עולם מטפסי ההרים כמרקחה. מתברר שריינולד מסנר, המטפס האגדי שרשום בספר גינס כמי שהצליח ראשון לכבוש את 14 הפסגות מעל 8,000 מ' ללא סיוע מבלון חמצן, פקשש את את פסגת אנאפורנה, רק 8,091 מ' בהימלאיה - הפסגה העשירית הכי גבוהה על הפלנטה.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי
לפי הרישומים הוא כבש את הפסגה הזו ב-24 באפריל 1985, לאחר מאבק אכזרי במדורנות משופעים, סופות שלגים ושאר איתני טבע. אבל לפי ספר גינס החדש ואחרי בדיקות נוספות, מסנר לא באמת הגיע לפסגה המדוברת - ולכן התואר שלו עבר לאד וויסטורס האמריקאי.
3 צפייה בגלריה
ריינולד מסנר
ריינולד מסנר
"הם פשוט התבלו בהר". מסנר היום
(צילום: Hannes Magerstaedt/Getty Images)
מתברר כי חוקרים גרמנים שעוסקים בכרוניקת טיפוס ההרים (לא תאמינו במה כספי הציבור מושקעים במדינות רווחה), נעזרו במידע דיגיטלי שקיבלו ממרכז סוכנות החלל הגרמני, והשוו אותו לתיאורים של מסנר בספר שכתב ובו תיעד את כיבוש הפסגה. מסנר כתב: "היינו בפסגה. העננים התפזרו ויכולנו לראות את 'בסיס הבית' שלנו". לפי החוקרים הגרמנים, מסנר היה 67.4 מטר לפני הפסגה, ו-5.17 מ' מתחת לפסגה. מי שמטפס הלאה משם אינו יכול יותר לראות את "בסיס הבית".
"מדובר באנשים שמתמחים בגיאוגרפיה ההימלאינית", אומר האנס קאמרלנדר, מי שהיה צמוד למסנר בטיפוס השנוי במחלוקת, "אבל אלו אנשים שבחיים לא טיפסו מעל אלף מטר על ההר. ואני הייתי שם והיינו בפסגה".

"אין להם מושג"

שיאים הם המטבע של מטפסי ההרים. מי שמצליח לשבור שיאים מקבל מעמד ותשומת לב. מי שכתוב עליו בעיתון יכול להפוך את ההובי המתיש הזה לקריירה, וקריירה כמובן מתורגמת לכסף. כשמסנר שבר את השיא אף אחד לא ערער עליו. עכשיו מגיע תיאורטיקן מומחה, ארבעים שנה אחרי, ושומט את הקרקע שמתחת לשיא. לא רק מסנר הוא קורבן של המחקר הזה אלא גם גרלינדה קרטנברונר האוסטרית, האשה הראשונה שתפרה את 14 הפסגות של ה-8,000 פלוס בלי בלון חמצן, ונמצא תחת סימן שאלה. ועוד שיאים של אחרים.
אבל מסנר הוא משהו אחר. הוא מטפס ההרים המפורסם בעולם, אייקון, אגדה ומונומנט חי למקצוע טיפוס ההרים. "זה מעולם לא עניין אותי. מעולם לא דרשתי שיכירו בשיא שלי בספר גינס", הוא אמר לאחר החשיפה, "אז לא ממש אפשר לקחת את השיא ממני".
3 צפייה בגלריה
ריינולד מסנר
ריינולד מסנר
"עשו את כל מה שהם יכלו לעשות באמצעים שהיו ברשותם אז". מסנר בצעירותו
(צילום: Keystone/Hulton Archive/Getty Images)
אבל הוא גמר אמר שהוא לא ייתן לאיש לטעון שהטיפוס שלו לא קרה, וטען כי המחקר הגרמני נעשה בידי אנשים שאינם מומחים. "אין להם מושג", הוא טען, "בוודאי שהגענו לפסגה. הם פשוט התבלבלו בהר". לאחר מכן העלה מסנר, 79, תמונה מפסגת אנאפורנה עם הכיתוב "מצחיק שיש אנשים שמשתמשים בשם שלי שוב ושוב כדי לעשות מעצמם חשובים, מפני שאין להם שום דבר להגיד בעצמם. אנשים שלא היה להם את האומץ לרדוף אחרי החלומות שלהם".
קאמרלנדר, שטיפס על 12 פסגות מעל 8,000 מטר, שבע מהן ביחד עם מסנר אמר כי "אחרי טיפוס של אלפי מטר, על הקיר הצפון מערבי של ההר שהוא אחד המשופעים ביותר שיש, כשאנחנו פותחים מאהל שלוש פעמים בלילה ומחכים לבוקר כי אי אפשר לישון שם, לבוא ולספור לנו ולהתלונן על חמישה מטר זה כמו להתחיל לספור שעועית. אני מרחם על האנשים שכותבים את ההיסטוריה האלפיניסטית.
3 צפייה בגלריה
טיפוס הרים
טיפוס הרים
"מצאנו עוד כאלה שלא הגיעו לפסגה של אנאפורנה"
(צילום: Joerg Koch/Getty Images)
"זה הרי ברור שיכולנו להגיע לפסגה, אבל לא היה לנו ציוד טכנולוגי שכל מטפס משתמש בו היום כדי לראות ולדעת שיש עוד פסגה. לא היה לנו ג'י פי אס, ובגלל מזג האוויר לא יכולנו לראות שיש פסגה שניה".

"שום דבר נגד מסנר"

אברהרד יורגלסקי הוא החוקר הראשי שמנע ממסנר את השיא שלו. פעם הוא הציע טורלנטיות (100-250 מ') לגבי טיפוסים ישנים, אבל חזר בו. הטיעון שלו היה: מי שמגיע לפסגה הוא מי שמגיע לפסגה. "אני לא השטן שמקלקל לכולם את הכיף של המשחק היפה שהוא טיפוס הרים", הוא אמר בסוף ספטמבר בראיון עיתונאי, "אבל אלו החיים".
ביחד עם קבוצת חוקרים, יורגלסקי חקר במשך עשר שנים כל טיפוס של 44 המטפסים שטענו שכבשו את כל 14 הפסגות של 8000 מטר פלוס. אין לו ספק בקשר לממצאים שלו. הוא דוחה מכל וכל את הטענה למחסור במכשור (המחסור במכשור לא מנע ממסנר להגיע לכל הפסגות האחרות, הוא טוען), ומבטל כל טענה לפיה הוא עורך את כל המחקרים שלו מהדסק במשרד שלו וכי לעולם לא היה אפילו קרוב להימלאיה.
"יש פה מחקר שמבוסס על עובדות שנערך על ידי חוקרים מצוינים", הוא מסביר, "אין פה שום דבר נגד מסנר. מצאנו עוד שלא הגיעו לפסגה של אנאפורנה. בהתחלה חשבנו בכלל לא לפרסם שמות. הבנו שמדובר באנשים בגיל שבו הם לא יכולים לחזור על הטיפוס. אבל הבנו שהיסטורית זה לא נכון. צריך לעשות צדק גם עם המטפסים שהגיעו לכל הפסגות, וגם לפסגות ולספורט של טיפוס הרים עצמם. צריך לזכור: מסנר הוא מטפס סנסציוני. יש לו הרבה שיאים. הוא טיפס על האוורסט בלי בקבוק חמצן. בעיני, ואני רושם את הכרוניקה של טיפוס ההרים כבר 42 שנים, הוא הגדול מכולם".
הרבה מטפסים, כולל מסנר, יצאו בהתקפה נגד יורגלסקי, לאחר שפרסם את הממצאים שלו. "אם הייתי יודע מה יקרה, הייתי בוחר לעצמי הובי אחר", הוא אומר. אבל זה מה שקורה כשמישהו מחליט להרהר על אמת מוחלטת שהיתה נחלת הספורט במשך שנים.
כשחוקרים תיאורטיקנים מאחורי דסק במשרד מודדים בטכנולוגיות מחודשות שיאים ששייכים למורשת ושנקבעו בידי אנשים שכבשו את פסגות הכאב והסבל, וכשטכנולוגיות שלא היו קיימות אז בודקות את השיא ומנסות לשמר את טוהר השיא. "אני חושב שמסנר הוא הראשון שכבש את 14 הפסגות", אמר וויסטורס האמריקאי בג'נטלמניות, "וצריך להכיר בו כזה שהיה הראשון. הם עשו את כל מה שהם יכלו לעשות באמצעים שהיו ברשותם אז".