חתיכת שבוע עבר על הכדורגל הישראלי. משחק מצוין בין מכבי ת"א לבית"ר ירושלים שהזכיר את הימים שהירושלמים היו בצמרת, גמר גביע הטוטו בין הפועל באר-שבע למכבי נתניה שהסתיים בתואר נתנייתי ראשון זה 40 שנה. ומה אנחנו זוכרים מכל אלה? רק בכי ונהי סביב השיפוט.
אני מתגעגע לימי תחילת ה-VAR, אז חשבנו שהכל הולך להיות בסדר ולא יהיו עוד טעויות שיפוט, נוכל להתרכז בכדורגל ולא בשאלות "מרתקות" כמו אם היה פנדל או לא והאם העבירה הזאת שווה כרטיס צהוב או אדום. כמה תמימות הייתה בתקופה המתוקה הזאת. ובכן, נראה ששופטי הווידאו רק החמירו את המצב. העונה שעברה הייתה רוויה בטעויות שיפוט, עד כדי כך שהיה קונצנזוס שהיא אחת העונת הגרועות של השופטים אי פעם. העונה נראה שהמצב מידרדר עוד יותר. השופטים ממשיכים לטעות, וגם כשהם לא טועים אז כבר לא מאמינים להם. כל שריקה שלהם מנותחת מאלפי זויות וזוכה לצקצוקים. כבר אי אפשר לסבול את זה.
3 צפייה בגלריה
לוקאסן ולייבוביץ'
לוקאסן ולייבוביץ'
לוקאסן ולייבוביץ'
(צילום: עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
הסטורי של זהבי
הסטורי של זהבי
הסטורי של זהבי
(צילום מתוך האינסטגרם)
דריק לוקאסן ממכבי ת"א טעה, אי אפשר להגיד שהוא לא הכשיל את דנילו אספרייה שהיה בדרך אל השער. כן שלט בכדור, לא שלט בכדור, זה לא משנה את העובדה שכל מי שעיניו בראשו יודה שהיה פנדל. השופט גל לייבוביץ' החליט להוציא לו גם כרטיס אדום וזה כבר היה יותר מדי עבור הצהובים. רבים תהו מדוע צריך ענישה כפולה. ויכוח לגיטימי שאמור להסתיים יום, גג יומיים אחרי המשחק. אבל ביום רביעי איגוד השופטים החליט שהוא מגבה את ההחלטה, ואתמול ערן זהבי העלה סטורי זועם. והשאלה היא מתי כל זה ייגמר אם בכלל, כמה אפשר להתעסק בטעות שיפוט במשחק ליגה אחד? מתי נמשיך הלאה?
אתמול (חמישי) החל ויכוח ילדותי בין הפועל באר-שבע לאיגוד השופטים. באר-שבע לא אהבה את תצוגת השיפוט של איתן שמואלביץ', שנראה שאכן טעה שלא הוציא כרטיס אדום לעדן קארצב. אחרי המשחק האדומים נזכרו ששמואלביץ' אמר בעבר שהוא אוהד מכבי נתניה ולכן לא יכול לשפוט אותה בגמרים. אז רגע, איפה הייתם עד עכשיו? למה לא התלוננתם לפני? לא ידעתם מי שופט המשחק? אם חשבתם שהוא לא יהיה אובייקטיבי, למה לא התלוננתם? מה גם ששמואלביץ' שפט העונה את באר-שבע במשחק רגיש מול מכבי ת"א, ואף הרחיק את ולדימיר איביץ' שבא אליו בטענות. באר-שבע לא טענה אז לקיפוח.
3 צפייה בגלריה
איבד שליטה על המשחק. שמואלביץ' בגמר גביע הטוטו
איבד שליטה על המשחק. שמואלביץ' בגמר גביע הטוטו
איבד שליטה על המשחק. שמואלביץ' בגמר גביע הטוטו
(צילום: ראובן שוורץ, ONE)
במקום להיות המבוגר האחראי, איגוד השופטים הוציא וידיאו ילדותי
איגוד השופטים, במקום להיות המבוגר האחראי, הוציא וידאו ילדותי של היו"ר גיורא ענבר שהסתיים ב"צריך לעצור את מסע ההסתה הזה!" לא פחות, וכמובן הגן על השופט שלו שכל מי שעיניו בראשו יודה שהיה לשמואלביץ' משחק רע והוא לא ממש הצליח להשתלט על האגרסיביות של השחקנים. הבעיה היא שאיגוד השופטים ממשיך את המסורת הרעה שלו ומגבה כמעט כל החלטה של אנשי המשרוקית. נדיר מאוד שהוא מודה בטעויותיו, הדבר רק גורם להגברת המירמור כלפיו. אפשר לחשוב מה היה קורה לו היה מודה לעיתים בטעויות של השופטים.
מה היה דחוף לאיגוד להיגרר עם באר-שבע לתוך הבוץ במקום להרגיע את העניינים עם הודעה מעט יותר ממלכתית? ועוד שאלה קטנה: למה יו"ר האיגוד היא איש צבא לשעבר, ולא שופט לשעבר? לא הגיוני יותר שלתפקיד די רגיש בכדורגל הישראלי יהיה מישהו שיודע איך זה לשפוט בליגת העל? תמיד אומרים ששופט טוב הוא כזה שלא מרגישים אותו, אז מה הדחף של האיגוד להיות כל הזמן במרכז העניינים?

באירופה המצב לא יותר טוב

יש גם תפיסה מוטעית שבחו"ל המצב יותר טוב. אולם רק בשבת שעברה הייתה שערוריית שיפוט בדרבי של מנצ'סטר, ועדיין מתווכחים שם אם מרקוס רשפורד אכן השפיע על המהלך או לא בשער השוויון של יונייטד. מנג'ר מנצ'סטר סיטי פפ גווארדיולה הוא גאון כדורגל, אבל בכיין לא קטן שנוהג להתלונן על השופטים כמעט בקביעות. גם בדרבי של ברצלונה ראינו שערוריית שיפוט לא קטנה כאשר השופט מתאו לאהוס איבד את זה לגמרי ושלף כרטיסים אדומים הזויים. כנראה שבעקבות הטעויות האלה הוא יפרוש משיפוט בסוף העונה. גם זה משהו.
נחזור לישראל. נראה שדרוש בליגת העל מבוגר אחראי שיידאג להוריד את הלהבות ואת עוצמת הבכי הבלתי נסבלת. דרוש אדם אחראי ושקול שיידע להעביר מסר לקבוצות להוריד את הטונים, ויידע איך להוריד את לאיגוד השופטים את האגו. מישהו שיזכיר לנו שזה בסך הכל כדורגל. יש מישהו כזה?
פורסם לראשונה: 10:16, 20.01.23