הפועל ת"א הולכת לשנות את פניה לחלוטין. ב-7 באוגוסט היא צפויה להפוך מקבוצת אוהדים לקבוצה עם בעלים שמחזיק ב-51 אחוז מהמניות. כניסתו של עופר ינאי, שנחשפה לראשונה ב-ynet, היא צעד מאוד דרמטי עבור המועדון שעד כה נוהל על ידי עמותת אוהדים וקיים אספות חודשיות. כעת המילה האחרונה תהיה של איש העסקים הדתי בן ה-48, שהשתתף ב"אחד נגד מאה" כדי לממן את התואר השני שלו, אך כיום הונו האישי נאמד בכמיליארד וחצי שקלים.
ינאי מתגורר ברעננה יחד עם ביתו בת ה-13, אותה הביא לעולם בהורות משותפת עם העיתונאית טלי לאור ז"ל שהלכה לעולמה ב-2018 אחרי מאבק במחלת הסרטן. הוא נולד ביבנה להורים שהגיעו מלוב וטוניסיה, וגדל בבית דתי-לאומי עם עוד שבעה אחים. הוא למד בתיכון בישיבת בני עקיבא נחלים ובישיבת ההסדר הר עציון. לאחר שסיים את לימודיו בהצטיינות כולל סיום בגרויות במתמטיקה כבר בכיתה י', התגייס לצה"ל ושירת בחיל השריון.
4 צפייה בגלריה
עופר ינאי
עופר ינאי
עופר ינאי. הבעלים האדום החדש
(צילום: עוז מועלם ורונן פדידה)
מיד לאחר הצבא התחיל ינאי ללמוד לתואר הראשון בפיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים. מאחר שלא הגיע מבית אמיד לינאי לא היה מספיק כסף ללימודים לתואר השני ולכן החליט להשתתף בתוכנית "אחד נגד מאה", שם פרש בשאלה על 70 אלף שקל ואמר בשידור: "עכשיו יש לי מספיק כסף לתואר השני, לכן אני פורש". את התואר השני עשה באוניברסיטת בן גוריון בתוכנית למצטיינים במנהל עסקים.
בראשית דרכו העסקית ינאי יצר את "גו פור איט", שדומה במקצת לחברת "וולט" של היום. החברה עסקה בהזמנת אוכל דרך האינטרנט כשהמטרה העיקרית שלה הייתה ליצור את החיבור בין המסעדות לשליחים. אך בשנת 2000 האינטרנט לא היה מפותח מספיק ועל סמארטפונים אף אחד לא חלם. החברה נסגרה, אבל ינאי לא ויתר.
במהלך התואר השני שלו הוא נחשף לתחום האנרגיה המתחדשת, ו-ב-2011 הקים את "נופר אנרגיה", העוסקת בהשקעה, הקמה והפעלה של מתקנים לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת. הוא קרא לחברה נופר מאחר שבתרגום לצרפתית השם מדבר על צמח שצומח על המים. ינאי הקים את מתקן אגירת החשמל הראשון בישראל והחברה נכנסה לשותפות עם קיבוצים שונים להנחת לוחות סולאריים על גגותיהם, החברה רשמה הצלחה מסחררת.
4 צפייה בגלריה
רמי כהן חוגג עם אקסבייר מנפורד
רמי כהן חוגג עם אקסבייר מנפורד
רמי כהן. "ינאי הוא איש טוב ללא אגו"
(צילום: עוז מועלם)

לא מוריד את הרגל מהגז

ב-2020, בשיא הקורונה, החליט ינאי להנפיק את החברה בבורסה בת"א - הנפקה שנחשבת כיום לשנייה בגודלה בהיסטוריה של הבורסה הישראלית, אחרי קבוצת עזריאלי. החברה הונפקה בשווי של מיליארד וחצי שקל וכיום שוויה הוכפל ל-3 מיליארד. ל"נופר" יש שמונה חברות בת בחו"ל - אחת בארה"ב וכל השאר ברחבי אירופה. אנשים שעובדים בצמוד לעופר ינאי מספרים על כך שלמרות שהוא כבר יכול ליהנות מהפירות של עסקיו, הוא אף פעם לא מוריד את הרגל מהגז ועובד כ-19 שעות ביממה.
מלבד עסקיו, ינאי הוא יו"ר עמותת 'סאמיט', שעוסקת בקידום ושיקום צעירים נפגעי נפש באמצעות טיפול ומסגרות ייחודיות, ובנוסף מאתר ומכשיר משפחות אומנה אשר מעניקות בית חם לתינוקות וילדים. בנוסף, ינאי תורם בכל שנה מיליוני שקלים למען חינוך, בתי חולים, אקדמיה ומפעלי צדקה שונים. בשעות הפנאי הוא אוהב לקרוא ספרים בקצב של שניים לשבוע. הוא מעדיף לקרוא ביוגרפיות וספרי כלכלה ועסקים. אהבתו הגדולה למילה הכתובה גרמה לכך שהוא בעצמו כתב שני ספרים. הראשון "נסיכה עם לב זהב", אותו כתב לבת שלו, והשני "חדש תחת השמש", על אנרגיה מתחדשת ועל הקמת חברת "נופר".
ינאי מגיע למשחקים של הפועל ת"א כבר שנתיים וחצי. שני אוהדי הקבוצה, נדב טנא ושחר גרשון, שבמקרה הם גם שותפיו העסקיים של ינאי, נפגשו יחד איתו עם ראשי המועדון על מנת לבדוק אופציה להיכנס כתורמים או כנותני חסות. בשנה האחרונה הקשר עלה מדרגה והתהדק כשינאי התחיל להשקיע כספים נוספים והיה אחראי בין היתר על החוזה הגדול של תומר גינת, על הבאתו באמצע העונה של צ'ינאנו אונואקו ועל הכניסה של הקבוצה ליורוקאפ. את התוצאות של ההשקעה היה אפשר לראות על המגרש כשהפועל הייתה קרובה מאוד לזכייה באליפות והגיעה לרבע גמר היורוקאפ.
4 צפייה בגלריה
תומר גינת שחקן הפועל ת"א
תומר גינת שחקן הפועל ת"א
תומר גינת. לינאי היה חלק גדול בהחתמתו
(צילום: עוז מועלם)
מקורביו של ינאי מספרים שהוא מגיע עם שאיפות מאוד גדולות עבור המועדון. המטרה המרכזית שלו היא לפרוץ באירופה ולהביא את המועדון לרמות הכי גבוהות שאפשר. ינאי יזרים למועדון מיידית כ-30 מיליון שקל תמורת 51 האחוזים שרכש ואם במועדון ירצו או יצטרכו כספים נוספים הוא יקבל החלטה בהתאם. במקביל החברה שלו תמשיך לשמש כספונסרית הראשית של הפועל גליל עליון, הסכם שנחתם מראש לשנתיים.
המילה האחרונה בהפועל ת"א תהיה מעתה של ינאי. אמנם הוא ראה את ההתנהלות של העמותה בשנתיים האחרונות ובנוסף מאוד מעריך את האוהדים ומבין שהם ערך מאוד גדול עבור המועדון. מקורביו עוד מספרים שינאי בדר"כ אדם שמקיף את עצמו באנשים שהוא סומך עליהם ונותן להם לעבוד ביד חופשית, כך שהניהול בהפועל ת"א צפוי להישאר פחות או יותר אותו דבר. כמובן שהוא יהיה מעורב יותר בדברים מסוימים שיהיו חשובים לו, אבל לא ברמה היומיומית.
לאורך הימים האחרונים אחרי הפרסום על כניסתו כבעלים של המועדון ינאי נשאל לא מעט פעמים על איך אדם כמוהו מהמחנה הדתי-לאומי, שגדל בפריפריה, מחליט דווקא לקחת על עצמו מועדון שמזוהה עם השמאל. "בתפיסה שלו הוא מאוד ליברלי", סיפרו מקורביו, "הוא מאמין שכל בנאדם הוא בנאדם בפני עצמו. מה שהוא ראה בהפועל בשנה וחצי האחרונות זה דבר אחר, הוא תמיד אומר שיש במועדון הזה הכל מהכל. ימנים, שמאלנים, מרכז ופריפריה. הוא קורא למועדון 'כור היתוך ישראלי' ואומר שהוא לא רואה שום פער".
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א. "זה כור היתוך ישראלי"
(צילום: יאיר שגיא)

"מה שאפשר לעשות בעסקים - אפשר לעשות גם בכדורסל"

יו"ר המועדון, רמי כהן, שערך אינספור פגישות בשנה וחצי האחרונות עם ינאי, סיפר: "הדבר הראשון שמאוד קל ללמוד עליו זה שהוא איש חכם מאוד. כשיושבים מולו ישר רואים כמה הוא מבריק וכמה הוא איש טוב. אין לו אגו. יש הרבה אנשים שבאים עם אגו והוא פשוט נקי לגמרי. הדבר השני הוא שהוא מגיע עם המון דרייב ורעב. הרבה אנשים שאני מכיר אמרו עליו הרבה דברים טובים, וגם ראיתי את זה בעצמי על ההתנהלות שלו. במקום מישהו שצריך להתווכח איתו או לדרבן אותו לעשות דברים מסוימים, קיבלנו סיטואציה הפוכה לחלוטין. הוא כל פעם רוצה לעשות עוד ואני לפעמים עוצר ומרגיע אותו".
"הפועל ת"א היסטורית זה מועדון ענק ונכון לו מקצועית לשאוף להגיע הכי רחוק", ממשיך כהן, "אבל עדיין אנחנו נשאר אותה הפועל. כשעופר דיבר על החזון שלו, אמרתי לו בצחוק 'אל תבוא לפגישות אחרי ששתית', אבל שחר ונדב שעובדים איתו אמרו לי להירגע ושככה הוא גם ברמה העסקית. גם בעסקים שלו הוא תמיד מכוון גבוה למקומות שלפעמים אי אפשר לראות את המטרה".
"למדתי להבין ולראות את המטרות שלו. אז אני כבר לא מסתכל על זה בצורה מוזרה. למדתי פשוט שהוא מכוון למקומות הכי גבוהים, ואני באמת מאמין שנוכל לעשות את זה, זה ייקח זמן, ויש דרך לעבור, אבל באמת בפן הזה אנחנו יכולים מאוד להשלים אחד את השני. מה שאפשר לעשות בעסקים - אפשר לעשות גם בכדורסל".
פורסם לראשונה: 10:22, 21.07.23