הצליחה יותר. "המטרה שלה היא להוכיח לשחקניות שהן תמיד יכולות להיות טובות יותר", הסבירה אחת השחקניות בנבחרת האנגלית. "גם כשניצחנו 0:20 את לטביה, היא הסבירה איך היינו יכולות להיות טובות יותר".
אנגליה שובצה באליפות לבית א', יחד עם צפון אירלנד, נורבגיה ואוסטריה, אותה תפגוש מחר במשחק הפתיחה. היא הוכתרה פעמיים כסגנית אלופת היבשת, ביורו הראשון ב-1984 (שם עוד שיחקו 70 דקות כל משחק ובכדור קטן יותר) וב-2009. אבל עכשיו אין אחד בממלכה שלא בונה על ראש הפודיום. "זה הזמן שלנו", סיכמה קירבי. "יש לנו את כל הכלים לעשות היסטוריה".