ענף הטניס נמצא בכל שנה בגרף עלייה מתמיד. הפרסים גדלים, הרייטינג שובר שיאים והאיכות נוסקת לגבהים חדשים. רק שמתחת לפני השטח, כמעט בהיחבא, יש בעיה אחת גדולה שמשום מה לא מעוררות כותרות: בעיית מחזור הכדורים.
אולי לא כיף לדבר על זה, אבל כדורי טניס (שעשויים ברובם מגומי) הם כמעט בלתי אפשריים למחזור - ולכן זריקתם לפח רק תזהם עוד יותר את הסביבה. והסביבה כבר עכשיו מוצפת בהם. על-פי סוכנות הידיעות AP, לא פחות מ-330 מיליון כדורי טניס חדשים מייצרים מדי שנה. רובם יגיעו תוך כמה חודשים למזבלות השונות, שם ייקח להם יותר מ-400 שנה להתכלות. פי 400 מעץ או צמר ופי 4 מפחיות שימורים.
4 צפייה בגלריה
כדורי טניס
כדורי טניס
לא פחות מ-330 מיליון כדורי טניס חדשים מייצרים מדי שנה. רובם יגיעו תוך כמה חודשים למזבלות השונות
(צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)

"האסון הגדול ביותר של כדור הארץ?"

המציאות הקשה הזו בעידן של מודעות סביבתית מוגברת שלחה את יצרני הכדורים, עובדי המחזור ואת ראשי ה-ATP וה-WTA בחיפוש אחר פתרונות. הרי רק 100 אלף כדורים חדשים נכנסו לשוק באליפות ארה"ב, המשוחקת בימים אלה בניו יורק. בינתיים הם מתקשים למצוא תשובות. מהעבר השני, פעילי איכות סביבה מציפים את הרשת בפוסטים וציוצים שמעלים שאלה אחת: "האם כדורי הטניס הם האסון הגדול של כדור הארץ?".
"כדורי טניס, כמו הרבה חפצים אחרים בעולם, עשויים להיות בלתי ניתנים להתכלות. מה שאומר שהם עמידים מאוד בפני כמעט כל דבר", מספר ניקולאס ג'יי. תמליס, מנהל המרכז להנדסת האדמה באוניברסיטת קולומביה שבארה"ב. "אבל האם צריך לקחת חפץ שימושי שלא מתכלה לנצח ולהכריז שאנשים לא צריכים להשתמש בו? זו שטות גמורה".
בשנים האחרונות אפשר לראות בכמה מקומות פחי מחזור לכדורי טניס
תמליס ומומחים אחרים מציינים שכדורי טניס מהווים חלק זעיר ממאות מיליוני טון האשפה המיוצרים מדי שנה, ובחלקם אנחנו עושים שימוש רב מאוד במהלך חיינו. לבקבוקי זכוכית, למשל, לוקח מיליון שנה להתכלות. לקלקר מעל מיליון שנה. "כל מי שיגיד שאסור לך לשחק טניס בגלל כדורי הטניס הוא בעל מידע מוטעה", אומר ג'ייסון קווין, מנהל המעבדה לחקר הקיימות של אוניברסיטת קולורדו. "מבחינת ההשפעה על איכות הסביבה, מדובר בפסיק על המכ"ם. יש דברים שאתה יכול לעשות כדי להפחית את זריקתם, כמו שימוש חוזר. לכן לא צריך להיבהל".
וזה לא רק זה. לאחרונה מספר חברות ועמותות מפנים את הכדורים הישנים לבניית צעצועים לכלבים ותחתית לכיסאות. זה כולל איסוף כדורים בתפזורת וטחינתם לחומר המשמש לייצור מוצרים, כולל בסיס לזירות סוסים ואפילו... למגרשי טניס.
4 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
באליפות ארה"ב ראינו את השינוי בגישה? ג'וקוביץ'
(צילום: REUTERS/Brendan Mcdermid)
מומחים ופעילי איכות סביבה, לעומת זאת, מטילים ספק אם היוזמות הללו מציאותיות מספיק כדי לעזור לכדור הארץ. לדבריהם מאמצים כאלה אינם מטפלים בבעיה הבסיסית: מציאת חומר אחר לייצור כדורי טניס שאפשר למחזר אותו בקלות.
רק שזה לא כל כך פשוט. בראש הרשימה נמצא עיצוב כדור הטניס - שלא שונה מאז תחילת שנות ה-20 במאה הקודמת. הוא מורכב מכיסוי לבד המודבק לליבת גומי חלולה ומלאת אוויר.
המחסום הגדול ביותר למחזור הגומי בכדור הוא הקושי להסיר את הלבד מליבת הגומי בגלל הדבק ההדוק שנועד להחזיק את הכיסוי הזה כאשר הוא מחבט פוגע בו. גם הלבד מהווה בעיה: שילוב מעורב של צמר וניילון שלא ניתן למחזר.
4 צפייה בגלריה
כדורי טניס
כדורי טניס
המחסום הגדול ביותר למחזור הגומי בכדור הוא הקושי להסיר את הלבד
(צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
ואם זה לא מספיק, הליבה של רוב כדורי הטניס היקרים והמובחרים ביותר - כמו דגם אליפות ארה"ב של חברת "ווילסון" - עשוי רק מגומי חדש שנוצר, שלדברי פעילי איכות סביבה מוביל לכריתת יערות באזור האמזונס. מנכ"ל חברת "ווילסון", ג'ייסון קולינס, סיפר כי "זה נכון שאנחנו משתמשים בגומי שלא ניתן למחזור לטורנירים הטובים בעולם, אך כדורי טניס אחרים שאנחנו מייצרים כן כוללים גומי ממוחזר".

אליפות ארה"ב כדוגמה

איגוד הטניס העולמי (ITF) מבקש לאחרונה להתמודד גם הוא עם הבעיות הללו. הוא הקים לאחרונה פאנל, המרוכב מיצרנים, אנשי איגודי טניס ובעלי חברות למחזור שיוכלו לענות על מספר שאלות קריטיות: האם יש דרך לעצב כדור שניתן למיחזור מלא? מהן היכולות של כדורים כאלה ברמות משחק שונות? והאם איגוד הטניס יכול לחוקק חוק שישאיר כדורים זמן רב יותר בתחרויות?
4 צפייה בגלריה
כדורי טניס
כדורי טניס
"גם אם זה באיחור, לכדורי הטניס מגיע סוג כזה של מהפך"
(צילום: AP Photo/Eduardo Munoz Alvarez)
עד עתה, למשל, בטורניר גראנד סלאם חייבים להתמיד בהחלפת כדורים לאחר שבעת המשחקונים הראשונים, וכל תשעה משחקונים לאחר מכן. השאלה היא האם יהיה ניתן להאריך את זה ל-11 או 13 משחקונים? "אנחנו רוצים לנסות ולזהות דרכים להפוך את שימוש הכדורים לפרקטי יותר", הסביר ג'יימי קאפל-דיוויס, יו"ר הוועדה הטכנית של איגוד הטניס העולמי.
במשרדי איגוד הטניס האמריקאי, מתחת ליציעים של אצטדיון לואיס ארמסטרונג, הוצבו שורה של פחי "RecycleBalls". כדורים אחרים מהטורניר יזכו לשימוש נוסף במרכזי הדרכה של האיגוד ברחבי המדינה, ואחרים ייארזו בנפרד וימכרו בחנויות המתנות בארה"ב תמורת 10 דולר כל אחד.
קלייר ארקין, פעילת איכות סביבה, מסכמת: "ראינו אינספור דוגמאות לחדשנות במונחים של עיצוב מחדש של מוצרים. גם אם זה באיחור, לכדורי הטניס מגיע סוג כזה של מהפך".
פורסם לראשונה: 08:02, 08.09.23