"כילד הייתי אוהד שרוף של הקבוצה. גדלתי לתוך מכבי חיפה, כל החברים שלי ביציע הצפוני בסמי עופר שרו ורקדו בחגיגות האליפות, ואני שמחתי איתם. אני חולם על הרגע הזה מהיום שלבשתי בפעם הראשונה את המדים הירוקים. אי אפשר לתאר כמה אני מאושר שהצלחנו לשבור את הנאחס אחרי עשר שנים".
נטע לביא, קיבוצניק מרמת השופט, היה בן 14 כשמכבי חיפה הניפה את הצלחת האחרונה. מאז הוא הספיק לעבור בהצטיינות את כל שדרת מחלקת הנוער המפוארת, ורק חיכה להזדמנות לפרוץ בבוגרים ולהחזיר את הירוקים לימים היפים. את הסמלים האחרונים, שחקנים כמו ראובן עטר ואיל ברקוביץ', ראה הקשר בפעולה רק בסרטונים מהעבר, והעובדה שהוא צמח במועדון ומזוהה איתו באופן מובהק אינה מובנת מאליה בעידן של היום.
4 צפייה בגלריה
נטע לביא עם הצלחת
נטע לביא עם הצלחת
נטע לביא עם הצלחת
(צילום: שרון צור)
למרות שהוא רק בן 24, לביא נחשב כבר מספר עונות למנהיג הבלתי מעורער של מכבי חיפה. רבים נוטים להתמקד בשחקני ההתקפה, כמו ניקיטה רוקאביצה, צ'ארון שרי ודולב חזיזה, שאחראים על רוב השערים, אבל את המכונה המשומנת של ברק בכר מפעיל מאחור לביא, ששיחק הכי הרבה דקות העונה בקבוצה, אפילו יותר מהשוער ג'וש כהן. הוא נחשב ללב ולנשמה, האיש שלא חושש לקחת אחריות ומרגיע את חדר ההלבשה ברגעי משבר. לא כל שחקן היה מוותר על הצעה חלומית מצסק"א מוסקבה - בחוזה כפול ממה שיש לו בחיפה - רק כי יעקב שחר ביקש ממנו להישאר ולהביא אליפות.

"חוויות לכל החיים"

ייתכן שעכשיו, אחרי שסימן "וי", לביא יקבל את ברכת הדרך מהבוס כדי לנסות להגשים חלומות נוספים. בינתיים הוא מנסה להתאושש מהחגיגות ומתפנה לראיון אליפות כשהצלחת לא זזה ממנו לרגע. אהבה ממבט ראשון.
הצלחת לישון בכלל? "שמע, זה מטורף. עברנו לילה עם חוויות שניקח איתנו לכל החיים. עשינו עונה אדירה ומגיעה למועדון אליפות. מגיע לקהל, לבעלים, אנחנו עדיין לא מעכלים אבל נהנים מכל רגע".
מה עשה העונה את ההבדל לעומת העשור האחרון הכושל? "כבר לפני שנה עשינו את הדברים נכון, ולמרות שלא הגענו למקום שרצינו, בנינו בסיס חזק ואת התוצאות רואים עכשיו. שחקנים הבינו שחדר ההלבשה של מכבי חיפה זה הדבר הכי חשוב, וסביב זה עשינו התאמות השנה. נשארנו משפחה".
4 צפייה בגלריה
חגיגות האליפות של מכבי חיפה
חגיגות האליפות של מכבי חיפה
"חוויות שניקח איתנו לכל החיים"
(צילום: עוז מועלם)
ובכל זאת, לא מציק לכם שלא הצלחתם לנצח העונה את מכבי ת"א? "סיימנו במקום הראשון, אנחנו אלופים ולכן מכבי חיפה היא גם הקבוצה הטובה בישראל. נקודה".
יש לכם מחסום מולם. זה משהו מנטלי? "אין שום בעיה, לא מנטלית ולא מקצועית. היינו צריכים לנצח ולא ניצחנו. אנחנו לא חוזרים אחורה, זה לא מעניין אותנו. זכינו באליפות, שזה הרבה יותר גדול מלנצח אותם".
מאמין שמכבי חיפה יכולה לחזור לשלוט בכדורגל הישראלי? "אם המועדון ימשיך לעשות את הדברים הנכונים, אז בהחלט כן".
מרגיש שעשית העונה את ההתקדמות הגדולה ביותר בקריירה? "גם בשנתיים הקודמות התקדמתי מקצועית. אני שמח שתוך כדי תנועה אני גם מעורב יותר בהתקפה".
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה חוגגים עם האוהדים
שחקני מכבי חיפה חוגגים עם האוהדים
"הקבוצה הטובה בישראל. נקודה"
(צילום: עוז מועלם)
תמיד היית קשר הגנתי מובהק. איך זה קרה? "ברגע שאני, אבו-פאני ורודריגס משחקים יחד, יש יותר צורך שאספק פעולות התקפיות. כרגע אמנם אין לי מספיק מספרים, אבל עזרתי לקבוצה להגיע להזדמנויות שלה - ולא סתם כבשנו הכי הרבה בליגה".
המעטפת המקצועית במכבי חיפה התרחבה. עד כמה זה תרם להצלחה? "ברק בכר הביא איתו צוות שהכין את הקבוצה בצורה מדהימה. כל אחד עשה את התפקיד שלו באופן מושלם, והנוכחות שלהם השפיעה עלינו. כשיש מעטפת רחבה יותר, קל יותר להתמודד עם משברים, כמו שקרה אחרי התיקו בקריית-שמונה. זה היה משבר רציני, אבל הצליחו להרים אותנו והוכחנו שיש לנו אופי".
ישב לך בראש תרחיש שתאבדו את זה ברגע האחרון?
"אמרתי לפני המשחק מול באר-שבע שאני אפילו לא רוצה לדמיין דבר כזה. אם לא היינו לוקחים אליפות, זה היה משהו מטורף".
ובכל זאת, מה עבר עליך בלילה שאחרי השוויון בתוספת הזמן בקריית-שמונה? "הלם מוחלט. כבר היינו בחגיגות ופתאום זה. לכולנו הייתה עונה לא פשוטה, לחצים אדירים, בטח אחרי שמכבי ת"א סגרה פער של שמונה נקודות. אבל מהרגע שעלינו לאוטובוס, הבנו שלמרות מה שקרה זה עדיין תלוי בנו, ושאין אופציה כזו לאכזב 30 אלף אוהדים בסמי עופר".
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
"אין אופציה כזו לאכזב 30 אלף אוהדים"
(צילום: עוז מועלם)

"אם תגיע הצעה טובה, אבחן אותה"

הבאת לשחר אליפות. הפנים לחו"ל? "כרגע אני רוצה לשמוח, ולא מעניין אותי איפה אהיה. ברור שהחלום שלי הוא לשחק באירופה, אבל לא אצא רק כדי להגיד שאני משחק בחו"ל. אם תגיע הצעה באמת טובה, אבחן אותה".
כקפטן, מה דעתך על כך שאצילי וחזיזה חגגו את הזכייה עם קללות מכוערות כלפי מכבי ת"א? "זה היה בשיא האמוציות, לא צריכים להתעסק בזה. הם בחורים מדהימים שטעו בלהט הרגע והתנצלו, אז אפשר להבליג".
שלב הבתים של ליגת האלופות זה משהו שאפשר לחלום עליו? "זה הרבה מזל, תלוי את מי אתה מקבל. אנחנו לא מדורגים ומתחילים מהסיבוב הראשון, אבל אם לא נאמין אז אין ערך לכדורגל".
עד כמה נטע לביא אחראי לאליפות הזו? "אני רוצה שאחרים יגידו. נתתי את כולי למועדון מאהבה גדולה".