כאשר שחקן מבקיע שלושער בשמינית גמר ליגת האלופות, עושה זאת בתוך 17 דקות ומעלה את קבוצתו לשלב הבא, אין אפשרות שלא לבחור בו כ"איש המשחק". ואכן, קארים בנזמה זכה ביושר בתואר אחרי הקאמבק המופלא של ריאל מדריד ביום רביעי האחרון מול פריז סן ז'רמן (1:3). אבל אם נדבר על כדורגל נטו, על מכלול הביצועים, היכולת והתרומה למשחק במהלך 90 הדקות, כנראה שהתואר הזה מגיע לשחקן אחר: לוקה מודריץ'.
כתבות נוספות של נדב יעקבי
צריך לזכור, ריאל התייצבה למשחק מול פ.ס.ז', כשהיא בפיגור 1:0 מהמפגש הראשון, ללא קאסמירו המושעה וכאשר טוני קרוס לא כשיר ב-100 אחוז. כלומר, מתוך שלישיית הקישור הקלאסית של ריאל, מודריץ' היה היחיד שהגיע במלוא הכוח.
12 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
מעטים הכדורגלנים שעברו את מה שהוא עבר במהלך חייו. מודריץ'
(צילום: gettyimages)
12 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
ישתווה לרונאלדו? מודריץ' וגביע הצ'מפיונס הרביעי שלו ב-2018
(צילום: gettyimages)
וזה לא היה קל. פ.ס.ז' ספגה את הלחץ המאסיבי שהפעילה עליה ריאל בדקות הראשונות ולאט-לאט השתלטה על מרכז המגרש. החיסרון של קאסמירו בלט. וגם העובדה שקרוס היה מתחת לרמתו הרגילה. העומס על מודריץ' היה גדול בהרבה מהרגיל. ועוד במשחק הכי חשוב של העונה, מול יריבה מצוינת. אבל מודריץ' מעולם לא חשש מאתגרים במהלך 36 שנותיו. ומעטים הכדורגלנים שעברו את מה שהוא עבר במהלך חייו.

ממגרש החנייה לברנבאו

כשלוקה היה בן 6 סבו, שעל שמו הוא נקרא, נרצח ע"י המורדים הסרבים במהלך מלחמת העצמאות של קרואטיה, המשפחה נאלצה לברוח מביתה בכפר מודריצ'י, שהועלה באש ולא נותר ממנו זכר.
אביו של לוקה גויס לצבא הקרואטי והוא הפך לפליט ונדד עם משפחתו בין בתי מלון שהוסבו למעונות לפליטים. כדורגל הוא החל לשחק במגרש החנייה של אחד מאותם בתי מלון.
12 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
תמיד היה קטן ורזה
(צילום: gettyimages)
לוקה היה תמיד קטן ורזה, והרבה "מומחים" היו בטוחים שעם כל הכבוד לכישרון, בגלל המבנה הפיזי הוא יתקשה להצליח בכדורגל המקצועני. העובדות מוכיחות שזה לא קרה, ואין בכלל ספק שהשנים הקשות שעבר בילדות עיצבו את אופיו וסייעו לו להתגבר על אין ספור מכשולים בהמשך הדרך.
המשחק מול פ.ס.ז' היה עוד אחד כזה. ולא בפעם הראשונה בקריירה שלו LM10 של ריאל מדריד נפגש עם LM10 המפורסם ממנו, לאו מסי (נכון שבפ.ס.ז' הוא מספר 30, אבל הכוונה ברורה...).
זה היה ניצחון ענק של מודריץ' על מסי. בכל המובנים. אחד הרגעים האייקוניים של המשחק היה בדקה ה-74 כשהתוצאה 1:1 ופ.ס.ז' עדיין מובילה 1:2 בסיכום שני המשחקים. מסי קיבל את הכדור באגף ימין ויצא בדהרה קדימה. מודריץ' רדף אחריו, גלש בנחישות ובעוצמה, חילץ את הכדור וקטע את ניסיון ההתקפה בעודו באיבו.
התגובה של 60 אלף אוהדי ריאל מדריד הייתה מדהימה. מי שלא הביט באותו רגע אל מה שקורה במגרש, היה בטוח שריאל הבקיעה שער.
12 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
ניצחון ענק בכל המובנים. מודריץ' מול מסי
(צילום: gettyimages)
שתי דקות לאחר מכן ריאל אכן הבקיעה. מודריץ' חטף את הכדור מניימאר כ-30 מטר מהשער של תיבו קורטואה ויצא לדרך. הוא דהר כ-40 מטר, כאשר שלושה שחקני פ.ס.ז' דולקים אחריו ולא מצליחים לקחת ממנו את הכדור. עוד ארבעה ניסו להתקדם אליו ולעצור אותו, ולא הצליחו.
אחרי שביטל שבעה שחקנים במהלך אחד, המסירה שמאלה לוויניסיוס הייתה בדיוק בזמן הנכון. הברזילאי כדרר לכיוון המרכז, החזיר למודריץ', שבמסירה גאונית בין רגליו של הבלם קימפמבה העמיד את בנזמה מול דונארומה. 1:2.
פ.ס.ז' הוכתה בהלם. היא חידשה את המשחק מנקודת האמצע. ומי היה שם כדי ללחוץ, לזכות שוב בכדור ולהוציא לדרך התקפה נוספת שתוביל ל-1:3 המנצח של בנזמה? נכון, לוקה מודריץ'.
מודריץ' משחק בריאל מדריד כבר 10 שנים. היו לו עד היום 423 משחקים. ויכול להיות שהיו לו משחקים גדולים יותר. אבל המשחק השבוע מול פ.ס.ז' הוא ללא ספק אחד הגדולים ביותר.
12 צפייה בגלריה
מודריץ' מניף את הסופר קופה
מודריץ' מניף את הסופר קופה
10 שנים, 423 משחקים ושלל תארים במדי ריאל מדריד
(צילום: AFP)
מודריץ' הוא שחקן הרבה יותר גדול מסך הנתונים הסטטיסטיים שלו, כי יש משהו קסום בדרך בה הוא משחק, בנגיעות הגאוניות שלו בכדור. ואלו דברים שאי אפשר למדוד במספרים.
אבל גם המספרים שלו במשחק מול פ.ס.ז' היו פשוט מופלאים. היו לו במשחק 88 נגיעות בכדור (הכי הרבה בריאל), 69 מסירות (גם הכי הרבה בריאל), מהן 12 בשליש האחרון של המגרש (יותר מכל שחקן אחר על המגרש) ו-6 בתוך רחבת היריב. הוא ניצח בכל המאבקים הישירים מול שחקני פ.ס.ז' וכמובן בישל את השער השני.
וזה לא רק במשחק הזה. עד עתה מודריץ' מעורב העונה ב-48 פעולות התקפיות בליגת האלופות, שזה הכי הרבה למעט ג'ושוע קימיך מבאיירן מינכן. הפירוט: 11 בעיטות לשער, 10 מסירות לבעיטה לשער ו-27 בניות של מצבי בעיטה.

"אחד השחקנים הכי חכמים בעולם"

ההשוואה בין מודריץ' למסי מעניינת. כולם רואים את השינוי במשחק של מסי. הוא איבד מהמהירות שלו ולכן עבר לשחק במרכז המגרש, רחוק משער היריב. הוא ממעט להבקיע, אבל ממשיך לנפק בישולים בכמות מרשימה.
12 צפייה בגלריה
שלישיית הקישור הקלאסית. קרוס, מודריץ' וקאסמירו
שלישיית הקישור הקלאסית. קרוס, מודריץ' וקאסמירו
שלישיית הקישור הקלאסית. קרוס, מודריץ' וקאסמירו
(רויטרס)
וזה הגיוני, כי מסי יהיה ביוני בן 35 וזה אך טבעי ששחקנים מאבדים מהירות בגיל הזה. אבל למודריץ' זה פשוט לא קורה. והוא מבוגר ממסי בכמעט שנתיים!
בספטמבר לוקה מודריץ' יהיה בן 37, אבל אין שום ירידה ביכולות שלו. אפילו לא במעט. והוא לא נח. בעונה שעברה הוא שיחק ב-48 משחקים, הכי הרבה בקבוצה למעט השוער טיבו קורטואה (51). והעונה הוא שיחק כבר ב-32 משחקים מתוך ה-41.
מי שמכיר את מודריץ' כבר 20 שנה ומשמש כמאמן האישי שלו הוא פרופסור ולאטקו ווצ'טיץ', ראש מחלקת הקינסיולוגיה באוניברסיטת זאגרב ומרצה בכיר בקורסי המאמנים של אופ"א.
"לוקה הוא אחד השחקנים הכי חכמים בעולם" אמר ווצ'טיץ' בראיון ל"אס" הספרדי. "הוא רואה את המשחק בראש פתוח וכבר לפני שהכדור מגיע אליו הוא רואה את המגרש שונה מאשר יתר השחקנים. מודריץ' רואה שלושה או ארבעה פתרונות שונים והמוח שלו מנתח באופן ספונטני את המצב של שחקנים רבים סביבו. ואז הוא מקבל במהירות החלטה. לפעמים הוא חושב מהר יותר מחבריו לקבוצה, ולא מעט פעמים הוא מוסר את הכדור - אבל אף אחד לא מגיע לשם".
על העבודה עם מודריץ' הוא מספר: "אנחנו עובדים יחד כבר כמעט שבע שנים. הקיץ שלחתי לו תוכנית לשחק טניס כי הוא אוהב את זה, או תרגילים לשחייה בים. הוא עובד קשה, הוא בהחלט אדם שחי למען הכדורגל, עבור הקבוצה שלו, הוא שונה לחלוטין מהאחרים. הוא רוצה לארגן את השחקנים ושהקבוצה תשחק טוב. הוא מאושר יותר כשהקבוצה משחקת טוב, לא הוא עצמו. והוא מתרכז בעצמו ובגופו, הוא עובד כל יום".
12 צפייה בגלריה
קארים בנזמה
קארים בנזמה
שלושער מול פ.ס.ז', אבל דווקא למודריץ' הגיע תואר ה-MVP. בנזמה
(צילום: AFP)
"אם מסתכלים על שבע או שמונה השנים האחרונות של מודריץ', כמעט ולא היו לו פציעות. זה בגלל ההכנה שלו, בגלל שהוא מתמקד באימונים, מתמקד במניעה, מתמקד באורח החיים. והוא בהחלט יכול לשחק עד גיל 40 אם יקפיד על אימונים נכונים ותזונה. לוקה הוא כמו כריסטיאנו רונאלדו וזלאטן איברהימוביץ'. הם כדורגלנים שבאמת מתמקדים בגוף שלהם".
מבין השחקנים שפתחו בהרכב ביום רביעי מול פ.ס.ז', רק שלושה היו בהרכב שניצח את אתלטיקו מדריד בגמר ליגת האלופות של 2014, הזכייה העשירית של ריאל בגביע הנחשק - "לה דסימה".
אלו הם דני קרבחאל, קארים בנזמה וכמובן מודריץ'. זו הייתה העונה השנייה של בריאל, אחרי שנרכש מטוטנהאם ב-2012. בעונה הראשונה הוא היה רחוק מלהפוך לקונצנזוס, אבל כשקרלו אנצ'לוטי הגיע שנה לאחר מכן, הוא הפך לאחד השחקנים החשובים בקבוצה.
בגמר בליסבון הוא היה זה שהגביה בדקה ה-93 את הקרן ממנה נגח סרחיו ראמוס את שער השוויון - בדרך לניצחון הגדול. עד היום אומרים במדריד שזו הקרן החשובה ביותר בהיסטוריה בת 120 השנים של ריאל.
12 צפייה בגלריה
והכל בזכות מודריץ'. הקרן החשובה ביותר בהיסטוריה בת 120 השנים של ריאל
והכל בזכות מודריץ'. הקרן החשובה ביותר בהיסטוריה בת 120 השנים של ריאל
והכל בזכות מודריץ'. הקרן החשובה ביותר בהיסטוריה בת 120 השנים של ריאל
(צילום: רויטרס)
גם בניצחון על יובנטוס בגמר בקארדיף ב-2017 לוקה הבריק. איך אפשר לשכוח את הבישול המופלא שלו לרונאלדו בשער שחרץ בעצם את גורל הגמר ההוא.
למודריץ' יש כבר ארבע זכיות בליגת האלופות והוא רוצה לזכות העונה בפעם החמישית, להשתוות לאלפרדו די סטפנו, כריסטיאנו רונאלדו, פאולו מאלדיני ואלסנדרו קוסטקורטה. ולא לשכוח, בסוף השנה מחכה גם המונדיאל בקטאר וגם הפעם מודריץ' יגיע עם הרבה תקוות.

החוזה הבעייתי והמשפט המתוקשר

לפני ארבע שנים מודריץ' הוליך את קרואטיה עד לגמר הגדול, ולמרות שצרפת של קיליאן אמבאפה (אבל בלי בנזמה) ניצחה, הוא היה זה שזכה בתואר השחקן המצטיין של הטורניר. מה שהוביל לאחר מכן גם לזכייה ב"כדור הזהב" - השחקן היחיד למעט מסי ורונאלדו שזכה בפרס היוקרתי ב-13 השנים האחרונות.
אבל השנה שלפני כן לא הייתה פשוטה עבור מודריץ'. שבועיים אחרי הזכייה בליגת האלופות של 2017 הוא עמד על דוכן העדים בבית המשפט בזאגרב והואשם במסירת עדות שקר.
12 צפייה בגלריה
עסקה מפוקפקת. מאמיץ'
עסקה מפוקפקת. מאמיץ'
עסקה מפוקפקת. מאמיץ'
(צילום: AP)
הסיפור קשור לזדרבקו מאמיץ', מי שהיה האיש הכל יכול בכדורגל הקרואטי, שעמד למשפט על מעילה, מתן שוחד והעלמות מס בסכומי עתק, ובינתיים נמלט לבוסניה השכנה.
מאמיץ' היה המנכ"ל של דינמו זאגרב, הקבוצה הבכירה בקרואטיה, בין השנים 2003 ל-2016. בתקופה הזו הוא הפך את דינמו לעסק הפרטי שלו כשהשיטה הייתה פשוטה: למכור שחקנים לקבוצות זרות ולשלשל את מרבית הכסף לכיסו. בדרך זו הוא צבר הון של למעלה מ-20 מיליון יורו.
במשך שנים ידעו כולם שמאמיץ' מתנהל כעבריין לכל דבר, אולם אף אחד לא העז לפעול כנגדו, כולל רשויות החוק. מודריץ' עלה לבוגרים של דינמו בגיל 18 ומהר מאוד החל להתבלט. מאמיץ' הבין מהר מאוד את הפוטנציאל הטמון ברגליים של הקשר נמוך הקומה ולקח אותו תחת חסותו. הוא תמך בו כלכלית ושיכנע אותו לחתום על חוזה שבו הוא מתחייב לחלוק עימו את רווחיו העתידיים.
מודריץ' כמובן לא היה השחקן היחיד שחתם על חוזה דומה עם מאמיץ'. זה קרה גם עם שחקנים נוספים, ביניהם אדוארדו דה סילבה ודייאן לוברן.
ב-2008 רכשה טוטנהאם את מודריץ' ב-21 מיליון יורו, אולם רק מחצית מהסכום נכנס לחשבון הבנק של דינמו. את החצי השני, 10.5 מיליון, קיבל מודריץ', לכאורה כ"מענק חתימה".
12 צפייה בגלריה
הכסף מההעברה הלך למאמיץ'? מודריץ' בקדנציה בטוטנהאם
הכסף מההעברה הלך למאמיץ'? מודריץ' בקדנציה בטוטנהאם
הכסף מההעברה הלך למאמיץ'? מודריץ' בקדנציה בטוטנהאם
(צילום: EPA)
בחקירה שנערכה התברר כי אחרי כל העברה שביצעה טוטנהאם, מודריץ' היה מגיע לבנק, מושך את הסכום במזומן - ומעביר את מרביתו לאחיו או לבנו של מאמיץ'.
מודריץ' העיד כי מ-10.5 מיליון היורו נשארו אצלו רק כ-2.5 מיליון. כל היתר הועבר למאמיץ'. הפרטים הללו אושרו ע"י כל הצדדים הקשורים למשפט, אולם מה שגרם למהומה הגדולה היה הנספח לחוזה שנחתם בין דינמו זאגרב למודריץ', שבו מצוין כי סכום ההעברה יחולק שווה בשווה בין הצדדים.
התביעה טענה כי מדובר במסמך מזויף, שנוסח ונחתם רק אחרי שמודריץ' נמכר לטוטנהאם ב-2008 אולם הוטבע עליו תאריך מוקדם יותר, מ-2004, השנה בה חתם על החוזה המקצועני הראשון שלו בדינמו, שנוהלה אז כאמור ע"י מאמיץ'.
12 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
במדי נבחרת קרואטיה. אחראי להישג השיא של הנבחרת
(צילום: gettyimages)
בחקירה מודריץ' אישר את דבר הזיוף. אולם כאשר הגיע להעיד בבית המשפט הוא טען כי לא אמר את הדברים. כשהתובע טונצ'י פטקוביץ' עימת אותו עם העדות המוקדמת שלו, מודריץ' הנבוך טען כי התבלבל. "אני לא זוכר מתי זה קרה", הוא מילמל.
"כשדיברתי על כך התכוונתי לחוזה האישי שהיה לי עם מאמיץ'", ניסה מודריץ' להסביר, אבל לא ממש הצליח לשכנע. היה ברור כי הוא מנסה לסייע לפושע הנמלט מאמיץ' בדרך מגושמת.
מאמיץ' הוא אישיות מאוסה. מעבר להיותו נוכל ורמאי, הוא גם אדם וולגרי ואלים. השנאה כלפיו מאמיץ' נבעה בשל ההשפעה האדירה שלו על ההתאחדות לכדורגל. רשמית הוא היה סגן הנשיא, אולם כולם ידעו שהוא האיש החזק ושהנשיא, כוכב העבר דאבור שוקר, הוא בעצם בובה שלו.
12 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
ניצח את מסי ורונאלדו. מודריץ' ותואר כדור הזהב
(צילום: EPA)
אוהדי הכדורגל בקרואטיה, שתיעבו את מאמיץ', פיתחו במהלך המשפט אנטי גם נגד מודריץ', קפטן הנבחרת. היו שכינו אותו "מכונת הכסף של מאמיץ'".
כולם מבינים שמודריץ' היה אז צעיר בתחילת דרכו, חסר ניסיון, ובלי יכולת להתנגד לאישיות כוחנית כמו מאמיץ'. לכן הכל נסלח לו אחרי שהפך לגיבור לאומי וכוכב עולמי, תחילה בטוטנהאם ואחר כך בריאל מדריד.
אולם הדעה הציבורית כלפיו השתנתה במהלך המשפט ב-2017 כשהתביעה האשימה אותו במתן עדות שקר תחת שבועה, עבירה שהעונש עליה הוא בין חצי שנה לחמש שנות מאסר.
אוהדי היידוק ספליט (היריבה הגדולה של דינמו זאגרב) יצאו למצעד ובו קראו: "לוקה מודריץ', אתה חרא קטן". על בית המלון שבו התגוררו בני משפחתו של מודריץ' כשהיו פליטים נתלה שלט ועליו נכתב: "לוקה, אתה תזכור את זה יום אחד".
אז לוקה לא שכח. אבל כמו תמיד במהלך חייו, הוא גם נלחם - וניצח. בדיוק שנה אחרי המשפט הוא הצעיד את קרואטיה לגמר גביע העולם, גדול הישגיה מאז ומעולם.
קרואטיה סלחה לו. הוא זוכה מכל ההאשמות ושוב הפך לאדם האהוב במדינה. הוא גם קיבל מנשיא קרואטיה את תואר האבירות על שם הנסיך מבראנימיר, המוענק למי שסייעו לאחדות הלאומית ולהאדרת שמה של קרואטיה בעולם.
פורסם לראשונה: 18:00, 11.03.22