5 צפייה בגלריה
ג'וש כהן עם תואר שחקן העונה
ג'וש כהן עם תואר שחקן העונה
פרס ראוי אחרי כל העבודה הקשה. ג'וש כהן עם תואר שחקן העונה
(צילום: עוז מועלם)
לדקל קינן יש לא מעט נקודות זכות באליפות של מכבי חיפה. לא מדובר על התואר בו זכה עם הקבוצה לפני 12 שנים, אלא באליפות הזו, של 2021. לא, קינן הוא לא שחקן מכבי חיפה היום, אבל הוא האחראי לכך שג'וש כהן הוא זה שעומד בשער הקבוצה בה גדל הבלם. וג'וש כהן, זאת יודעים כולם, הוא אחד השחקנים המצטיינים בליגה העונה.
אחרי עשור: מכבי חיפה אלופה, סיקור נרחב:
אף אחת לא ציפה לזה. כהן בן ה-28, יליד קליפורניה, הגיע לחיפה כשוער שני, מחליף לגיא חיימוב ועם שכר נמוך יחסית של 120 אלף דולר לעונה. אף אחד בקבוצה לא חלם שכהן יהיה השוער הטוב בליגה, שוער כה משמעותי בריצה לאליפות. כהן וקינן הכירו בקבוצת סקרמנטו רפובליק האמריקאית, שלא משחקת בליגה הבכירה ביותר, והמליץ. כשכהן עשה עליה וחתם המועדון היו כאלה שלגלגלו. "פרויקט תגלית", קראו לו. היום אף אחד לא מדבר כך. בטח אחרי שבמינהלת נתנו לו את תואר שחקן העונה.
5 צפייה בגלריה
ג'וש כהן מזנק
ג'וש כהן מזנק
ג'וש כהן מזנק
(צילום: עוז מועלם)
"בעונה שעברה לא חשבתי שלג'וש יש יכולת כזו", אומר רפי כהן, אחד השוערים הגדולים שהיו במכבי חיפה ובנבחרת ישראל. "הוא פקטור מאוד משמעותי באליפות הזו, מפגין ביטחון, עצירות באחד על אחד, מנהיג בחלק האחורי. הוא מאוד הפתיע אותי, יש לו משמעות עצומה בזכייה באליפות".
כהן אחד שאוהב ללמוד. יש לו תואר שני, הוא אינטליגנטי מאוד, ולמד איך להיות שוער של מכבי חיפה במהלך תקופתו במועדון. מה הכוונה? כהן שיחק קודם בקבוצות קטנות, מתגוננות, בהן תפקיד השוער מעט שונה מזה שיש לאחד בקבוצה מובילה, כזו שמחזיקה בכדור. "הדבר המשמעותי היה לשנות את תפיסת העולם ואת צורת המשחק שלו", מספר מאמן השוער גיורא אנטמן, שעבד עם כהן כשהגיע לישראל ובינתיים הספיק לעזוב את מכבי חיפה.
"בארצות הברית הוא שיחק הגנתי ובמכבי חיפה החשיבה אחרת: לשחק בחוץ עם משחק רגל, למנוע התקפות, לנהל הגנה, זה שונה 180 מעלות ממה שהוא עשה שם. הוא ידע לעשות סוויץ' בראש וראיתי שאפשר לפתח את זה כי הוא מסוגל להכיל , ללמוד ומגיע עם משמעת עצמית, ווינריות וספורטיביות. הוא חתום על לפחות 12 נקודות שהוא הביא במו ידיו ואני לא מדבר רק על הפנדלים".
5 צפייה בגלריה
ג'וש כהן הודף פנדל
ג'וש כהן הודף פנדל
אי אפשר להכניע אותו. ג'וש כהן הודף פנדל
(צילום: אורן אהרוני)
5 צפייה בגלריה
עצירות הפנדלים של ג'וש כהן העונה
עצירות הפנדלים של ג'וש כהן העונה
עצירות הפנדלים של ג'וש כהן העונה
5 צפייה בגלריה
"מאוד הפתיע אותי". רפי כהן
"מאוד הפתיע אותי". רפי כהן
"מאוד הפתיע אותי". רפי כהן
(צילום: עוז מועלם)
כן, היו לא מעט הצלות, כמו גם במשחק האחרון מול מכבי ת"א, אבל הפנדלים הם אולי גולת הכותרת. חמישה פנדלים נבעטו לשער של כהן העונה, כולם הלכו למסגרת, אבל רק אחד פגע ברשת – הוא עצר ארבעה. "יש שוערים שפשוט יש להם את זה בפנדלים", אומר פסיכולוג הספורט גבי זקס. "קור הרוח חשוב מאוד והעובדה ששוער בוחר פינה לפי אינטואיציה מראה שיש קור רוח. ג'וש מאוד מרוכז ברגעים האלה, זה שילוב של קור רוח, ריכוז ויכולת".
היכולת הזו לא הייתה ברורה לכולם כבר בהתחלה. את העונה הנוכחית כהן החל עם פציעה כך שעומרי גלזר פתח בשער, אבל גם ברגע שכהן החלים גלזר המשיך לקבל הזדמנות. רק אחרי ארבעה משחקים, כשכולם ראו שמשהו חורק, כהן חזר לשער. "הוא חד וחלק השוער מספר אחד בליגת העל", קובע אנטמן. "הוא גם צריך להיות בנבחרת ישראל".
הנבחרת אכן זקוקה לשוער יציב, אבל כדי לקבל זימון צריך לחיות בישראל חמש שנים, כך שלכהן יש עוד זמן. בינתיים הוא ימשיך במקומו במכבי חיפה, ינסה לקחת תארים נוספים, אליפויות נוספות. עם אחד כזה בשער מכבי חיפה יכולה להרגיש שהיא מסוגלת.