ביום ראשון השבוע הייתה התרגשות גדולה בלוס אנג'לס. באותו יום התקיים המשחק הראשון של קבוצת הכדורגל המקצוענית החדשה של "עיר המלאכים", אנג'ל סיטי. ואין טעם להסביר את משמעות השם.
כתבות נוספות של נדב יעקבי
אבל רגע, ללוס אנג'לס כבר יש שתי קבוצות מכובדות בליגת ה-MLS, לוס אנג'לס גלאקסי הוותיקה, הקבוצה בה שיחק בעבר דייויד בקהאם והיום נמצא בה צ'יצ'אריטו, וזו החדשה, לוס אנג'לס FC, שהחלה לפעול ב-2018 ובה מככב חלוץ מקסיקני מפורסם אחר, קרלוס ולה.
9 צפייה בגלריה
נטלי פורטמן
נטלי פורטמן
הכל בזכות הבן. פורטמן
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
אנג'ל סיטי
אנג'ל סיטי
אחת משתי המצטרפות החדשות לליגת הנשים בארה"ב. אנג'ל סיטי
(צילום: AFP)
הכל נכון, והקבוצה של קרלוס ולה (4 שערים ב-4 משחקים) אפילו מוליכה כעת בראש טבלת הבית המערבי. אבל אנג'ל סיטי היא קבוצת הנשים המקצוענית הראשונה שקמה בלוס אנג'לס. וכשאנחנו מדברים על קבוצת הנשים הזו, הכוונה היא לא רק לשחקניות ולצוות המקצועי - אלא גם לבעלים ולהנהלה. וזה החידוש הגדול.

כמו בסרט

קודם כל בואו ונעשה סדר: ליגת הנשים המקצוענית של ארה"ב במתכונתה הנוכחית, ה-NWSL, מתחילה כעת את העונה העשירית שלה.
בעונה שעברה פעלו בה 10 קבוצות והעונה הצטרפו עוד שתיים, סן דייגו ווייב ואנג'ל סיטי. כל זה חלק מהצמיחה וההתעצמות של כדורגל הנשים בארה"ב, שהיא כידוע המדינה המובילה בענף.
נטלי פורטמן נכנסת לקצב, גם ביציעים
כדורגל היה תמיד ספורט הנשים המוביל בארה"ב, והפופולריות שלו רק הולכת ומתעצמת. שחקניות כמו אלכס מורגן ומייגן ראפינו הן כוכבות-על באמריקה, ואין חובב ספורט שלא מכיר אותן.
וההתעצמות באה לידי ביטוי בכל המובנים. רשת הטלוויזיה הארצית CBS משדרת את כל המשחקים, בשנים הבאות יתווספו קבוצות נוספות לליגה, וגם שכר השחקניות מטפס.
אם ב-2014 שכר המינימום היה 6,000 דולר לשנה ושכר המקסימום היה 30 אלף, השנה שכר המינימום כבר עומד על 35 אלף דולר ושכר המקסימום טיפס ל-75 אלף בשנה. תקרת השכר שעמדה על 200 אלף דולר לכל קבוצה כשהליגה החלה את דרכה, גדלה ב-550 אחוזים ועומדת היום על 1.1 מיליון.
מעבר לסכומים הללו, לכל קבוצה יש את האפשרות להחתים שחקנית-על אחת, מחוץ לתקרת השכר. כך למשל באורלנדו פרייד משחקת מרתה הברזילאית, מי שנחשבת לכדורגלנית הגדולה בכל הזמנים.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ארצות הברית
נבחרת ארצות הברית
כדורגל היה תמיד ספורט הנשים המוביל בארה"ב, והפופולריות שלו רק הולכת ומתעצמת
(צילום: gettyimages)
נכון, בהשוואה לכדורגל הגברים מדובר עדיין בסכומים צנועים ביותר, אבל אי אפשר שלא להתפעל מקצב הצמיחה. והמספרים גדלים בכל שנה.
וכאן נכנסת לתמונה כוכבת הקולנוע נטלי פורטמן, מי שזכתה ב-2010 באוסקר על תפקידה בסרט "ברבור שחור", ושהרגיזה לא מעט ישראלים בשל התבטאויותיה בתקופת מבצע "שומר החומות".
בראיון שהעניקה ל"גרדיאן" הבריטי הודתה פורטמן (שנולדה בירושלים לפני 40 שנה בשם נטע-לי הרשלג), שמעולם לא עסקה או שהייתה חובבת ספורט.
אבל לפני שלוש שנים היא הגיעה לצפות במשחק של נבחרת הנשים האמריקנית יחד עם חברותיה הטובות, כוכבות הקולנוע אווה לונגוריה, ג'ניפר גארנר, אוזו אדובה וג'סיקה צ'סטיין, ונדלקה.
9 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
הגיעה לראות - והתלהבה. לונגוריה
(צילום: AP)
פורטמן, כפי שכולם כבר הבינו, היא הרבה יותר מכוכבת קולנוע. היא מביעה את דעתה בנושאים שונים, פוליטיים וחברתיים, ובין היתר הייתה בין המייסדות של תנועת Time's Up, שהוקמה כדי לגייס כספים לטובת קורבנות תקיפה מינית.
התנועה הוקמה בעקבות חשיפת מעשי האונס והתקיפות המיניות של המפיק ההוליוודי הארווי ווינשטיין, אבל הלכה והתפתחה עם השנים, ובין היתר נאבקת כנגד אפליה כנגד נשים במקומות העבודה.
מי שהפך את נטלי פורטמן לחובבת כדורגל של ממש היה בנה, אלף, היום בן 10. "הבן שלי מעריץ את לאו מסי ואת קארים בנזמה", היא סיפרה בראיון. "אבל הוא מעריץ בדיוק באותה מידה את מייגן ראפינו ואת אלכס מורגן. ואז הבנתי שאם נחזק את הספורטאיות, נשנה גם את התרבות".
פורטמן תמכה בגלוי במאבק המשפטי של שחקניות נבחרת ארה"ב לקבל שכר זהה לזה שמקבלים שחקני נבחרת הגברים.
בכינוס של Time's Up שבו פורטמן השתתפה, נאמה כוכבת העבר של נבחרת ארה"ב, אבי וומבאך, שסיפרה שלכדורגלניות אין קרנות פנסיה - בניגוד לכדורגלנים - ורובן נקלעות לבעיות כלכליות קשות אחרי הפרישה.
9 צפייה בגלריה
שכנעה את פורטמן להשקיע. וומבאך
שכנעה את פורטמן להשקיע. וומבאך
שכנעה את פורטמן להשקיע. וומבאך
(צילום: AP)
לפני כחודש, ולאחר שנים של מאבקים, ההתאחדות האמריקנית הגיעה לפשרה עם חמש כדורגלניות הנבחרת (בהן גם כוכבות העבר, קרלי לויד והשוערת הופ סולו), ותשלם להן פיצויים בסך 22 מיליון דולר.
אבל מה שחשוב יותר, מעתה הגברים והנשים שייצגו את נבחרת ארה"ב, במשחק ידידות ובמשחקים רשמיים - יקבלו בדיוק את אותם הסכומים. "כל מה שקרה בזמן האחרון, וגם מה שאבי וומבאך סיפרה, גרם לי להקים מודל אחר של קבוצת כדורגל", הסבירה פורטמן.

הרבה יותר מרק מועדון כדורגל

הצעד הראשון היה לחבור לקארה נורטמן, חברה טובה ומנהלת בכירה ב"אפ-פרונט", קרן הון סיכון הגדולה ביותר בלוס אנג'לס. נורטמן ידעה למי צריך לפנות כעת, למי שמשחקת איתה כדורסל בסופי שבוע, ג'ולי אורמן, מנהלת בכירה באחת מחברות ההיי-טק הגדולות.
וכך נוצר הבסיס: נטלי פורטמן, קארה נורטמן וג'ולי אורמן הפכו למייסדות של קבוצת הכדורגל החדשה של לוס אנג'לס. כעת היה צריך למצוא משקיעים. ולמען האמת זה היה די פשוט, כשכוכבת בסדר הגודל של נטלי פורטמן נמצאת בפרונט.
כוכבת הטניס סרנה וויליאמס השקיעה והכניסה לעניין גם את בעלה, יזם האינטרנט וממייסדי "רדיט", אלכסיס אוהניאן. החברות הטובות לונגוריה, גארנר, אדובה וצ'סטיין נרתמו אף הן והשקיעו כמה מאות אלפי דולרים כל אחת.
9 צפייה בגלריה
הכניסה גם את בעלה לעניין. סרינה
הכניסה גם את בעלה לעניין. סרינה
הכניסה גם את בעלה לעניין. סרינה
(צילום: AFP)
לונגוריה, אשתו לשעבר של הכדורסלן טוני פארקר, אמרה בשנה שעברה: "אנחנו עושות מהפיכה. זה כאילו שעברנו אל מאחורי המצלמה והפכנו לבימאיות. כדי להגיע להזדמנויות ולשנות דברים עבור נשים, אנחנו צריכות לשבת בחדרי ההנהלה".
ואז החל המבול. כוכבת הטניס האגדית, ופמניסטית ידועה, בילי ג'ין קינג, הצטרפה אף היא. וגם כוכבות הכדורגל לשעבר מיה האם, שנון מקמילן וג'ולי פואודי. אחריהן הצטרפו לרשימה המכובדת הזמרת כריסטינה אגילרה, שחקנית הטלוויזיה סופיה בוש, מעצבת האופנה רייצ'ל זו, מגיש הטלוויזיה ג'יימס קורדן, המתעמלת האולימפית שון ג'ונסון, המחליקה האולימפית לינדזי וון, כוכב ההוקי פי.קיי. סובאן, השחקנית גבריאל יוניון ובעלה, כוכב ה-NBA לשעבר דוויין ווייד.
זו רק רשימה חלקית. לאנג'ל סיטי יש כיום למעלה מ-100 משקיעים, כאשר כשני שליש מהם הן נשים.
ג'ולי אורמן, שנבחרה לשמש כנשיאה, סיפרה: "הגענו לנקודה שכבר הפסקנו לחפש משקיעים נוספים. הם הגיעו אלינו. הם הבינו את התפקיד שהם ימלאו, ואלו המשקיעים הטובים ביותר. שכן חשוב להם לא רק הרווח, אלא גם המטרה הגדולה שעומדת מאחורי המיזם".
9 צפייה בגלריה
אנג'ל סיטי
אנג'ל סיטי
"בחרתי בה כמאמנת בגלל האיכויות שלה ולא בגלל שהיא אישה". קומב
(צילום: AFP)
אורמן סיפרה לא מכבר כי המועדון השיג חסויות בסך 35 מיליון דולר, הרבה יותר מכל יתר 11 הקבוצות בליגה. ומה שחשוב זה שהכסף לא הולך רק לטובת הקבוצה.
אנג'ל סיטי הקימה שבע גינות בבתי ספר יסודיים באיזורים הקשים יותר של לוס אנג'לס, תרמה אלפי מנות חמות לרעבים ואלפי חזיות ספורט לספורטאיות בעיר. בערך 10 אחוז מההכנסות מספונסורים מוקדשות לקהילה.
אחת המשקיעות, ג'ולי פואודי, ששיחקה 274 פעמים במדי נבחרת ארה"ב בין השנים 1988 ו-2004, ומאז פרישתה מפרשנת כדורגל ויוצרת סרטי דוקו בתחום, אמרה: "מדובר בשינוי מוחלט בתפיסה ובגישה. במקום שנרגיש שאנחנו צריכות להגיד תודה על כך שיש לנו ליגה, ולקבל בהכנעה את מה שיש בלי לומר מילה - כמו שהיה בתקופה בה אני שיחקתי - באנג'ל סיטי זה שונה לחלוטין. כל ההחלטות במועדון מגיעות ממנטליות של: איך אנחנו יכולות לבנות כאן משהו מדהים עבור השחקניות והקהילה? וזו גישה כל כך מרעננת".

ויש גם אוהדים

המנהלת המקצועית של הקבוצה היא אני אלוקו, שחקנית העבר של נבחרת אנגליה (102 הופעות), שעשתה את התפקיד בשנתיים האחרונות באסטון וילה. אלוקו מינתה את פרייה קומב כמאמנת הראשית.
אלוקו סיפרה ל-BBC: "נטלי פורטמן היא הבוסית שלי. פגשתי אותה כמה פעמים, דיברתי על כדורגל גם עם הבן והבת שלה. זו פריבילגיה לקבל הזדמנות לבנות משהו שהוא הרעיון שלח האנשים הנפלאים האלה".
9 צפייה בגלריה
אוהדי אנג'ל סיטי
אוהדי אנג'ל סיטי
סולד אאוט כבר במשחק קדם העונה. אוהדי אנג'ל סיטי
(צילום: AFP)
והדברים שאומרת אלוקו הם בעצם המסר העיקרי בכל הפרוייקט הזה: "בחרתי בפרייה קומב כמאמנת בגלל האיכויות שלה ולא בגלל שהיא אישה. אני דווקא תומכת בשיווי-משקל מגדרי, אני חושבת שזה בריא. אבל באנג'ל סיטי יש חשיבות למנהיגות נשית, בעלות נשית, והעצמה נשית".
אבל השם הגדול בקבוצה הוא זה של כריסטין פרס בת ה-33, שהבקיעה 64 שערים ב-155 משחקים במדי נבחרת ארה"ב וזכתה פעמיים בגביע העולם.
זה לא היה עניין זול להחתים כוכבת-על שכזו. למרות שכריסטין, ילידת לוס אנג'לס, רצתה לחזור הביתה אחרי שנים רבות באירופה, כולל במנצ'סטר יונייטד, אנג'ל סיטי הייתה צריכה להסכים לשלם לה כ-700 אלף דולר בשלוש העונות הקרובות - שכר שיא לכדורגלנית בארה"ב.
משחקי הליגה הרגילה ייפתחו בחודש הבא. אבל כבר השבוע החל הטורניר המקדים, ה"צ'אלנג' קאפ". את משחקה הרשמי הראשון קיימה אנג'ל סיטי בטיטאן סטדיום, הנמצא במתחם של אוניברסיטת קליפורניה.
9 צפייה בגלריה
כריסטין פרס
כריסטין פרס
רצתה לחזור הביתה אחרי שנים רבות באירופה. פרס
(צילום: AFP)
פרס מוצגת כשחקנית הרכש החדשה של אנג'ל סיטי
10,000 צופים נרגשים מילאו כל פינה ביציעים וראו את הקבוצה מסיימת ב-1:1 מול סן דייגו ווייב. סוואנה מקקאסקיל נכנסה להיסטוריה ככובשת השער הראשון בהיסטוריה של אנג'ל סיטי.
אבל האצטדיון האוניברסיטאי הוא זמני. אנג'ל סיטי מכרה כבר כמעט 15 אלף מנויים לעונה החדשה ובסוף אפריל היא תעבור לשחק באצטדיונה הקבוע, "בנק אוף קליפורניה", שבו יש 22 אלף מקומות. הוא צפוי להיות סולד אאוט בכל המשחקים.
אורמן: "בנינו את אנג'ל סיטי עם הרעיון שאנחנו רוצות לבדר את העולם. כולנו באות מלוס אנג'לס, העיר של הוליווד והסרטים. כולנו יודעות לספר סיפור. וזה האתגר שלנו - לספר סיפור, לרגש ולבדר".
פורטמן מסכמת: "החלום שלנו הוא להביא לכך שההערכה לכדורגל הנשים בכל העולם תהיה זהה לזה שמקבל כדורגל הגברים". אמן כן יהי רצון.
פורסם לראשונה: 17:43, 25.03.22