דיאנה יסטרמסקה (93 בעולם) האוקראינית הבטיחה אתמול (שני) את הכרטיס לרבע גמר אליפות אוסטרליה, אחרי שהדיחה טניסאית בכירה ממנה - ויקטוריה אזרנקה הבלארוסית (18), אבל בסיום - למרות ההישג הגדול - ביקשה קודם כל להתייחס למשהו שלא קשור לטניס. הרבה יותר רציני.
"זה קשה רגשית לשחק פה כשבמקביל מתרחשת מלחמה", אמרה יסטרמסקה בסיום. "אבל הדבר הגרוע ביותר הוא שאת מרגישה שאת כבר מקבלת את מה שקורה, ושאנשים מתחילים לשכוח ממה שקורה. אני לא באמת רוצה לדבר על זה עכשיו".
4 צפייה בגלריה
אזרנקה
אזרנקה
"הראש תמיד במלחמה". יסטרמסקה מתעלמת מאזרנקה
(צילום: Cameron Spencer/Getty Images)

"המלחמה משפיעה, והרבה"

שוב, ולא בפעם הראשונה, קיבלה מלחמת רוסיה-אוקראינה ביטוי בתחרויות גראנד-סלאם, כשהמתחרות מתקשות להתעלם מהאירועים המתרחשים במדינות שלהן.
יסטרמסקה, שהפתיעה בסיבוב הראשון את מרקטה וונדרושובה הצ'כית (למי ששכח, אלופת ווימבלדון), הגיעה להתמודדות מול הבלארוסית בת ה-34, כאנדרדוג מוחלט, ובסיומה הבטיחה לראשונה את הכרטיס לשמונה הגדולות במלבורן - ההישג הגדול ביותר שלה בטורניר מייג'ור.
4 צפייה בגלריה
ויקטוריה אזרנקה טניסאית בלארוסית עם מרטה קוסטיוק טניסאית אוקראינית
ויקטוריה אזרנקה טניסאית בלארוסית עם מרטה קוסטיוק טניסאית אוקראינית
קוסטיוק מסרבת ללחוץ את ידה של אזרנקה באליפות ארה"ב
(צילום: AFP)
בסיום, כאמור, משהו אחר הטריד אותה. "באופן כללי, קשה לשחק, אבל אחרי שנתיים את לומדת כבר איך להתמודד עם זה, עם כל הרגשות ועל מה שקורה לך בפנים", הסבירה הטניסאית בת ה-23. "המלחמה, כמובן, משפיעה עלינו, והרבה. גם תמיד את רואה את החדשות, קוראת את הכתבות, רואה את הסרטונים, זה תמיד שם, במלחמה".
על כך שנאלצה להתחרות ביריבה מבלארוס (בת ברית של רוסיה במלחמה), אמרה: "אני בטוחה שאתם יודעים איך זה עבורנו, שאוקראינים ישחקו נגד רוסים ובלארוסים".
אנחנו יודעים, גם עולם הטניס. המתח בין הטניסאיות האוקראיניות לרוסיות והבלארוסיות (שמתמודדות ללא דגלי הלאום שלהן) נוכח בכל טורניר מייג'ור בשנתיים האחרות. ביולי 2022 אזרנקה נאלצה לפרוש מטורניר ראווה למען השלום לאחר לחץ של הטניסאיות האוקראיניות והמדורגת מספר 1, איגה שוויונטק, זאת למרות שהבלארוסית קראה לסיום המלחמה. "נוכח הרגישות והקונפליקט המתמשך – אנו מאמינים שזו דרך הפעולה הנכונה", הסבירו המארגנים.
4 צפייה בגלריה
מרטה קוסטיוק טניסאית אוקראינית
מרטה קוסטיוק טניסאית אוקראינית
"קושי שמלווה אותנו לאורך כל השנתיים האחרונות". קוסטיוק
(צילום: AP)
כחודש לאחר מכן הדיחה אזרנקה את מרתה קוסטיוק בסיבוב השני באליפות ארה"ב הפתוחה, והאחרונה סירבה ללחוץ את ידיה של הבלארוסית. "לא הופתעתי" אמרה אזרנקה, "איך זה גרם לי להרגיש? זה לא הדבר הכי חשוב בעולם כרגע. אני לא צריכה לשבת כאן ולטפוח לעצמי על הגב. אני יודעת טוב מאוד מה עשיתי".
ברולאן גארוס האחרון חזרה קוסטיוק על אותה פעולה כשסירבה ללחוץ את ידה של בלארוסית אחרת, המדורגת 2 בעולם, ארינה סבאלנקה. הקהל בפריז לא אהב את הצעד של האוקראינית והגיב בבוז גדול.

הקושי הגדול

אותה קוסטיוק הייתה לאוקראינית השנייה שמעפילה במלבורן לרבע הגמר, אך הבוקר הודחה על-ידי קוקו גוף. אוקראינה הייתה יכולה לזכות אפילו בנציגה שלישית בשלב הבא אולם אלינה סביטולינה (19 בעולם) נאלצה לפרוש בשל פציעה במהלך המשחקון השלישי בסיבוב הרביעי, מול לינדה נוסקובה הצ'כית בשמינית.
4 צפייה בגלריה
סבאלנקה
סבאלנקה
זכורות לא נעימים מרולאן גארוס. סבאלנקה
(צילום: ANGELA WEISS / AFP)
קוסטיוק אמרה על החוויה בהתמודדות מול יריבות רוסיות: "זה קושי שמלווה אותנו לאורך כל השנתיים האחרונות אבל אפשר לומר שבזמן הזה התבגרתי כאדם. אם לא הייתה מלחמה בחיים שלי, אני לא חושבת שהייתי מסוגלת להשתנות ככה. עצם זה שהגיעו שלוש אוקראיניות לסיבוב הרביעי במלבורן זאת הוכחה שאין גבול לאפשרויות האנושיות לעמוד בלחץ מסביב".
יסטרמסקה, שתתמודד מחר בשלב רבע הגמר נגד לינדה נוסקובה הצ'כית (50 בעולם), הוסיפה על ההישגים שלה ושל שתי חברותיה: "אני גאה בהן, הן נאלצו להתמודד עם במשחקים נגד רוסיות, ואלה משחקים קשים. בעיקר מנטלית".