40 שנה חיכתה הפועל באר שבע לזכייה נוספת (ושלישית בהיסטוריה) באליפות. לבסוף זה קרה, ב-2016, הרבה בזכותו של הלהטוטן הניגרי טוני ווקאמה. שש שנים לאחר הנפת הצלחת הראשונה בישראל, ווקאמה קרוב מאוד לשחזר את ההישג, הפעם בליגה הטורקית.
לכתבות נוספות של נדב יעקבי במדור "מר עולם"
13 מחזורים לסיום העונה בטורקיה וקשה להאמין שטרבזונספור, הקבוצה בה מככב ווקאמה בארבע השנים האחרונות, תאבד את המקום הראשון. היא מקדימה ב-12 נקודות את קוניאספור הקטנה, שלא באמת מהווה סיכון. ומה עם שלוש הגדולות של טורקיה, האימפריות של איסטנבול? ובכן, הן משתרכות הרחק מאחור. פנרבחצ'ה במקום השישי, בשיקטאש במקום השמיני וגלאטסראיי רק במקום ה-13 – במרחק 31 נקודות מהמוליכה.
8 צפייה בגלריה
אנתוני ווקאמה
אנתוני ווקאמה
הבקיע העונה 7 שערים והוסיף עוד 8 בישולים. ווקאמה
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
טוני וואקמה
טוני וואקמה
התקשורת הטורקית יוצאת מגידרה. ווקאמה
(צילום: gettyimages)
וכך, אם לא תקרה תקלה לא צפוייה במחזורים האחרונים, בחודש מאי תחגוג טרבזונספור את האליפות הראשונה שלה מזה 38 שנים. ורבים הסיכויים שטוני ווקאמה יזכה בתואר כדורגלן העונה.
נכון, מלך השערים של הקבוצה הוא החלוץ הדני, אנדראס קורנליוס, שנרכש העונה מפארמה ב-4.8 מיליון אירו, והבקיע 11 שערים. ואין ספק, מארק האמשיק, הקשר הסלובקי האגדי, מי ששבר את שיא השערים של דייגו מראדונה בנאפולי, הוא שם גדול יותר. ועדיין, מבחינת האוהדים הכוכב הגדול ביותר של הקבוצה הוא ווקאמה, שכבר זכה לכינוי "הקוסם".

השוואות לרונאלדיניו

הניגרי בן ה-32 הבקיע העונה 7 שערים והוסיף עוד 8 בישולים. אולם כמו בימיו הגדולים בבאר שבע, כך גם בטרבזונספור, מעבר למספרים הוא מדהים את כולם בטכניקה האישית המופלאה שלו.
8 צפייה בגלריה
רונאלדיניו
רונאלדיניו
מוצאים דימיון? רונאלדיניו
(צילום: גטי אימג'ס)
לשיא הוא הגיע בתחילת השבוע, כאשר בישל את שער הניצחון במשחק הביתי מול קוניאספור. בדקה ה-67 ווקאמה פשוט רקד ברחבה, כדרר וחלף על פני ארבעה שחקני הגנה - שניים מהם הוא עבר פעמיים - לפני שהשאיר לחלוץ הבוסני אדין וישצ'ה את המשימה הפשוטה: לבעוט לרשת.
ווקאמה לא יצא מגדרו אחרי הניצחון, שפתח פער של 12 נקודות מהמקום השני. "זה היה ניצחון חשוב", הוא אמר. "ירדנו שמחים מהמגרש, השגנו את המטרה. אנחנו רוצים לזכות באליפות, אבל שום דבר עדיין לא נגמר. התכונה הכי חזקה שלי היא היכולת לשמור על הכדור, אבל יכול להיות שסתם היה לי מזל. אבל כן, זה היה בישול יפה לווישצ'ה".
התקשורת בטורקיה דווקא כן יצאה מגידרה, ולמרות שווישצ'ה הבקיע את שני השערים, ווקאמה הוא זה שכיכב בכל כלי התקשורת. השיא הגיע בתכנית סיכום המחזור בטלוויזיה, כשכוכב העבר ופרשן ההווה, ניהאט קאבצ'י, הישווה את ווקאמה לרונאלדיניו. לא פחות.
8 צפייה בגלריה
היה ה-כוכב של באר שבע. ווקאמה חוגג עוד תואר עם ג'ון אוגו
היה ה-כוכב של באר שבע. ווקאמה חוגג עוד תואר עם ג'ון אוגו
היה ה-כוכב של באר שבע. ווקאמה חוגג עוד תואר עם ג'ון אוגו
(צילום: עוז מועלם)
טרבזונספור זכתה בעבר בשש אליפויות, אבל זה היה ממש מזמן. מתי היא זכתה באליפות הראשונה שלה? בעונת 1975/6, העונה בה גם הפועל באר שבע זכתה בתואר בישראל.
טרבזונספור הוקמה ב-1966, כאיחוד של מספר קבוצות קטנות שפעלו אז בעיר טרבזון, שנמצאת בצפון מזרח טורקיה, כ-1,000 ק"מ מזרחית לאיסטנבול, על המסלול של דרך המשי המפורסמת ולחוף הים השחור.
רק ב-1974 העפילה טרבזונספור בפעם הראשונה לליגה הבכירה ובעונתה השנייה היא זכתה באליפות סנסציונית. זו הייתה הפעם הראשונה שבאליפות טורקיה זכתה קבוצה שלא מגיעה מאיסטנבול.
אם נחזור שוב להשוואות עם ישראל: כשהפועל באר שבע של המאמן אמציה לבקוביץ' והשחקנים מאיר ברד ואברהם נומה זכתה באליפות הראשונה שלה באמצע שנות ה-70, זו הייתה גם הפעם הראשונה שהתואר יצא מגבולות תל-אביב – פתח-תקווה – נתניה.
8 צפייה בגלריה
טרבזונספור
טרבזונספור
האליפות האחרונה של טרבזונספור הייתה אי שם ב-1984
(צילום: gettyimages)
אבל בשונה מהפועל באר שבע, שהסתפקה בשתי אליפויות בשנות ה-70, טרבזונספור זכתה בלא פחות מ-6 אליפויות בתוך 9 עונות, בין 1976 ל-1984. 38 שנים עברו מאז האליפות האחרונה, והנה, בקרוב מאוד, אוהדי טרבזונספור יוכלו לחגוג אליפות שביעית.

הכל בזכות נשיא התאחדות הגולף

וגם לטרבזונספור יש את ה"אלונה ברקת" שלה. במקרה הזה מדובר באחמט עלי אגוגלו, איש עסקים בן 64, שנבחר לנשיא המועדון לפני כארבע שנים. אגב, במקביל אגוגלו מכהן גם כנשיא התאחדות הגולף של טורקיה כבר 22 שנה.
ההצלחות בעידן אגוגלו לא איחרו להגיע. כבר בשנה השנייה שלו כנשיא, טרבזונספור סיימה כסגנית האלופה וגם זכתה בגביע. ווקאמה היה אחד משחקני הרכש הראשונים בעידן של הנשיא החדש. המועדון הטורקי רכש אותו מהפועל באר שבע בקיץ 2018 עבור סכום צנוע של מיליון אירו. היום ווקאמה שווה על פי האתר "טרנספרמרקט" כ-5 מיליון.
8 צפייה בגלריה
מארק האמשיק
מארק האמשיק
השם הכי גדול בטרבזונספור. האמשיק
(צילום: gettyimages)
מבחינת הפועל באר שבע זו הייתה אבידה ענקית. איתו זכתה הקבוצה בשלוש אליפויות רצופות והגיעה פעמיים לפלייאוף ליגת האלופות. מהרגע שעזב, החלה הנסיגה של הקבוצה. החלוץ הניגרי שאלונה ברקת רכשה מהפועל רעננה, הבקיע במדי באר שבע 50 שערים (בכל המסגרות) בשלוש העונות שלו, והוסיף עוד 30 בישולים.
עם כל הכבוד לאליניב ברדה, מאור בוזגלו, ג'ון אוגו ובן שהר, בלי הפריצות הסוחפות של ווקאמה באגף השמאלי, קשה להאמין שהפועל באר שבע הייתה זוכה בשלוש אליפויות ברצף. אז ווקאמה עזב את באר שבע ועבר לעיר פריפריה אחרת, הפעם בטורקיה. וכמו בבירת הנגב, כך גם בטרבזון הוא מצא בית חם.
את העונה הראשונה שלו בטורקיה סיים ווקאמה עם 10 שערים ו-10 בישולים בליגה. בעונה השנייה הוא שמר על ממוצע דומה, עם 11 שערים ו-9 בישולים. ואחרי נסיגה קלה בעונה שעברה (7 שערים ו-7 בישולים), הוא חזר העונה – ובגדול.
8 צפייה בגלריה
טרבזונספור
טרבזונספור
נכשל בנבחרת טורקיה, אבל מצליח בליגה. אבצ'י
(צילום: AP)
מאז שהגיע לטרבזונספור ווקאמה חתום על 39 שערים ו-36 בישולים ב-131 משחקים. אבל כאמור, מעבר לשערים ולבישולים ווקאמה הוא זה שמעניק לטרבזונספור את הברק. לא פלא שהאוהדים כבר הקימו פסל לכבודו ליד האצטדיון. אמיתי לגמרי.
הפסל שנבנה לכבודו של ווקאמה
הרבה קרדיט על העונה הנהדרת מגיע גם למאמן עבדאללה אבצ'י, שהוליך את נבחרת הנערים הטורקית לזכייה באליפות אירופה ב-2005 (זו שבה השתתפה גם ישראל של גיא לוי), אבל נכשל עם נבחרת טורקיה בתחילת העשור הקודם.
כדי להבטיח את האליפות וגם כדי להתכונן לעונה הבאה, הנשיא אגוגלו פתח את הארנק ורכש בינואר את החלוץ הבוסני אדין וישצ'ה מבשקשהיר (אותה הוליך לאליפות לפני שנתיים), ב-4.3 מיליון אירו.
אם וכאשר טרבזונספור תזכה באליפות, היא כמובן תייצג את טורקיה בעונה הבאה בליגת האלופות. רק שלצערו של ווקאמה, היא תצטרך לעבור את שלבי המוקדמות.
8 צפייה בגלריה
טוני ווקאמה חוגג
טוני ווקאמה חוגג
בעונה הבאה בצ'מפיונס. ווקאמה
(צילום: עוז מועלם)
ווקאמה היה קרוב מאוד פעמיים לשחק בצ'מפיונס ליג בתקופה שלו בישראל. ב-2016 באר שבע הייתה רחוקה שער אחד מלהדיח את סלטיק בשלב הפלייאוף ושנה לאחר מכן זה היה אפילו קרוב יותר.
באר שבע ניצחה בטרנר את מאריבור, אלופת סלובניה, 1:2, כשווקאמה מבקיע את השער הראשון. ואז בגומלין של הפלייאוף הניגרי כבר היה בטוח שהבקיע את שער העלייה בדקה ה-90, כאשר השוער יסמין הנדנוביץ' זינק ורשם הצלה מופלאה, ששלחה את מאריבור לשלב הבתים.
בעוד חודש טוני ווקאמה יחגוג יום הולדת 33, אבל הגיל כלל לא משפיע עליו. הוא ממשיך להיות אחד השחקנים הטובים בליגה הטורקית וממש בימים אלו הוא מנהל מו"מ להארכת החוזה. הנשיא אגוגלו לוחץ על ווקאמה לחתום לעוד 3 שנים. הוא מציע לו שכר של 2.5 מיליון אירו לעונה ודמי חתימה בסך מיליון אירו נוספים.
על פי התקשורת הטורקית יש לווקאמה הצעות קוסמות מקבוצות במדינות המפרץ, אבל רוב הסיכויים שהוא יאריך את החוזה שלו בטרבזונספור. בכל זאת, החלום של טוני היה ונשאר לשחק בליגת האלופות. גם אם זה יקרה בפעם הראשונה רק בגיל 33.
פורסם לראשונה: 16:00, 18.02.22