בשבת שעברה קיבלנו יום ספורטיבי בסימן הצפה רגשית: דורטמונד הפסידה את אליפות הבונדסליגה לבאיירן מינכן בדקות האחרונות, כמה שעות לאחר מכן נבחרת ישראל עד גיל 20 ניצחה את יפן במונדיאליטו ועלתה לשמינית הגמר בזכות שער בתוך תוספת הזמן, ולקינוח קיבלנו סל באלפית השנייה האחרונה של דרק ווייט מבוסטון, שכפה משחק שביעי בגמר המזרח נגד מיאמי.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי
באופן טבעי זה גם מה שהביא אותנו לחזור, לחפור ולהיזכר ברשימת "בשנייה האחרונה" - משחקים בענפים שונים שהוכרעו ברגע האחרון. על השריקה, אם תרצו. יש לציין: לא נכללים פה משחקים שהמהפך קרה הרבה לפני שריקת הסיום (כמו הקאמבקים של ליברפול מול מילאן וברצלונה בצ'מפיונס, לדוגמא). אך אל דאגה, המייטירדס נמצאים ברשימה. אפילו בתחילתה.

כדורגל

ג'רארד לפני ג'רארד
ליברפול לא הייתה מגיעה בכלל לגמר ההוא באיסטנבול, בו ביצעה את אחד המהפכים הגדולים בהיסטוריה, אילולא הגול של סטיבן ג'רארד ב-8 בדצמבר 2004 נגד אולימפיאקוס. הגול של ג'רארד בדקה ה-84 בחצי וולה מ-20 מטר, גרם לפרשן אנדי גריי להשתפך בפואטיות של נער שהתאהב בג'רארד, שהעניק לליברפול את השער השלישי והמיוחל (ב-1:3 הביתי, בו האנגלים היו חייבים לנצח בהפרש של שני שערים לפחות) - וסלל את הדרך לאיסטנבול. אזכור של כבוד: בגמר הגביע האנגלי של 2006 השווה ג'רארד ל-3:3 באותה שנייה בה השופט הרים את הלוח כדי לסמן על תוספת הזמן. ליברפול ניצחה בפנדלים את ווסטהאם והשאירה את הפטישים ויוסי בניון מאוכזבים.
8 צפייה בגלריה
ג'רארד
ג'רארד
הקאמבק מול מילאן לא היה קורה אם לא הבעיטה הזו. ג'רארד כובש מול אולימפיאקוס
(צילום: Clive Brunskill / gettyimages)
הגול ששם את מוריניו על המפה
אחרי ניצחון 1:2 בפורטוגל במשחק הראשון בשמינית גמר ליגת האלופות בעונת 2003/04, פורטו יוצאת לאולד טראפורד כדי לפגוש את מנצ'סטר יונייטד, וסופגת שער מפול סקולס שאמור להעיף אותה מהמפעל. אבל בתוספת הזמן טים הווארד, שוער יונייטד, הודף בצורה גרועה בעיטת עונשין קלה של בני מקארת'י, וקושטיניה שולח את הכדור לרשת. שער שהביא איתו את ריצת האמוק וחגיגות הניצחון שמעלות על המפה אחד בשם ז'וזה מוריניו.
8 צפייה בגלריה
ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו
מה היה קורה אם לא הקאמבק מול יונייטד? מוריניו
(צילום: AP)
יונייטד הגיעה לארץ המובטחת
26 במאי 1999, אחד התאריכים הקדושים ביותר בהיסטוריה של הספורט. באיירן מינכן מובילה על מנצ'סטר יונייטד בגמר הצ'מפיונס בברצלונה אחרי שער של מריו באסלר בדקה השישית. שתי הקבוצות לא נפגשו עד אז מעולם עד לשלב הבתים באותה שנה, שני משחקים שאותם סיימו בשוויון. היתרון מחזיק במשך 86 דקות, והקבוצות נכנסות לתוספת זמן של שלוש דקות. הקוון מסמן קרן, דייויד בקהאם לוקח אותה. פיטר שמייכל עולה לנסות. הרחקה. ראיין גיגס ברגל ימין, חלש ולא מדויק. טדי שרינגהאם. שער. 36 שניות לתוך תוספת הזמן. הולכים להארכה. אבל רגע, עוד קרן. "אתה חייב להרגיש שזו השנה שלהם, אבל האם זה גם הרגע שלהם?", שואל השדר הבריטי. בקהאם, הראש של שרינגהאם, הכדור יוצא לטיול קצר על פי השער ופוגש את הרגל של אולה גונאר סולשיאר. "יונייטד הגיעה לארץ המובטחת", שואג השדר. נותרו עוד 43 שניות לתוספת הזמן, ולמרות התחנונים של השופט, שחקני באיירן ההמומים ממאנים לקום מהדשא.
8 צפייה בגלריה
אולה גונאר סולשיאר
אולה גונאר סולשיאר
הגיע לארץ המובטחת. סולשיאר
(צילום: getty images)
שחק אותה כמו בקהאם
מוקדמות הגביע העולמי, 2001. אנגליה בפיגור 2:1 נגד יוון, כשנותרו רק עוד שלושים שניות מתוך שלוש הדקות של תוספת הזמן. אנגליה חייבת נקודה כדי כדי לעלות אוטומטית בלי להסתבך בפלייאוף. דייויד בקהאם מתייצב מול כדור חופשי מ-25 מטר, קו ישיר לשער היווני. אתם יודעים איך זה הסתיים. עם כרטיס למונדיאל.
תומאס בהתקפה, תומאס בהגנה
המשחק ב-26 במאי 1989 בין ארסנל לליברפול באנפילד היה אמור בכלל להתקיים חודש לפני, אבל נדחה בגלל אסון הילסבורו ושוחק שבוע אחרי שליברפול כבר זכתה בגביע. ארסנל הגיעה למשחק אחרי בצורת של 18 שנים מאליפות והייתה זקוקה לניצחון בהפרש של שני שערים. ביתרון 0:1 ועמוק בתוך זמן הפציעות, מייקל תומאס מקבל כדור, ומקפיץ אותו ימינה לשיפולי הרשת. נותרה פחות מדקה. ליברפול יוצאת להתקפה נואשת, אך תומאס חוטף את הכדור ומחזיר אותו לשוער. ארסנל אלופה.
8 צפייה בגלריה
שער ששווה אליפות. תומאס (משמאל)
שער ששווה אליפות. תומאס (משמאל)
שער ששווה אליפות. תומאס (משמאל)
(צילום: Gettyimages)

NBA

ריקוד הורי
פלייאוף 2002, משחק 4 בגמר המערב, סקרמנטו ביתרון 1:2 על הלייקרס ומובילה ב-20 הפרש כבר ברבע הראשון. הלייקרס נוגסים בפיגור, עד שמורדים אותו לשתי נקודות בלבד עם שניות בודדות על השעון. קובי בראיינט חודר לרחבה ומחטיא, שאקיל אוניל מחטיא את ניסיון ההמשך, הכדור מתגלגל לידיו של רוברט הורי מאחורי קשת השלוש. הוא משחרר את הכדור מילימטר מעל ידיו המושטות של כריס וובר, הזמן נגמר כשהכדור כבר באוויר. שני משחקים לאחר מכן, השופטים שודדים את סקרמנטו.
ואז הגיע פישר
פלייאוף 2004, משחק 5 בין הלייקרס לסן אנטוניו בחצי גמר המערב. סן אנטוניו מנצחת את שני המשחקים הראשונים בבית, הלייקרס מחזירים באותה מידה. במשחק החמישי, 11 וחצי שניות לסיום, התוצאה היא 70:71 לספרס. קובי קולע במבצע אישי ליד קו העונשין. דאנקן מחזיר את היתרון למארחת בזריקה משוגעת מעבר לקו העונשין. הלייקרס הרוסים. קובי, שאקיל, קרל מלון וגארי פייטון לא מאמינים שהחלום שלהם הולך להתמוסס ככה. דרק פישר עומד עם ידיו על מותניו. פייטון מוציא את הכדור. הספרס מונעים את המסירה לקובי, פישר משתחרר, מקבל את הכדור וגורם לו לעזוב את ידיו כאילו שהוא מגיפה, 0.4 שניות לבאזר. סוויש.
8 צפייה בגלריה
פישר
פישר
פישר בטירוף, רגע אחרי סל הניצחון מול סן אנטוניו ב-2004
(צילום: AP Photo/David J. Phillip)
כמו רגע מסרט
פלייאוף 2019, חצי גמר המזרח. אחרי שג'ימי באטלר משווה את משחק 7 בין פילדלפיה לטורונטו, קוואי לנארד מקבל את הכדור, הוא מכדרר עד לפינה, עולה, זורק, הכדור נוחת וממריא מהחישוק ארבע פעמים, עד שהוא מתעייף, צולל פנימה ומעניק לטורונטו את הזכות לשחק בגמר המזרח, בדרך לאליפות ההיסטורית של המועדון.
8 צפייה בגלריה
תמונת השנה בספורט 2019
תמונת השנה בספורט 2019
הכדור נוחת וממריא מהחישוק ארבע פעמים, עד שהוא מתעייף, צולל פנימה ומעניק לטורונטו את הכרטיס לגמר המזרח
(צילום: EPA)
הסל שמסמן את ג'ורדן
פלייאוף 1989, סיבוב ראשון. קליבלנד ושיקגו נפגשות בסיבוב למשחק מספר 5 בקליבלנד. שלוש שניות לסיום, בפיגור נקודה, מייקל ג'ורדן מקבל את הכדור מברד סלרס, חומק מלארי נאנס, עולה לאוויר, נותן לקרייג אילו לעוף מדרכו, נשאר באוויר וקולע את סל הניצחון. זה אולי לא סל הניצחון הגדול והחשוב ביותר שנקלע אי פעם, אבל זה הסל שמסמן את ג'ורדן, שנותן רמז לבאות. סל שאפילו מקבל כינוי: THE SHOT.
ויש עוד סלי ניצחון בלתי נשכחים בכדורסל מכללות. אבל שם, רק בשביל כריסטיאן לייטנר צריך איזה שני ספרים.
8 צפייה בגלריה
מייקל ג'ורדן
מייקל ג'ורדן
רמז לבאות. ג'ורדן
(צילום: AP Photo/Susan Ragan)

טניס

ונוס וויליאמס, אז חמישית בעולם, מפסידה לברברה שוורץ מהמקום ה-125 בסיבוב הרביעי של רולאן גארוס. וויליאמס ניצחה את המערכה הראשונה, הובילה בשנייה 5:6 ו-0:40 - והפסידה.
נובאק ג'וקוביץ' הצליח להציל שתי נקודות משחק נגד רוג'ר פדרר בגמר ווימבלדון 2019. ג'וקוביץ' הציל עוד פעמיים שתי נקודות משחק בדרך לניצחון בשני חצאי גמר נגד פדרר באליפות ארה"ב, והשווייצרי - שבסך הכל הפסיד ב-24 משחקים בהם כבר הייתה לו נקודת משחק - הפסיד גם לגאל מוניפיס בגביע דייויס לאחר שהצליח להפסיד חמש נקודות משחק.
8 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ' ורוג'ר פדרר
נובאק ג'וקוביץ' ורוג'ר פדרר
ג'וקוביץ' ופדרר אחרי הגמר הבלתי נשכח בווימבלדון ב-2019
(צילום: AP)

עוד ספורט אמריקאי

בבייסבול יש מקרים רבים של ניצחון בחבטה האחרונה, אבל החבטה האחרונה תמיד תהיה של הקבוצה הביתית ולכן הרשימה פה היא מאוד מוטה. ואילו בהוקי קרח אין תוספת זמן, אלא הארכות עד מובקע הגול המכריע. במקרה אחד ארך משחק הוקי בליגה המקצוענית באמריקה 6:20 שעות, עם שיא של שש הארכות. כמעט כל הדרמות הגדולות בפוטבול המודרני שייכות לטום בריידי וניו אינגלנד פטריוטס שניצחו בשתי האליפויות הראשונות שלהם יחדיו הודות לבעיטות שדה בשניות האחרונות של אדם וינאטיירי.