בעוד קצת יותר מחודש עבדלחאק נורי, מי שכולם מכירים בכינוי "אַפִּי", יחגוג את יום הולדתו ה-25. אם הכל היה הולך לפי התכנית, הוא היה צריך להיות היום כוכב עולמי. בברצלונה, ריאל מדריד או מנצ'סטר סיטי. וכמובן בנבחרת הולנד.
לכתבות נוספות של נדב יעקבי במדור "מר עולם"
אבל הגורל רצה אחרת. בקיץ 2017 "אפי" התמוטט במהלך משחק ידידות של קבוצתו איאקס מול ורדר ברמן בשל דום לב. הטיפול שעבר היה איטי ורשלני. נגרם לו נזק מוחי בלתי הפיך. וכך, בגיל 20, סיים אחד הכישרונות הגדולים שנולדו בהולנד בשנים האחרונות, קריירה שהייתה ממש בחיתוליה.
10 צפייה בגלריה
עבדלחק נורי
עבדלחק נורי
רגע ההתמוטטות של נורי. "הטיפול הראשוני לא היה מספק"
(צילום: gettyimages)
השבוע התפרסם שאיאקס הגיעה להסכם עם משפחתו של נורי, ותשלם לה פיצויים בסך 7.85 מיליון אירו. איאקס לקחה אחריות מלאה, למרות ששום סכום שבעולם לא יוכל לפצות על הטרגדיה שחווה נורי וחוותה משפחתו.
בהודעה שפרסמה איאקס נאמר: "המועדון מודה שהטיפול הרפואי שנורי קיבל ברגעים הקריטיים על המגרש לא היה תקין, ואנחנו, כמעסיקים, מקבלים את אחריות על התוצאות".
10 צפייה בגלריה
עבדלחק נורי
עבדלחק נורי
היה אמור להיות כוכב עולמי. נורי בימיו באיאקס
(צילום: getty images)
בהליך הבוררות שהתקיים מול המשפחה נלקח בחשבון גם הנזק הישיר וכמובן אובדן יכולת העבודה וההשתכרות ב-15 השנים הבאות.

לא חיפש את הדרך הקלה

מבחינה משפטית, הסיפור הגיע לסיומו. אבל מבחינת איאקס ובעיקר חבריו של נורי, הפצע עדיין טרי.
מנכ"ל המועדון, שוער העבר אדווין ואן דר סאר, אמר: "אנחנו מודעים לכך שהסבל של 'אפי' ושל אהוביו לא הסתיים. זהו עדיין סיפור עצוב מאוד, וכולנו באיאקס מרגישים זאת. אנחנו גם מעריכים מאוד את הטיפול המסור שהמשפחה מעניקה לו, 24 שעות ביממה, עם הרבה אהבה. בכל פעם שאני מגיע לבקר אותו, בני המשפחה תמיד מקבלים אותי בזרועות פתוחות. וזה נכון לגבי כל יתר הקולגות שלי. הקשר בין איאקס ובין משפחת נורי יימשך לעד".
10 צפייה בגלריה
עבדלחק נורי
עבדלחק נורי
הפצע בקרב אוהדי איאקס עדיין פתוח
(צילום: EPA)
ואן דר סאר הוסיף, את מה שכבר כולם יודעים, שאת החולצה מספר 34, שהייתה שייכת לנורי כאשר שיחק באיאקס, לא ילבש יותר אף שחקן - ושהמספר יהיה שייך למשפחה.
"בקיץ הקרוב ימלאו 5 שנים מאז האירוע הטרגי", הוסיף ואן דר סאר. "אבל חוץ מהרגעים הקשים, מה שקרה הניב גם הרבה דברים משמעותיים מאוד עבורנו. ובעיקר ההבנה שעבור הרבה אנשים, עבדלחאק נורי הוא סמל לאחווה ולאחדות. וזו מחשבה מנחמת".
אז כן, באיאקס לא שכחו את נורי ובעיקר חבריו לא שכחו אותו. רבים מהם החליטו לאמץ את המספר 34 כאשר עברו לקבוצות חדשות.
10 צפייה בגלריה
אדווין ואן דר סאר ביציע
אדווין ואן דר סאר ביציע
"נורי הוא סמל לאחווה ואחדות, וזאת מחשבה נחמת". ואן דר סאר
(צילום: רויטרס)
דוני ואן דה בייק, חברו הטוב ביותר מאז שהשניים היו ילדים, קיבל את המספר 34 כשחתם במנצ'סטר יונייטד. כשואן דה בייק עבר בינואר לאברטון, הוא נאלץ לעבור לשחק עם החולצה מספר 30 - מאחר ומספר 34 היה כבר תפוס ע"י חבר אחר של נורי, אנואר אל גאזי.
גם יוסטין קלייברט, שגדל באיאקס לצידו של נורי ומשחק היום בניס, בחר את המספר 34 כשעבר לרומא. וכך עשו גם שחקנים נוספים, כמו אמין יונס, פיליפ סנדלר, קווין דיקס וג'ואל פלטמן.
סופיאן אמרבאט, שאומנם לא שיחק באיאקס, אבל שיחק עם נורי בנבחרת הנערים של הולנד, לובש את החולצה מספר 34 בפיורנטינה. במקרה שלו ההזדהות היא גם בשל העובדה ששניהם מגיעים ממשפחות מוסלמיות מרוקאיות. והמוצא המרוקאי היה היבט משמעותי מאוד בסיפורו של עבדלחאק נורי.
10 צפייה בגלריה
בחר את המספר 34 - בדיוק כמו החבר הקרוב - שעבר ליונייטד. ואן דה בייק
בחר את המספר 34 - בדיוק כמו החבר הקרוב - שעבר ליונייטד. ואן דה בייק
בחר את המספר 34 - בדיוק כמו החבר הקרוב - שעבר ליונייטד. ואן דה בייק
(צילום: רויטרס)
כשנה לאחר ההתמוטטות, שודרה בטלוויזיה ההולנדית סדרה דוקומנטרית בת ארבעה פרקים, על חייו של נורי, שבה הוקרן גם הראיון האחרון שהוא נתן. יוצר הסדרה, אג'ואד אל מילודי, גם הוא בן למשפחה שהיגרה ממרוקו להולנד, התייחס לעניין המוצא והרקע התרבותי.
אל מילודי סיפר: "הוא היה בחור מאוד צנוע, אפילו ביישן. הוא הוכיח שלא צריך להעלות סרטונים באינסטרגם עם שעוני רולקס יקרים כדי להראות עד כמה אתה מצליח. בניגוד להרבה שחקנים אחרים ממוצא מרוקאי, שחיפשו את הדרך הקלה לכסף הגדול ועברו לשחק בקטאר או באמירויות, הוא רצה להגיע לטופ של הכדורגל העולמי, ולא הייתה שום סיבה שזה לא יקרה".
דייויד אנדט, מי שהיה מנכ"ל איאקס מ-1997 עד 2013, סיפר: "אני זוכר אותו כילד, מבקש להיות מחזיר כדורים כדי לצפות במשחקים. ותמיד היה ניגש אלי ומבקש בנימוס. ואז, כשהחל לשחק בנוער, היינו מביטים מהצד בתדהמה, אחרי כל מסירה, אחרי כל נגיעה קסומה שלו".

רונאלדיניו, קאקה ואינייסטה כמודל

עבדלחאק נורי החל לשחק במגרש הקטן בגוזנבלד, פרבר שקט בפאתי אמסטרדם. הכישרון הגדול שלו לא נעלם מאנשי האקדמיה של איאקס והוא הצטרף למועדון הפאר כשהיה בן 8.
10 צפייה בגלריה
עבדלחק נורי
עבדלחק נורי
באיאקס לא מתכוונים לשכוח את נורי
(צילום: EPA)
האלילים שלו היו רונאלדיניו, קאקה ואנדרס אינייסטה, וכמוהם הוא חלם להגיע לברצלונה, מילאן וריאל מדריד. הפרשנים בהולנד היו משוכנעים שיש לו את הפוטנציאל לעשות זאת.
ב-2014, כשנורי היה בן 17, הוא נכלל ברשימת 40 כדורגלני הנוער הטובים בעולם, שפירסם העיתון האנגלי "הגרדיאן".
והוא הוכיח את יכולותיו באליפות אירופה עד גיל 19, כאשר נבחר ל-11 של הטורניר שהתקיים בקיץ 2016 בגרמניה. זו הייתה האליפות שבה צרפת של קיליאן אמבאפה הצעיר זכתה בתואר.
השלב הבא היה כשנורי הצטרף ליונג איאקס, קבוצת הבת של המועדון, שמשחקת בליגה ההולנדית השנייה. מהר מאוד הוא הפך לשחקן הטוב ביותר שלה.
10 צפייה בגלריה
נתן לנורי את ההזדמנות הראשונה בבוגרים. בוס
נתן לנורי את ההזדמנות הראשונה בבוגרים. בוס
נתן לנורי את ההזדמנות הראשונה בבוגרים. בוס
(צילום: EPA)
בספטמבר 2016 הוא ערך את הופעת הבכורה בקבוצה הבוגרת של איאקס, במשחק הגביע מול ווילם II. המאמן פיטר בוס, שהגיע לאיאקס אחרי חצי העונה שאימן את מכבי ת"א, היה זה שנתן לו את ההזדמנות הראשונה לשחק עם הגדולים.
נורי לא איכזב. הוא נכנס כמחליף והבקיע. יחד איתו שיחקו באותו יום פרנקי דה יונג, מתיאס דה ליכט וחכים זייש. אותם שלושה כוכבים ששנתיים וחצי לאחר מכן העלו את איאקס לחצי גמר ליגת האלופות.
איאקס לא זכתה באליפות בעונת 2016/17, אבל הגיעה לגמר הליגה האירופית, מול מנצ'סטר יונייטד של ז'וזה מוריניו. ולמרות שהיה שחקן צעיר שעדיין השתייך לקבוצת המילואים, נורי היה שותף להצלחה. במהלך העונה הוא שותף בשלושה משחקים והיה כמובן גם במשלחת שנסעה לגמר בשטוקהולם.
10 צפייה בגלריה
אביו של עבדלחק נורי עם צלחת האליפות של איאקס
אביו של עבדלחק נורי עם צלחת האליפות של איאקס
אביו של נורי עם צלחת האליפות של איאקס ב-2020
(צילום: AP)
יונייטד ניצחה את איאקס 0:2, אבל לכולם היה ברור שמשהו טוב ומסעיר קורה במועדון הפאר ההולנדי. שהעתיד נראה ורוד. שהשחקנים הצעירים הללו יגיעו רחוק.
עבדלחאק נורי היה חלק מאותה חבורה צעירה ותוססת, של כשרונות שגדלו ביחד, שלכולם ניבאו עתיד גדול. והם אכן עמדו בציפיות. דה יונג משחק היום בברצלונה, דה ליכט ביובנטוס, זייש בצ'לסי. נורי, לצערו, נמצא במקום אחר לגמרי.

הטיפול המאוחר

ב-8 ביולי 2017 קיימה איאקס משחק ידידות מול ורדר ברמן במסגרת ההכנות לעונה החדשה. המשחק התקיים בעיירה האוסטרית הציורית היפאך, למרגלות האלפים.
נורי סבל מכאבי בטן בלילה שלפני המשחק ולא ישן טוב, אבל זה לא נראה באותו יום כמו משהו משמעותי. במחצית הוא החליף את זייש ואז, בדקה ה-72, הוא האט לפתע, התמוטט אל הדשא ונשאר לשכב על הגב.
לשופט לקח 10 שניות עד שהבין שמשהו קרה ועד שעצר את המשחק. עוד 10 שניות עברו עד שהפיזיותרפיסט של איאקס נזעק לעברו של נורי. ועוד 15 שניות עד שרופא הקבוצה הגיע אליו.
השחקן הראשון של איאקס שהבין שהמצב חמור היה החלוץ הוותיק קלאס יאן הונטלאר. הוא החל לצרוח. שחקני ברמן נזעקו אף הם, קראו לרופא שלהם להגיע, ומייד יצרו מעגל אנושי מסביב לכדורגלן נטול ההכרה שעל הדשא. חלק מהשחקנים החלו להתייפח. אחרים נשאו תפילה.
רק אחרי שלוש דקות של טיפול כולם הבינו שלא מדובר בפציעה, אלא בדום לב. רק שבינתיים עברו למעלה משבע דקות קריטיות. רק אז הגיעו שניים מאנשי האצטדיון והפעילו את הדפיברילטור.
דניאל ריינר, רופא מהעיירה, קיבל הודעה להגיע בדחיפות לאצטדיון. הוא סיפר: "כשהגעתי למקום ניסיונות ההחייאה כבר היו בעיצומם. אחרי הדפיברילטור הוא קיבל תרופה להמרצת מחזור הדם. המשכתי בפעולות ההחייאה ואחרי 13 דקות של טיפול הצלחנו לאושש את פעימות הלב ואת הנשימה".
10 צפייה בגלריה
עבדלחק נורי
עבדלחק נורי
חלקת הזיכרון לנורי ליד בית הוריו
(צילום: EPA)
כמה דקות לאחר מכן הגיע מסוק שלקח את נורי לבית החולים באינסברוק. הוא היה בתרדמת. אבל הבדיקות הראשונות היו חיוביות, אבל לאחר כמה ימים, כשבני המשפחה שלו הגיעו, התברר שהוא סובל מנזק מוחי חמור.
רק כשנה לאחר מכן איאקס הודתה כי הטיפול הרפואי הראשוני שניתן לנורי אחרי שהתמוטט היה "לא מספק". ואן דר סאר אמר: "אם הדפיברילטור היה מופעל מוקדם יותר, יתכן ועבדלחאק היה יוצא מהסיטואציה במצב טוב יותר".
כשנה אחרי האירוע הוא יצא מהתרדמת. אביו ואחיו סיפרו כי הוא מזהה אנשים ומתקשר עימם באמצעות תנועות של הפה והרמת הגבות.
אחרי שנתיים וחצי בבית החולים נורי הוחזר לבית הוריו בגוזנבלד. "כשהוא לא ישן, הוא אוכל, מתעטש, מגהק, אבל הוא כל הזמן נמצא במיטה", סיפר אחיו עבדראחים. "אנחנו מדברים איתו כאילו שהוא בריא. אנחנו משתפים אותו בשיחות שלנו וצופים יחד בכדורגל. אפשר לראות שהוא מאוד נהנה. הוא מפגין רגשות. כשהוא מחייך זה עושה לנו טוב".
המגרש הקטן בגוזנבלד, בו נורי החל לשחק כדורגל, הפך למוקד עלייה לרגל עבור אוהדי איאקס. על אחת החומות מופיעה הכתובת - appie 4 ever.
כשאיאקס זכתה באליפות ה-34 שלה ב-2019, המועדון הקדיש את התואר לנורי. ששת אחיו ואחיותיו ואביו מוחמד היו אורחי הכבוד בחגיגות האליפות.
כשנורי חזר לאמסטרדם, העיר כולה התרגשה. "זה היה משהו מיוחד", משחזר דייויד אנדט. "השכונה שלו הפכה למוקד של כאב וצער, אבל גם של חיבור תרבותי, ללא הבדל צבע או דת". כמובן שכל שחקני הקבוצה הגיעו לבקר בבית המשפחה בגוזנבלד.
הגדיל לעשות דוני ואן דה בייק, שנשאר לישון בחדרו של נורי כמה לילות, בדיוק כפי שעשה כשהיו ילדים.
כשואן דה בייק הבקיע את שער השוויון מול יובנטוס ברבע הגמר של ליגת האלופות ב-2019, הוא שם לב שהשער נכבש בדקה ה-34. היה לו ברור שזה לא מקרי.
לפני שפרנקי דה יונג טס לחתום על החוזה בברצלונה, הוא הגיע לביתו של נורי, כדי לבשר לו על החדשות. "כשישבתי איתו אמא שלו נכנסה לחדר", סיפר דה יונג. "היא שאלה אותו: 'אפי, לאן פרנקי צריך לעבור? לברצלונה?' ואז ראיתי אותו מרים את הגבות. זה היה רגע מרגש מאוד מבחינתי".
"תישאר חזק אפי" - זו הייתה הסיסמא שליוותה את מסע החזרה של נורי הביתה ברשתות החברתיות. וזו גם הכתובת שמקבלת את פני הבאים למוזיאון של איאקס, הצמוד ליוהאן קרויף ארנה, האצטדיון הביתי. והחולצה מספר 34 היא אחת הפופולריות ביותר בקרב אוהדי איאקס בארבע וחצי השנים האחרונות.
לאוהדי איאקס יש בינתיים אלילים חדשים: דושאן טאדיץ', סבסטיאן האלר, אנטוני. אבל את עבדלחאק נורי הם לא ישכחו לעולם. ליד בית הוריו הם הציבו דגל שעליו נכתב: "כאן פועם לב של איאקס".
פורסם לראשונה: 15:52, 25.02.22