הצלחות לצד ביקורות - אורן חסון עובר את החודשים הסוערים ביותר שלו מאז שנבחר ליו"ר ההתאחדות לפני שלוש שנים: מצד אחד פריחה מקצועית אדירה של נבחרות ישראל, מצד שני התמודדות עם סאגת בית"ר ירושלים ופרישתו של מונס דאבור מהמדים הלאומיים - שתי פרשיות שהטילו כתם כבד על הכדורגל הישראלי.
עכשיו ניצב חסון בפני דילמה מורכבת נוספת – שאלת זימונו של עומר אצילי לנבחרת, אחרי שכבר התקבלה החלטה עקרונית להשאירו מחוץ לסגל בעקבות חשיפת ההתכתבויות בינו לבין דור מיכה, בהמשך לפרשת הכדורגלנים והקטינות.
7 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
אורן חסון. "בדקתי עם הפרקליטות לגבי אצילי"
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שלושה חודשים לפני שיתמודד לקדנציה נוספת, חסון שובר שתיקה ומטיל פצצה כבר בתחילת הריאיון הבלעדי שהעניק ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "בדקתי ישירות מול הפרקליטות אם הם בוחנים אפשרות לפתוח מחדש את התיק או האם ישנן ראיות חדשות. ברגע שהבנתי שאין משהו חדש, החלטתי שאין בעיה לזמן את אצילי".
בעקבות דבריו של יו"ר ההתאחדות, שוחחנו עם אנשי הצוות המקצועי של הנבחרת – שהתכנסו במיוחד בסוף השבוע כדי לקבל החלטה בנושא – והתברר כי הקשר ההתקפי של מכבי חיפה יזומן כבר לקראת המשחק מול אלבניה בעוד שבועיים.
"הכדורגל הוא דבר נפלא להזדמנות שנייה", מסביר חסון. "בוא נתאר את העובדות: אצילי נחקר לפני שנתיים. מאז הוא לא זומן והודענו שזה יישאר ככה כל עוד תיק החקירה לא יושלם. רק לאחר שנסגר התיק מחוסר אשמה ורק אחרי שהתנצל אינספור פעמים ואחרי ששוחחתי עם יענקל'ה שחר ולמדתי ממנו על הפעילות שעושה אצילי בקרב ילדים ונערים בנושא הזה, הוא זומן. אין שום ממצאים, עובדות או האשמות חדשים שלא היו ידועים לנו, אבל למרות זאת החלטתי לעשות את הבדיקות שלי מול הגורמים. הייתה ביני לבין אצילי שיחה והתרשמתי שמדובר במישהו שהביע חרטה עמוקה וכנה. כאחד שמאמין שמגיעה הזדמנות שנייה לכל בן אדם, בטח אחרי שהתנצל, אין מניעה שהוא יהיה בנבחרת".
7 צפייה בגלריה
עומר אצילי שחקן מכבי חיפה
עומר אצילי שחקן מכבי חיפה
"הביע חרטה כנה". אצילי
(צילום: גיל נחושתן)

מדובאי עד בית וגן

בחודשים האחרונים הקפיד חסון שלא להתבטא בנושא מצבה של בית"ר ירושלים. "קיבלתי החלטה והנחיתי את אנשי ההתאחדות לגזור על עצמם שתיקה", חושף היו"ר. "גם בזמן שנכתבו ונאמרו הרבה שטויות, נשכנו שפתיים כי רצינו הליך נקי. עכשיו אני יכול לספר שמאז ינואר ועד ליום האישור של ברק אברמוב בוועדה להעברת זכויות הניהול, הייתי מעורה בכל צעד – אם זה מול היועץ המשפטי של ההתאחדות, הבקרה או הנאמן יצחק יונגר. עשינו את כל הבדיקות האפשריות, כולל חקירות, אחרי שלפני שנה מנענו את כניסת השייח' מאיחוד האמירויות. כל מה שהיה חשוב לנו זה שיתנהל הליך נקי. לא עניין אותנו אם בית"ר תישאר או תתפרק, הכל נקבע בהתאם לממצאים בשטח".
ומה אתה חושב על התנהלות הבקרה "הבקרה היא זרוע עצמאית עם יו"ר ומליאה, שמסונפת להתאחדות. אני כיו"ר לא חשוף לרוב הנתונים, אבל מתווה מדיניות. מטעמי חיסיון אני לא יכול לפרט הכל, אך פורסמו הרבה שטויות. נעשתה עבודה סיזיפית יומית, על מנת לוודא שבית"ר תסיים את העונה החולפת ושהבעלים החדש יעמוד בהתחייבויות שלו בעונה הנוכחית. זהו לא תפקידה של הבקרה להחליט אם הבעלים הוא טוב או ראוי, את זה הוועדה להעברת זכויות עושה. הבקרה ביצעה את עבודתה על הצד הטוב ביותר תוך כדי משבר. בוודאי שהיו טעויות בדרך, אבל בשנים האחרונות אפילו הקבוצות עצמן מתלוננות שהדרישות נוקשות מאוד".
מה עם פארסת הארנק הדיגיטלי של משה חוגג שהיה בכלל מרוקן? "בתחילת העונה שעברה בית"ר הציגה תקציב מאוזן עם בטוחות כפי שהבקרה ביקשה, הסיפור של הארנק הדיגיטלי היה דרישה נוספת על מנת לחזק את הבטוחות ולא כדי להעמיד דרישות מינימום. חוגג נעצר ביום בהיר אחד, חשבונות הבנק נסגרו וכספו חולט – זה לא משהו שניתן לנבא. באותו רגע נסגרו כל מקורות המימון של הקבוצה".
7 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
"נעצר ביום בהיר אחד, אי אפשר היה לנבא את זה". משה חוגג
(צילום: עוז מועלם)

סערה בחדר ההלבשה

ג'קי בן-זקן, עבריין מורשע ואחד האנשים החזקים בכדורגל הישראלי, שלא מוגדר בכלל כבעלי מ.ס אשדוד, היה המתווך בעסקה עם אברמוב. הוא גם הגיע באמצע הלילה כדי לפתור את המשבר. נראה לך הגיוני? "אני לא יודע מה היה תפקידו של ג'קי ולא של חלק מהבעלים הנוספים שאני יודע שניסו לעזור לבית"ר. כל מי שמחזיק בקבוצת כדורגל רצה שבית"ר תישאר בליגה, כמו רבים אחרים".
השבועות האחרונים לא ממש תרמו לתדמית הכדורגל הישראלי: עסקת בית"ר, סימני השאלה לגבי הבעלים של בני-יהודה וחשש מכניסת עבריינים לענף. "אני לא מכיר אף עבריין שמנהל קבוצת כדורגל, התקנון גם לא מאפשר את זה. אין עבריין מורשע שהוא בעלים של קבוצת כדורגל. להיות בעלים זו משימה כפויית טובה, במסגרתה אתה משקיע הרבה כסף בתקציב גירעוני. עושים את זה מתוך אהבה למועדון או לספורט. נכון, יש בונוס של הכרה ציבורית, אבל נדרשים כיסים עמוקים כדי להיות בעלים ולא לכולם יש את זה, לכן הפערים בליגה הם גדולים מאוד".
7 צפייה בגלריה
אורן חסון
אורן חסון
"לא מכיר עבריין שמנהל קבוצת כדורגל"
(צילום: עוז מועלם)
האם אתה מרגיש שההתאחדות ואתה עשיתם כל שביכולתכם כדי להשאיר את דאבור בנבחרת? "באופן אישי עשיתי הכל, כולל הכל, גם ברגע האחרון. אני מבין ומכבד את ההחלטה של דאבור, קיוויתי והאמנתי שעם הזמן התופעה תפחת או תיעלם. כהתאחדות לא יכולנו למנוע את שריקות הבוז, זו מחאה לגטימית במדינה דמוקרטית. אני מאוד מעורב בכל מה שקשור לנבחרות ישראל, מדבר עם שחקנים ומאמנים והסיפור שלנו הוא הביחד. עשינו הכל ביחד בחדר ההלבשה, שחקנים דיברו בינם לבין עצמם, דאבור מצידו כבש ובישל והתחבק עם החברים. הוא טעה כשפירסם את הפוסט, אבל הביחד שלנו שמר על שקט לאורך כל התקופה. רצינו לצאת ביחד מהמשבר הזה, אבל לצערי דאבור בחר לפרוש ולא יכולנו למנוע זאת. החוויה הגדולה ביותר שלי בנבחרות היא לראות את חדרי ההלבשה עם אפס בעיות משמעת, ללא פילוג או מחנאות".
גיא לוזון הוא בהחלט בחירה ראויה לתפקיד מאמן הנבחרת הצעירה, אבל יכול להיות שהיא קשורה לניסיון לסייע לך לקראת הבחירות הקרובות בהתאחדות? "לא היה שום דיל ושום הבטחה, הכל שטויות של בעלי אינטרסים שלא מודעים ליכולות של לוזון ולתהליך שעשינו. רצינו מאמן קבוע עם ניסיון בזירה האירופית – גם אם היו לו פחות הצלחות מאז שהצעיד את סטנדארד ליאז' למאבק אליפות בבלגיה. אף אחד לא יכול להטיל דופי ביכולות המקצועיות של גיא. נוצר פתח לקדם את אלון חזן ונותרו משחקים לסיום קמפיין המוקדמות. היו מאמנים אחרים שעמדו בקריטריון שהצבנו, אבל הם רצו להמשיך לאמן בליגה ולהגיע רק בפלייאוף – זה נראה לי לא מקצועי ולא ראוי שיהיו שלושה מאמנים בקמפיין אחד".
7 צפייה בגלריה
מונס דאבור חוגג
מונס דאבור חוגג
"עשינו הרבה כדי להשאיר אותו". דאבור
(צילום: עוז מועלם)
חשפנו פה את התוכנית לשינוי פני הכדורגל, שכוללת בין היתר את הקטנת הליגה. איפה זה עומד? "זה נושא שמצריך עבודה רבה, יש השלכות מקצועיות וחברתיות. היו פורמטים כאלו ואחרים, ספק אם יש מישהו שיודע מה נכון. צריך חשיבה רבה כדי למצוא דרך חדשה ליצור ליגה תחרותית, שוויונית ומקצועית שלא תפגע בקטע החברתי".

חגיגת המתאזרחים

איך אתה מרגיש עם המגמה החדשה של אזרוח שחקנים זרים? "אנחנו מזהים אינפלציה בבקשות לאזרוח שחקנים, נצטרך ללמוד לגבי המגמה הזו עם הקבוצות. זו תופעה חדשה, שנכון לעכשיו התקנון של ההתאחדות לא יודע לתת לה פתרון. אני מבין את הרצון של הקבוצות שמשתתפות במפעלים האירופיים, זה נותן להן גמישות בסגל. מצד שני, כהתאחדות אנחנו רוצים לדאוג לשחקן הישראלי. נשב בקרוב ונדבר כולנו על המגמה".
אחת הבעיות הקשות היא המשך העלייה במקרי האלימות במגרשים. "רוב רובם של האוהדים הם נפלאים ומצוינים, מעודדים ותורמים צבע ותשוקה במגרש, אבל יש כמה מאות עבריינים שפוגעים בחלק מהקבוצות וגורמים לנזק בלתי הפיך. מאז שהקהל חזר אחרי הקורונה, כמו במקומות אחרים בחברה הישראלית, התגברו מקרי האלימות. התפללתי שאת השנה שעברה נסיים ללא טרגדיה, ולכן מיד בסיומה הקמתי ועדה בלתי תלויה שמטרתה לבחון את כל דרכי הפעולה לטיפול בהתפרעויות אוהדים בכל תחומי הספורט בישראל. התחושה היא שאנחנו בדרך לאסון, ומוטב שנתקן עכשיו ואז נגיע עם פתרונות למשרדי הספורט והמשפטים".
"הבחירה בגיא לוזון נועדה לעזור לי בבחירות בהתאחדות? לא היה שום דיל, הכל שטויות של אינטרסנטים. רצינו מאמן קבוע עם ניסיון באירופה"
מה עם הרשתות ליציעים הבעייתיים? "ביקשתי שיבדקו את זה. יצאה משלחת מטעם משרד הספורט והמשטרה לכמה אצטדיונים באירופה כדי לראות איך זה עובד שם. זה עדיין בתהליך של בחינה".
חוויית האוהד בכדורגל הישראלי לא נעימה בכלל: מחירי הכרטיסים גבוהים ולא אחידים, אין אפשרות לרכוש כרטיסי חייל, המזנונים יקרים. "תמיד יש מקום לשיפור, אבל בעשור האחרון הכדורגל התקדם מאוד, בעיקר בזכות האצטדיונים החדשים. כל מי שמגיע לטרנר, סמי עופר, בלומפילד או נתניה, מקבל חוויית צפייה נהדרת. כולנו סובלים מיוקר המחיה, אבל מחירי הכרטיסים לא עלו כמעט בשנים האחרונות. לגבי כרטיסי החייל, נחשפנו לכך רק לאחרונה. התקנון מחייב את הקבוצות לעמוד בדרישה, וככל שנקבל תלונות בעניין – נפעל ביד קשה".
ידוע שיחסיך עם יו"ר המינהלת ארז כלפון קרירים. איך מתנהלת העבודה ביניכם? "היחסים שלי עם יו"ר המינהלת הם לא פקטור, מה שחשוב הוא שקיים שיתוף פעולה בין שני הגופים והוא עובד מצוין".
7 צפייה בגלריה
הגרלת המשחקים
הגרלת המשחקים
ארז כלפון. "היחסים בינינו הם לא פקטור"
(צילום: עוז מועלם)

ילדים זו שמחה

אחד הדברים האהובים על חסון במסגרת התפקיד הוא הגעה למשחקי מחלקות הנוער בשבתות – לדעתו הבסיס להכל, בעיקר להצלחה המסחררת של הנבחרות הצעירות. "התחושה היא שקורה משהו טוב", הוא מצהיר. "קבוצות ישראליות מגיעות להישגים באירופה, מכבי חיפה שברה בצורת של שבע שנים ללא נציגה כחול-לבן בליגת האלופות, באר-שבע בשלב הבתים של הליגה האזורית ומכבי ת"א כמעט עלתה. תוסיף לכך את הנבחרת הבוגרת שמתמודדת על העלייה לפלייאוף היורו דרך ליגת האומות. הנבחרת עד גיל 21 בשלב הבתים מול אירלנד וכמובן נבחרת הנוער, שאני עדיין לא מעכל את המילים האלו, אבל היא סגנית אלופת אירופה!"
נבחרת הנוער זה היה שיא מטורף. "השבוע צפיתי פעם נוספת במשחקים, אני מרגיש צמרמורת. עשרים שנה אני בכדורגל, וזו הייתה הפעם הראשונה שירדו לי דמעות. זו נבחרת שליכדה את כל המדינה סביבה, אני רוצה לקוות ולהאמין שגם הצעירה והבוגרת יסבו לנו החודש נחת. גם אם לא, ישנה תחושה שקורה משהו טוב בתהליך שעשינו".
"אני מאוד מרוצה משיתוף הפעולה בין בניון לחזן, אם נמשיך בדרך שלהם נגיע לטורניר גדול. אולי ליורו 2024, אולי למונדיאל או ליורו שאחרי. בנינו תוכנית ל-2030"
המטרה היא להגיע ליורו? "לא, המטרה היא להמשיך את מגמת השיפור. יכול להיות שבדרך תהיה נפילה, לא יקרה כלום. אם הדרך תהיה טובה וברגע האחרון לא נעלה, לא קרה אסון. אני נהנה לראות את הנבחרת מייצרת שילוב בין צעירים ובוגרים. תוצאה מאכזבת ככל שתהיה לא תסיט אותי מהדרך".
לא זכורה כזו הצלחה בנבחרות כבר תקופה ארוכה. איך זה קרה? "קיבלנו החלטות נכונות. אני מאוד מרוצה משיתוף הפעולה בין יוסי בניון לאלון חזן, שני סמלים שמנהיגים את הנבחרת. אם נמשיך באותה הדרך שלהם, הצנועה והחרוצה, יום אחד נגיע לטורניר גדול. אולי ליורו 2024, אולי למונדיאל או ליורו שאחרי. בנינו תוכנית ל-2030, זה לוקח זמן אבל אנחנו בדרך הנכונה עם האנשים הנכונים – בניון, חזן, גדי ברומר וכמובן אופיר חיים שהכניס רוח חדשה".
בדצמבר בחירות לתפקיד יו"ר ההתאחדות. "אני כאן וממשיך הלאה. אתמודד ומקווה לנצח".